Hur lindar man ben korrekt??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare reykurboy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 3 109
R

reykurboy

Vi har en diskussion om hur man ska linda ben i stallet...
Så nu till frågan.. Hur gör man?
*lindar så att "lindspetsen" kommer framåt?
*lidar så att den kommer bakåt?

Tala om hur ni gör och argumentera varför. :)

Sv: Hur lindar man ben korrekt??

man ska linda bakåt och utåt. Så om lindan skulle lindas upp under ridnig är det mindre chans att lindan kommer in under hästen och den snubblar på det.

Så lindspetsen ska bakåt.

Ok... Då har vi 1-0 till spetsen bakåt.. ;)

japp, hoppas du förstod min förklaring!

Lägger till förklaring, om man lindar och andra hållet, så kommer inte "draget" på benet utan på senan och blir "sne" eller hur man ska förklara det.

Håller med Henchen.

O man lägger sig under hästen och simmar bröstsim så ska man linda åt samma håll man vevar på armarna. ;)

Rumpnissen skrev:
O man lägger sig under hästen och simmar bröstsim så ska man linda åt samma håll man vevar på armarna. ;)

Bra liknelse, ska förklara det så för tjejerna som vill att jag ska lära dem att linda...

Rumpnissen skrev:
Håller med Henchen.

roligast förklaringen någonsin... ha ha ha:rofl:

Rumpnissen skrev:
Håller med Henchen.

Klockren förklaring!

reykurboy skrev:
Vi har en diskussion om hur man ska linda ben i stallet...
Så nu till frågan.. Hur gör man?
*lindar så att "lindspetsen" kommer framåt?
*lidar så att den kommer bakåt?

Tala om hur ni gör och argumentera varför. :)
Är lite nyfiken på vad det fanns för förklaring för att linda åt "fel" håll (eftersom vi troligen kommit fram till rätt)

Rumpnissen skrev:
Håller med Henchen.

Ha ha ha...har aldrig tidigare tänkt så:rofl: , mycket bra förklaring:rofl:

kommer inte ihåg förklaringen till den andra varianten, men tydligen så gör de så på djursjukhuset. Jag håller nog på spetsen bakåt-varianten (lindar så själv), men samtidigt undrar jag då varför de lindar åt andra hållet på djursjukhuset.... :crazy:

Bra förklaring? Någon?

Föresten till alla: Tack för svaren! :bow: :)

Jag var på klinik med min häst idag, och han fick bandage på båda frambenen, men inte lindade de åt "fel" håll där!
De lindade så att lindspetsen pekade bakåt, dvs. så jag tycker är rätt, och så jag lindar. :)

Henchen skrev:
man ska linda bakåt och utåt. Så om lindan skulle lindas upp under ridnig är det mindre chans att lindan kommer in under hästen och den snubblar på det.

Så lindspetsen ska bakåt.
Exaktimum. :D Har aldrig sett någon linda på andra hållet. Eller. Ja. Förutom de som syns på bilderna i höökskatalogen :crazy:

Rumpnissen skrev:

:rofl: DET var den bästa förklaringen jag hört/läst! :bow:

TIll alla:

Ska man vara en pedagogisk ridskole-lärare ibland så ska man. Och då får man dra paralleller till sådant barnen redan vet. ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag måste ha benet lindat några veckor till. Men hur sjutton får man lindan att sitta kvar? Ska vara hela underbenet, foten till knät... 2
Svar
35
· Visningar
1 609
Senast: sthu
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 389
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Honey07
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka