Hur ligger denna sadeln? *bilder*

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare gilisen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 369
Sv: Hur ligger denna sadeln? *bilder*

Sätt in bilderna någon annan stans än i bilddagboken... måste ha den sidan uppe för att kunna se dem, det orkar jag inte med...

Okej. Vad är bäst å lägga in dom på då?

Är det någon som har nått att tillägga?

Absolut inte med padd. Den är försmal utan. Testa en-två bomvidder vidare.

Jaha, det låter ju lustigt att den är för smal. Jag får i en hand på var sida om sadeln, så för smal kan den verkligen inte vara! Denna sadeln är en m/w graderna vet jag exakt inte, men han är ca 83 grader som det är nu efter mätning.
Så hur kan den vara för smal då? Hur ser man det på bild så egentligen?

Jaha, det låter ju lustigt att den är för smal. Jag får i en hand på var sida om sadeln, så för smal kan den verkligen inte vara! Denna sadeln är en m/w graderna vet jag exakt inte, men han är ca 83 grader som det är nu efter mätning.
Så hur kan den vara för smal då? Hur ser man det på bild så egentligen?

Detta lät visst lite snäsigt.. Men det var inte menat så :) Jag bara undrar hur man efter bild ser det eller så?

Vaddå en hand på var sida? Och vart testar du det?

Vaddå hur man ser det på bild? Du frågar ju med endast bilder.
Jag ser det eftersom balanspunkten på sadeln ligger alldeles för långt bak, dvs att den ligger i bakvikt.

Tycker att den är för smal eftersom den ligger i bakvikt och kommer inte riktigt ner på ryggen..

det var min första tanke med...bakvikt och jag tycker att paddar SKA inte behövas om sadeln ligger bra...passar sadeln utan padd borde den väl logiskt nog inte passa med padd?

Egentligen tycker inte jag att den ser smal ut. Sett på bilden så ser den ut att egentligen ligga rätt bra. Den ser bra ut över manken och verkar följa ryggen bra. (Så pass man nu kan se det på en sån här bild).

Däremot ligger den lite i bakvikt. Men det behöver inte bero på att en är för smal. Dock har hästen lite rund go-mage! ;) För mig ser det ut som om läget sadelgjorden hamnar i drar sadeln framåt. Vanligt hos runda hästar.

Norrland

Vaddå en hand på var sida? Och vart testar du det?

Vaddå hur man ser det på bild? Du frågar ju med endast bilder.
Jag ser det eftersom balanspunkten på sadeln ligger alldeles för långt bak, dvs att den ligger i bakvikt.

En hand på var sida där järnet slutar, alltså kan den väl inte vara för trång? eller har jag fel?
Jag var på cha*rlies i lördags, hade med mig en mankmall och massivs med bilder, så jag fick enbart med mig sadlar som är för vida för att jag ska kunna ha padd under. Just nu är han jätte tunn över bogbladen och det. Så hon rekommenderade mig att testa sadlar som var för vida så han har något att växa i. Så sa dom där iaf.

Hur menar du nu? Bomvidden borde vara 1-2 vidare, har inte sagt jota om vad den är nu eller något om sitsen.

Hur menar du nu? Bomvidden borde vara 1-2 vidare, har inte sagt jota om vad den är nu eller något om sitsen.

Det var ju inte till dig det jag skrev...
Men jag kan iaf lova att jag inte kan har en vidare sadel till honom! Det kan nog vara så att den är för rak då?
För han har en gigantisk manke å lite svank, även lite överbyggd. Tips på några andra sadelmärken?
Just nu mäter han som sagt ca 85 grader. Gärna vad jag ska ha för bomvidd då med!

Tacksam för tips

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
982
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31