Hur ligger denhär sadeln?

Sv: Hur ligger denhär sadeln?

Vad är det för fel med tillpassningen om det är torra fläckar? för bred, eller för smal bom? För lång sadel? Jag bara undrar. :crazy: Min gamla sadel lämnade torra fläckar, men jag fattade inte vad som var fel. Bara att den inte låg bra:grin:

Är det torra fläckar så ligger inte sadeln an mot hästen hela vägen antar jag? Eller?

Hm, jag får kanske ta och göra det. ;) Fast jag tror att, när hon musklat sig runtom manken och ryggen så kommer säkert sadeln att komma upp framtill.

Om inte sadeln ligger och trycker under tiden och hindrar musklernas utveckling, vill säga... Det är det som är moment 22 med sadlar...

Jag kollade under schabraket idag, hon vart rejält svettig och det fanns inte en enda torr fläck. Jag red utan padd.

Imorgon ska jag fixa bilder när jag sitter i sadeln, och när den bara ligger på med spänd gjort så får ni säga vad ni tkr då :)

Bilder utan padd, vad tkr ni?:

IMG_8806.jpg

IMG_8812.jpg

IMG_8765.jpg

Ligger bättre utan padd än med. Vilket ofta betyder att bomen har fel form. När hästen lagt på sig jämt hamnar sadeln som den gjort med padden. Förutsatt att padden är jämn.

Är du säker på att den inte ligger mot utan padd?

Okej. Så du tycker inte jag ska använda den?

Jag har inte bett någon kolla igenom "rännan", men jag ska ta och göra det.

Liknande trådar

Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 055
Senast: caballus
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 756
Senast: Oknytt
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
896
Senast: Digbil
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 102
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka