Bukefalos 28 år!

Hur långt med treåring??

Min FYRAåring är longerad, tagen som handhäst, har haft gjord på sig, blivit dubbellongerad och ska snart börja tömköras.
 
Mina treåringar rids som vanligt men inte så länge som en gammal häst och inte lika många dagar i veckan. Kör in dem när de är 1 år på sommaren och sedan rids de in när de är 2 år på sommaren. ibland senare beroende på om de är dåligt utvecklade. Kör man in hästarna när de är 1 år så har de muskler för att bära en när de är 2 år och då kan man rida ut ca 15 min i skogen några gånger i veckan och det ger mycket gratis till 3 års sensongen och det är inte alls svårt att rida in dem. Du har då kommmit en bra bit före andra hästar som ska gå t ex 3 års test och har då god chans att få bra omdöme. Allt beror jivetvis på varje individ om detta är lämpligt eller inte men har man en häst som är frisk och sund och normal till växten är detta ett jättebra sätt. Min 1åring e:cardento ska köras in nu så småning om då när travhästarna ska köras in och kommer då lära sig mycket grunder som man har hjälp av när ridningen ska börja nästa år.
 
Är det av någon särskild anledning som du väntar tills fyra år? Eftersom du skrev det med stora bokstäver, menar jag? :) Tycker du att det är för tidigt att rida in dem vid tre? Själv är jag tveksam till de här tre-årstesterna, men jag vet faktiskt inte riktigt vad jag tycker.
 
Hade för mig att det var den rasen du hade, men inte var säker på att det fanns 3-års tester för dom.
 
Med min treåring så har vi ej börjat med inridning ännu, vi har hängt på henne men ska börja rida in henne i april!
 
Vi har en treåring i stallet.. Han har blivit sutten på ca. 10ggr, kanske lite skritt runt men är ej säker. Men annars går han in och ut genom hagen. Jag vet att det inte är bra. Men han ska i alla fall gå treårstestet nu i vår. Han är löshoppad 1 gång i hela sitt liv. Så vi får se hur det går. :confused:
 
Jag har klängt lite på honom. Inte mer pga att jag inte hittat någon sadel som passar bra. Det är ju en fördel om sadeln ligger kvar när hästen gör något....
Annars är han reglebundet löshoppad sedan 1,5 år och då även lastad. Något longerad, sedan blev det för mycket snö.
Men så fort det tinar undan ska vi sätta igång igen.
Ska till ridhus så snart jag fått tag i sadel, så kan vi rida lite.
 
Jag skrev det med stora bokstäver eftersom tråden handlade om treåringar. Men ja, tre år är för tidigt för islandshästar i regel.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 138
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
942
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 334
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp