Hur ligger sadeln?

mirage

Trådstartare
Har läst en massa trådar där folk frågat om hur sadlarna ligger på hästen så jag tänkte göra detsamma. ;)

Grejen är att hästen har kort rygg som är bred bak och smal fram och sluttar framåt. Dessutom har han "bullar" fram vid manken som just nu stoppar sadeln från att glida fram. Och det är just det som är mitt problem. Sadeln är utprovad av sadelutprovare i norra Stockholm.

Sadeln glider fram och sadlar jag längre bak så 1. glider den fram och 2. det känns som att jag sitter helkonstigt, förmodligen för att sadeln inte är i jämvikt. Det som är skumt är att jag tycker den dyker när jag drar den bakåt medan det borde vara tvärtom...

Har ni några tankar, funderingar om detta? Var lite drygt ett år sedan jag köpte sadeln så det börjar bli dags att åka och kontrollera om den passar fortfarande.

Bild

Sv: Hur ligger sadeln?

Eftersom schabraket har glidit är det ju en ganska bra ledtråd att den inte ligger optimalt, åk tillbaka till sadelutprovaren så kanske han ska stoppa om den.

Tack för svaret! Jag tror att det är sadeln som glidit på schabraket, har en gelpad under som ska förhindra att sadeln glider fram, men den hjälper ju lagom bra när sadeln i sin tur glider på schabraket.

Sitter sadeln för långt fram på bilden?

att den glider beyder att den inte ligger bra.
Den ligger för långt fram på bilden o ser ut att vara för smal.

Tack för svaret!

Nej, jag förstår att den inte ligger bra eftersom den glider fram. :( Frågan är ju om det öht går att hitta en sadel som inte glider på min häst. När jag rider barbacka så glider hela jag fram rätt på manken (aj!) för att han är så överbyggd.

Jag vill jättegärna ha fler tips och idéer så att jag har lite kött på benen när jag ska åka till sadelutprovaren igen. :)

Kan ju tillägga att bilden är tagen efter ridpasset, sadeln har (om man tittar på schabraket) säkert glidit fram minst 2-3cm jämfört med hur den låg när jag sadlade.

Sadeln är som sagt alldeles för smal och ligger för långt fram. Hittar du en tillräckligt vid sadel som svänger tillräckligt mycket bak så borde den ligga stilla :)

Sadeln är för smal.

Din häst ser inte alls särskilt konstig ut i ryggen, borde inte vara svårt att hitta en bra sadel! Kolla på sadlar med rundbossa så att inte ländryggen kan putta fram dom, samt en bomform som följer hästens rygglinje. Prestige eller Jaguar kanske?

Tack för svaret! Hästen är svår i ryggen. Kort rygg som lutar och dessutom är som ett V i bredhet om man tittar uppifrån. Bred bak och smal fram. Jag får leta vidare, ska absolut undersöka de märkena du tipsat om. Dessvärre tror jag inte dessa normalt finns hemma hos sadelprovaren. De flesta märkena avfärdades snabbt när jag var där sist pga att bommen var fel utformad för min häst.

Jag ääääälskade min jeremy rudge som jag hade på min förra häst men den passade inte den här tyvärr. :( Undrar om han kan ha en sån nu... ;) Saken är också den att jag tycker att sadeln är stenhård att sitta i, inte alls bra för baken. :P

Har du möjlighet att åka till någon mer sadelutprovare? Denna verkar ju lite "begränsad" tänker jag :)

Jag känner inte till flera här i krokarna tyvärr. De har ca 15-20 olika märken på sadlar. Har en cliff barnsby just nu.

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 088
Senast: Barret
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 976
Senast: caballus
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 356
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 341
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka