Hur ligger sadeln?

Bluefish

Trådstartare
Ja jag vet, ännu en sadeltråd, men det kan inte hjälpas.
Nu har jag en sadel jag trivs med, men som jag tänkte sälja då den inte passar alls på foderskrutten. Men det fanns ju en häst till, som jag tänkte prova sadeln på bara för att. Trots att jag var säker på att den var alldeles för vid. Men borta var den takformade ryggen, istället var hästen mycket rund och go. Och sadeln då.. Jag kan ju inte, så jag vågar mig inte på att använda den innan en utprovare jag har förtroende för varit ut. Men frågan återstår om jag ska sälja eller behålla tills vidare, så jag hoppas kunna få lite synpunkter här. När jag kände tyckte jag att den låg an hela vägen längsmed ryggen. Tippade heller inte uppåt eller neråt vid tryck på fram/bakvalv. Men bilder kommer här då.

bukesadel.png

bukesadel2.png

bukesadel3.png

bukesadel4.png

bukesadel5.png

Hoppas bilderna duger och tack på förhand! :laugh:

Sv: Hur ligger sadeln?

I mina ögon tycker jag att det ser bra ut. Svårt att säga så där 100% bara av bilder. Verkligheten kan vara en annan.
Men sadlen ser ut att ligga bra, tycker jag iaf!

Jag tycker inte den ser för vid ut, utan mer åt det smala hållet samt lite bakåtvikt. men som sagt kolla med sadelutprovare det är så svårt att ge svar om man inte ser i verkligheten.

och Popcorn.

Tack så mycket för svar! Då avvaktar jag med försäljningen. Det blir en ordentlig koll av sadelprovare när det är dags.

Ytterligare 193 som kollat och ingen som förfasat sig. Det är nog bra, tror jag.

Tycker oxå den ser ut att ligga ok tycker jag, som sagt, svårt på bild men det ser inte helt galet ut. :laugh:

jag tycker den ser för trång ut!
tittar man på näst sista bilden (sista bilden som funkar) så tycker jag det ser ut som att den ligger på manken.

Den ligger inte på manken, tror jag. Jag får utan problem plats med handen mellan framvalv och manke. Man ser genom (minus svängen då) tunneln under utan problem. :)

Jag har jämfört med bilder på sin sadel där du sa att din låg lite i bakvikt, och tyckte då att din tippade mer än min. Men det är ju inte omöjligt för det, såklart.

Edit: tog aldrig med gjorden, var helt övertygad om att bara kunna kasta på den och konstatera att " nej, det funkar inte ".

Liknande trådar

Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
662
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Här kommer ännu en sadeltråd... Min unghäst är under inridning och sadeln jag tillfälligt använder för att vänja honom vid sadel...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: zefyros
·
Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första... 2
Svar
23
· Visningar
4 776
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Dags för terminens två sista ridlektioner, som skulle bli en dressyr och en hoppning. Till dressyren fick jag sitta på fina farbror...
Svar
0
· Visningar
451
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka