Hur litet kan man bo med en innekatt?

AbsolutEnsam

Trådstartare
Hejsan! Jag har en dröm i framtiden att skaffa en innekatt ( Ragdoll) till sällskap till mig. Men frågan är hur stort måste man bo? Har i dagsläget en lght på markplan (34 kvm) med altan. Vet ej hur det kommer se ut i framtiden men förmodar att jag kommer bo där då. Vad krävs det av mig för ha innekatt? Är det lika krävande som att ha hund? Tacksam för svar!
 
Jag bodde på 28 kvm när jag skaffade min första katt. Det gick utmärkt!
Hon fick ofta följa med ut i koppel. Ibland tog jag med henne in till stan, satte buren på pakethållaren och cyklade in till en kompis.

Jag tror det viktigaste är att umgås med katten. De behöver inte samma slags träning som en hund, men lite aktiviteter är aldrig fel.
 
Jag har två katter och bor på 38 kvm+inglasad balkong som de har tillgång till dygnet runt. Jag har tre klösträd i olika storlekar, men också höga möbler som de kan vara på om andan faller in. Man brukar säga att katter lever i kubik snarare än kvadrat, så sålänge man är redo att inreda efter katten och kan erbjuda den både fysisk och mental stimulering så är det inga som helst problem.

Vissa katter gillar också att gå ut i sele. Min ena älskar det, medan den andra för det mesta hatar det och hellre sitter inne och spanar ut genom fönstren.
 
Katter lever som sagt både på höjden som på golvet, det går därför utmärkt även med mindre yta (det är någon här som hyllor som sitter fast i väggen?). Näta in altanen och lär katten att gå ut med koppel gör det ännu bättre. Och sedan aktivera när du är hemma. Da Bird, vipor osv. Även hjärngympa är bra. Tex köpa en aktivitetsbricka där katten får klura ut hur den ska få i sig maten.

En katt sover ca 15-16 timmar om dygnet så man är inte lika bunden som med en hund och den fixar att vara ensam längre. Som någon annat sagt, det är kvalitet snarare än kvantitet. 34 kvadrat går utmärkt, särskilt om man har en lite lugnare ras.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 571
Senast: Caoimhe
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 624
Senast: Åsa A
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 042
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp