Hur ligger denhär sadeln?

josefinefreed

Trådstartare
Provade hem en sadel idag till nya tjejen, lånade en x-vid just för att hon kommer att bredda sig och sätta muskler, och då kommer den att komma upp lite.

Men den står upp aningen vid bakvalvet, det är inte mycket.

Provade lägga en padd under, och då kommer den ju upp lite, som den kommer att göra utan padd när hon breddar sig hoppas jag.

Men vad säger ni om bilderna? Ligger den kasst ändå?

Utan padd och schabrak:
bellie4.jpg

bellie6.jpg

bellie5.jpg

Med padd och schabrak:
bellie8.jpg

bellie.jpg

Jag vet att bilderna inte är dem bästa, dom är fotade med mobilkamera.
Har inte någon sadelgjord att spänna med heller, och det behövs nog för att ni ska kunna se bättre. Ska fixa en imorgon.

Men trots dåliga bilder osv.
Vad ser ni? :)

/ Jossan

Sv: Hur ligger denhär sadeln?

Griffin brukar komma ner väldigt mycket när man spänner gjorden... Så även om sadeln ser ut att ligga i bra balans på de övre bilderna kan den mycket väl lägga sig på manken när du väl sitter i... Så ta gärna bilder med en sadelgjord spänd, och provrid sadeln också. Det kan vara så enkelt som att hästen säger direkt vad hon tycker om den...

Okej. Men jag har lärt mig att man ska få in ca 3-4 fingrar när sadeln bara ligger, och ca 2-3 fingrar när man sitter i den. Så kan den verkligen lägga sig så nära som till manken då? ;o Hm. Får testa och se imorgon.

Ja, jag tänkte provrida i den också, får låna den hela veckan. :)

Men för ögat tycker du att den ligger bra? Med eller utan padd?

Du måste provrida innan det går att säga något.
Jag provred en liknande på min häst och den såg ut att ligga bra innan, men sjönk ner väldigt mycket och låg inte alls bra.

Okej. Ska jag fota när jag rider? Om den inte sjunker ner, utan ligger stilla och där den ska, kan jag använda den då?

Men för ögat, hur tycker du att den ligger då? :) Jag vill veta vad ni ser utifrån bilderna som jag har lagt ut. Ligger den i fram/bakvikt, ligger den bra, dåligt osv.

Okej. Ska jag fota när jag rider? Om den inte sjunker ner, utan ligger stilla och där den ska, kan jag använda den då?

Men för ögat, hur tycker du att den ligger då? :) Jag vill veta vad ni ser utifrån bilderna som jag har lagt ut. Ligger den i fram/bakvikt, ligger den bra, dåligt osv.

Tycker att den på bilderna med padd ser ut att komma lite mer i bakvikt än på bilderna utan? Men det kan vara vinkeln på fotona som luras...

Annars tycker jag det ser ok ut!

Jo jag tror det är bilderna som luras lite. Imorgon ska en kompis få fota henne på avstånd, med sadelgjorden spänd, och nåra bilder med mig sittandes i sadeln.

Vad bra att du tkr den ser ok ut :) Hoppas den känns lika ok när jag rider. Isf slår jag till, det verkar vara en himla bra sadel :)

Jag tycker det är svårt att säga genom att bara se på bilder, men som någon annan skriver ser den ut att hamna lite i bakvikt med padden. Men det kan ju bli annat när du sitter i den.

Jag vill känna, och känna att sadeln följer ryggen hela vägen så det inte blir trygg någonstans, eller släpper någonstans.

Jag hade en sådan sadel förut till min häst, som första sadel. Var helnöjd med den men han växte ur den.
Sen köpte jag en Stubben Maestoso och den fullkomligt älskar jag!!!
Det är ändå lite skillnad på sadel och sadel.
Men den här tyckte jag fungerade perfekt i början!

Okej. Jag ska som sagt provrida och fota med sadelgjorden spänd, och med mig i sadeln imorgon, återkommer då. :)

In mer fler svar ändå! :D

Idag har jag fotat med padd och schabrak, med spänd sadelgjord och när hon rids i den.

Vad tycker ni? Behöver ni andra bilder?

19augusti-ridning017.jpg

19augusti-ridning074.jpg

[
19augusti-ridning075.jpg

försök fota märkena efter ridning, alltså svettmärkena när du sadlat av. Det ska inte vara torra fläckar eller liknande i sadelmärket (undantag ryggkanalen). :idea:

Hon var inte ett dugg svettig så det hade inte gått. ;/

Hur tycker du att den ser ut att ligga?

Som på dom allra första bilderna sticker den ju upp liiite i bakvalvet, då sadelgjorden inte är spänd. Idag då jag spände den utan padd åkte den upp lite mer där bak, men tror du/ni att det funkar med padden under tills hon satt muskler runt manke osv?

Jag skulle vilja se hur den ligger utan paden, fast spänd.
Det ser inte riktigt rätt ut. Vet inte om det är vinkeln på bilden, men den ser ut att ligga lite väl mkt i bakvikt.
Hur kändes hästen?
Hur beter sig sadeln under ridning?
Hur ser märkena ut efter sadeln? Är pälsen helt slät överallt eller finns det lockar/ruggningar någonstans?

Nejdå det är jag som inte drar bak skänkeln ordentligt, samt att det inte finns några sadelklossar som stöd.

Senast ändrad:

I bakvikt, hmm.. .
Hon kändes jättefin, detta är vårt första dressyrpass, hennes första i hela hennes liv, hon vart jättefin och mjuk, samarbetsvillig. Kändes inget konstigt.
Hur sadeln beter sig? Hm, den ligger still om det var det du menade.
Blev inga märken alls förutom schabrakets rutor ;)

Fast sen så vart hon inge svettig alls, så svårt att säga om pälsen vart ruggad kanske?

Hm, jag får kanske ta och göra det. ;) Fast jag tror att, när hon musklat sig runtom manken och ryggen så kommer säkert sadeln att komma upp framtill.

Liknande trådar

Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 077
Senast: caballus
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 757
Senast: Oknytt
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
896
Senast: Digbil
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 105
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31