Hur ligger sadlarna?

Evergreen

Trådstartare
Någon som har lust att slå ett getöga på följande bilder och skriva vad ni ser? :)

Prestige modena, 34.
IMG_4881_zpsnmzyl13m.jpg

IMG_4884_zpsja4xeh4w.jpg

IMG_4882_zpsx5oqqnjd.jpg


Dominus.
IMG_4887_zpsi2rmgvcg.jpg

IMG_4889_zps83pngsua.jpg

IMG_4890_zpsow8xjm6s.jpg


Ordo equester.
IMG_4903_zpsr9ngktgp.jpg

IMG_4907_zpsds7rg30p.jpg

IMG_4906_zpspk20cgnl.jpg



Mina egna spontana tankar är att Prestigen ligger bäst? Vilket är lite förvånande då Modenan ska vara ganska rak och min häst borde behöva en något svängd sadel pga. överbyggd?
 
Jag tycker också att de alla är sadlade för långt fram och därför hamnar i obalans. Kanske pga för smal bimvidd?
Men ska jag välja någon så tycker jag Dominus ser ut att ligga bäst, trots att den ligger för långt fram i min smak. Men tycker även att den ser lite skev ut när man tittar på bilden bakifrån, så den kanske inte alls är bra. Men det kan ju också vara bilden som luras.
Fast mig ska du inte ta råd av, för jag brukar inte prova ut mina egna sadlar, utan tar alltid hjälp av proffs. :D
 
Jag tycker det ser ut som alla ligger lite för långt fram och därför hamnar i bakvikt. Ligger de verkligen så bogbladen går fria (även i rörelse)?

Kan absolut testa att sadla längre bak och ta nya bilder :) (Testade bara lite snabbt i stallgången igår, men upplevde att sadlarna ligger där de "stannade själva".)

Tyckte själv att Dominusen och Ordon kändes smala, medan prestigen nästan hamnade lite i framlut och glappade en hel del bak.
 
Senast ändrad:
Jag tycker också att de alla är sadlade för långt fram och därför hamnar i obalans. Kanske pga för smal bimvidd?
Men ska jag välja någon så tycker jag Dominus ser ut att ligga bäst, trots att den ligger för långt fram i min smak. Men tycker även att den ser lite skev ut när man tittar på bilden bakifrån, så den kanske inte alls är bra. Men det kan ju också vara bilden som luras.
Fast mig ska du inte ta råd av, för jag brukar inte prova ut mina egna sadlar, utan tar alltid hjälp av proffs. :D

Jag har tidigare alltid tagit hjälp av proffs, men tänkte att det kunde vara roligt att testa lite själv :)
Ligger inte i valet och kvalet att köpa någon av sadlarna på bilderna, utan var mer intresserad av huruvida mina egna bedömningar är något sånär riktiga, eller helt åt skogen... :angel:
 
Alla ser ett snäpp för smala ut, prestigen kommer i rätt bomvidd tippa fram och inte följa rygglinjen skulle jag gissa på, Domunisen ligger ju i bakvikt, bilden vid manken tycker jag även visar att den är för smal, vilket stämmer med att den hamnar i bakvikt, men inte omöjligt att den hade kunnat fungera i vidare bomvidd. Ordo equester ligger mycket i bakvikt, djupaste punkten i sadeln blir inte ens nära "sittpunkten/midjan" utan man hamnar på bakvalvet och skulle nog tvingas in i lite stolsits om man försökte rida i den.
Men rent generellt så är de alla nog för smala i bomvidden, hade dock varit intressant att se bilder där du sadlat lite längre bak för det känns som om bogen inte hade gått fri där de ligger nu :)
 
Jag tycker att alla ser ok ut.
Och angående att de ser ut att vara lite för långt fram så har jag själv fått stora problem pga att jag sadlat för långt bak. Är det en handsbredd mellan bogbladet och sadelknappen och sadlen slutar innan sista revbenet så är det ok :). Det ska inte vara en Hands bredd mellan bogbladen och sadelns kåpa utan man räknar till ortspetsen vilken brukar vara I höjd med sadel knappen.

Testa att sadla som du gjort nu, ta en bild, rid och ta en bild igen. Se om sadlarna ligger kvar eller om någon åker bak. Och hur hästen och du trivs i dem :)
 
tyngpunkt_168787205.jpg
<

Bilden är lånad. Nu är det ju väldigt extrema exempel på bilderna, men det är ju för att den ska vara tydlig. Men detta kollar jag alltid på när man ser häst och sadel från sidan. Den ska ligga i balans så att sadelns djupaste punkt hamnar "lägst" det är då ryttarens vikt kan fördelas bäst via sadeln på hästens rygg. Annars kommer det bli punkttryck antingen fram eller bak vilket man alltid vill undvika.

Tittar du igen på bilen på ordo equestern så kan du se att sadelns egentligen djupaste punkt är ca 2-3 cm framför där det nu blir den djupaste punkten när den ligger på hästen. Tyngpunkten blir får långt bak och kommer göra att ryttarens vikt inte kan fördelas över hela sadeln utan mest bak på bossorna.
 
ser nu också att ordo eq är för mycket i bakvikt,(skyller på att jag var nyvaken ;)) men de 2 andra ser ut att vara mer i balans.
men vore intressant att se hur de ligger efter ridning, då både dina och hästens rörelsen sätter sadeln där den vill vara.

vet sadlar som i början legat grovt i bakvikt för att efter ridning ligga i framvikt.. och sadlar som bara kasar bak två cm hamnar i balans :).
ryttarens balans gör också mycket för hur sadeln beter sig på hästryggen. har man en sadeln som passar ryttaren och bra jämn balans så ligger sadeln i regel bättre än om ryttaren inte får ngn balans i sadeln.
så provrid och se vilken som passar dig bäst,
 
Senast ändrad:
Skulle också vilja se bilder med sadlarna längre bak och efter ritt. Dominusen ser sned ut på bilden, men det kan vara vinkeln. Men kolla för säkerhet skull.
 
Någon som har lust att slå ett getöga på följande bilder och skriva vad ni ser? :)

Prestige modena, 34.
IMG_4881_zpsnmzyl13m.jpg

IMG_4884_zpsja4xeh4w.jpg

IMG_4882_zpsx5oqqnjd.jpg


Dominus.
IMG_4887_zpsi2rmgvcg.jpg

IMG_4889_zps83pngsua.jpg

IMG_4890_zpsow8xjm6s.jpg


Ordo equester.
IMG_4903_zpsr9ngktgp.jpg

IMG_4907_zpsds7rg30p.jpg

IMG_4906_zpspk20cgnl.jpg



Mina egna spontana tankar är att Prestigen ligger bäst? Vilket är lite förvånande då Modenan ska vara ganska rak och min häst borde behöva en något svängd sadel pga. överbyggd?

De två första sadlarna har inte rätt vinkel i fram, i förhållande till hästens vinklar, skulle jag säga.
 
Håller med tidigare, alla ser för smala ut men ordon ser ut att följa rygglinjen bäst sen kan det ju vara stooor skillnad i rörelse :)
 
Jag hänger på den här tråden för att slippa göra en ny, om det är ok?
Jag har precis provat en Top Reiter JR Special till min islandshäst. Jag är mest van vid dressyrsadlar och har senast haft Prestige i flera år och om jag förstått rätt är tyngdpunkten ganska långt fram på Prestige? Därför har jag DÖSVÅRT att se om den här nya ligger bra (det är två olika hästar, Prestigen är alldeles för svängd för den här ryggen), eftersom den inte har sin tyngdpunkt/balanspunkt så långt fram, dessutom flatare säte.
Jag kan bara jämföra med Equipe Emporion som vi hade nyss, som hela hela tiden gled fram och som hästen spände sig under och blev stressad av. Den nya Top reitern ligger still och ligger dessutom still några fingrar bakom bogbladen. det är jämnt tryck fram, när man drar med handen mellan häst och sadel. Hästen trivs. Jag trivs. Ändå står jag och stirrar på den och undrar om den är för smal...
HUR ser man att en sadel är lite för smal? Räcker det är titta på den lagd på hästen, eller måstem an ta in andra saker i beräkningen (som att den ligger still, hur den ligger efter ridning, hur den ligger an överallt, osv)?.
Jag ska lägga in en bild senare under dagen, men först intressant att höra lite inputs kring hur ni bedömer om en sadel ligger bra?
 
Svaret blir ju generellt. Men en för smal sadel vill glida fram efter ett pass, speciellt om du suttit ner.
Samt att den ligger i uppförbacke mot hästen hals.
 
Nu har jag ju såklart inte hunnit ta några nya bilder, men jag funderade på det här med var hästen har "sitt" sadelläge. Jag har provat att sadla rejält långt bak, men sadel kasar fram till en viss punkt där den sedan ligger still. Detta är två fingrar bakom bogbladet. Jag sitter i bra balans, sadeln trycker inte i bakvikt (kan känna det med handen när jag sitter i), följer rygglinjen, trycker inte ojämnt fram. Ändå stirrar jag mig blind på det här och vill ha den bak, bak, bak och nästan i framvikt.
Det är nog något fel på mig :o
 
Är det en islandshäst? Då kan du inte sadla så himla långt bak förrän sadeln hamnar på ländryggen. Två fingrar bakom bogbladet är nog var sadeln måste ligga på den hästen. Det är inget mål att sadla väldigt långt bak, hästen är starkare i främre delen av ryggen. Bogbladen måste vara fria men överdriv ej.

Du bör sitta i sadeln för att avgöra om den är för smal, har den mjuk stoppning sjunker framvalvet ner när du sitter i den och det som såg ut som en liten bakvikt kan bli perfekt. Sitt upp utan schabrak och be någon fota rakt från sidan. :)
 
Nu har jag ju såklart inte hunnit ta några nya bilder, men jag funderade på det här med var hästen har "sitt" sadelläge. Jag har provat att sadla rejält långt bak, men sadel kasar fram till en viss punkt där den sedan ligger still. Detta är två fingrar bakom bogbladet. Jag sitter i bra balans, sadeln trycker inte i bakvikt (kan känna det med handen när jag sitter i), följer rygglinjen, trycker inte ojämnt fram. Ändå stirrar jag mig blind på det här och vill ha den bak, bak, bak och nästan i framvikt.
Det är nog något fel på mig :o
Ta en bild på hästen både med sadel och naken.
Är bogbladet två fingrar framför ortspetsen eller kåpan?
Ta gärna och rita ut på hästen var sista revbenet är (följ hela vägen upp), och rita ut var bogbladet är som längst bak :).

Lägg sedan sadeln där du vill ha den, ta bild, och sen en bild där sadeln vill ligga :).

Är antingen du som vill lägga sadeln fel eller så passar sadeln inte hästen :).
 
Tack båda två! jag ska be om fotohjälp när han ska ha sadel igen, han har varit hos fysioterapeut idag så det blir tömkörning ett par dagar.
Den har ganska mjuk stoppning faktiskt. Och det är två fingrar från bogbladet (stillstående) till kåpan.

Ska fota järnet! Jag blir så trött på mig själv. Jag tror det är jag som vill lägga den för långt bak för attj ag fått någon bogbladsångest.
 
Tack båda två! jag ska be om fotohjälp när han ska ha sadel igen, han har varit hos fysioterapeut idag så det blir tömkörning ett par dagar.
Den har ganska mjuk stoppning faktiskt. Och det är två fingrar från bogbladet (stillstående) till kåpan.
Ska fota järnet! Jag blir så trött på mig själv. Jag tror det är jag som vill lägga den för långt bak för attj ag fått någon bogbladsångest.
Kåpan kan du strunta i mer eller mindre, är ortspetsen som ska vara en handsbredd till bogbladet. Dvs ungefär där sadel knappen är.
 

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 268
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 010
Senast: Aifos
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 259
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 345
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp