Hur långt??

kingkong

Trådstartare
jag undrar hur långt eller hur länge man kan gå(effektivt) med en fem månaders valp, finns det risk att den blir sliten om man går med den ca en timma i sträck, med avbrott för kiss å bajs naturligtvis
 
Sv: Hur långt??

Hmm.. Jag gick inte så pass långt med min förrän han var uppåt ett år ungefär. Men det är bara min egen värdering, jag vet inte vad som är "rätt eller fel" egentligen, antar att det även är beroende på vad du har för ras? De växer ju så olika fort.

Min uppfödare sa att det var ok att ta med honom på ridturer när han var cirka ett år så efter det har han fått motionera så mkt han bara vill o kan :bump:

Å andra sidan kunde han ju vara ute i flera timmar vid stallet eller i mammas trädgård med deras hund även när han var yngre än 1 år o då sprang han säkert minst lika mkt.. :crazy: Fast då kunde han iofs välja själv.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur långt??

1 h är på tok för mkt för en valp på 5 mån oavsett ras.

Beroende på ras, men jag skulle inte gå mer än max 20 min.
 
Sv: Hur långt??

Oj! 1 timme .

Jag har en valp som snart är 5 månader, om vi går på promenader är det MAX 15-20 min.

Allt som oftast leker vi på stora ängen utanför huset, då kan han springa lös och reglera sitt busbehov en stund.
 
Sv: Hur långt??

min 5 -månader brukar jag strosa omkring med i kanske 30 min som mest, vi kommer inte så långt :P Vi promenerar alltså inte direkt utan går oftast i parken där vi strosar omkring, valpen kör lite rally, träffar sina vovve-kompisar osv.

Om du menar promenera som i att motionera tycker jag du skall vänta tills hunden är friröntgad. Men strosa omkring i lugn takt kan du gott göra en lite längre stund.
 
Sv: Hur långt??

Jag går en entimmes promenad om dagen (halva turen är hon lös och springer så mycket hon vill, en hel del) med min 5 månaders JR-valp, vilket både uppfödare och veterinär sagt är ok.
Veterinären (som själv föder upp Jack Russell, dock inte min) säger att min hund är välmusklad och mår bra av det.

Det är mycket individuellt hur långt en 5-mån hund klarar/ska motioneras. Hör med veterinär och uppfödare, det skulle jag göra.

/Häxan
 
Sv: Hur långt??

Men till saken hör att det är väldigt svårt att avgöra/se om en valp är trött när du går på promenader.

Att leka fritt med valpen är en sak, då känner den igen press .
Men på en promenad kan stressen krypa fram genom att valpen kämpar för att inte halak efter och bli ensam .

Tyckert att 1 h promenad med en valp är alldeles för lång tid
 
Sv: Hur långt??

fast små raser växer väl färdigt fortare än stora? 5 månader dock väl tidigt tycker jag, även för en liten ras som JRT.
 
Sv: Hur långt??

Självklart, själv måste jag ju vänta tills Atlaz är 1 år innan vi kan börja Motionera i större utsträckning än lek och lite spår..

Däremot är 5 månader väl tidigt, oberoende ras!
 
Sv: Hur långt??

Tänk på t.ex. armbågarnas tillväxtoner... 4-6 månader så utvecklas armbågsrubbningar... Innan dess så tar jag det lugnt. Efter det så går nog mina hundar mer än de flesta. Lugnt, men mycket.
 
Sv: Hur långt??

Vet inte riktigt vad som menas som svar till mig ?

Att jag inte kommer att motioner Atlaz fören han fyllt 1 år ?

Anledningen är att han växer otroligt mycket under perioden fram till 1 år och kommer med stor sannolikhet ha växtverk.

??
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar lite över försäkring. Jag har individuella försäkringar på mitt gäng nu, men funderar på om man ska gå över på...
2
Svar
32
· Visningar
1 852
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 923
Senast: hundtant
·
Övr. Hund När jag kom hem från jobbet nu ikväll kom ett sms om att ett paket jag beställt med fryst färskfoder (24x500g) kommer att leveraras...
Svar
3
· Visningar
527
Senast: __sofia__
·
Hundträning Jag har en 7 månaders valp som inte är rumsren. Skulle behöva få tips på hur jag ska få min hund att bli rumsren eller börja säga till...
Svar
7
· Visningar
1 062
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp