Hur lära hästen stå uppbunden?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Jempa77
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 105
J

Jempa77

Hej!

Har i dagarna fått hem en ny häst och mitt problem är att han är van att stå i box och bli iordninggjord, där går det att binda honom utan problem, men just nu så står han på bete och jag vill ju att han ska kunna stå uppbunden ute när det är sommar, men han får lite smått panik när han binds ute.

Nån som har nåt tips?

Tack på förhand-Jenny

Sv: Hur lära hästen stå uppbunden?

Du kan knyta ett hösnöre i grimman o sätta grimskaftet i hösnöret. Då kommer hästen loss om han får panik o slänger sej. Sen är det väl bara att vänja den. Kanske kan nån hålla i honom dom första gångerna.

Sv: Hur lära hästen stå uppbunden?

Du kan knyta ett hösnöre i grimman o sätta grimskaftet i hösnöret. Då kommer hästen loss om han får panik o slänger sej. Sen är det väl bara att vänja den. Kanske kan nån hålla i honom dom första gångerna.

Bra för säkerheten när hästen KAN stå uppbunden.

Men gör det inte innan den faktiskt står lugnt, så den inte lär sig att det är enkelt att slita sig och skaffar sig sådana ovanor :-)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 749
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 969
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 167
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka