Bukefalos 28 år!

Hur måla lister runt fönster?

cherie

Trådstartare
Jag håller på att fräscha upp min lägenhet inför försäljning. En sak som stått på listan är att måla de gamla listerna (och skjutdörrar + förrådsdörr) som ser grånade/gulnade och tråkiga ut mot de väldigt vita väggarna. Bild:

IMG_0118_zpsbqsecacd.jpg


IMG_0119_zpsutc0dwbh.jpg



Jag har dock stött på ett problem. Jag vet inte hur jag ska måla partierna kring fönstrena så det blir bra. Bild:

IMG_0122_zps2k9fsfqk.jpg


IMG_0123_zpsmk5ntpne.jpg


Om jag målar listerna runt fönstret bör jag ju måla fönsterbrädan också? Och även lilla väggen på insidan av fönstret? Men mitt problem blir då att även borde måla "nederdelen", dvs väggarna omkring elementet också? Och jag undrar om det inte blir konstigt att göra det med glans 40, samt att elementet då kommer se gammalt och sunkigt ut istället. Likaså själva fönstrena kommer ju också se grånade och solkiga ut mot det nya vita listerna/fönsterbrädor/väggarna. Jag orkar inte måla fönster och element också.

Därför börjar jag nu tvivla på hela projektet, kanske är det för tidskrävande och kommer ändå inte bli superbra i slutändan. Vad tror ni? Satsa på att måla om och i så fall hur? Eller skita i hela projektet? Är det bara jag som är överpetig med att listerna ser solkiga ut? Sambon tycker vi skiter i dem nämligen, men jag inbillar mig att det kommer ge rummet ett fint lyft bara vi får till det bra.
 
Jag tror att det kostar mer än vad det smakar. Jag tycker inte att det ser solkigt eller särskilt gammalt ut, utan det är väggfärgen som gör att det inte ser helt vitt ut. Skulle väggarna vara ljusgråa eller nåt sånt skulle karmarna och dörrarna plötsligt se mycket vitare ut. Så om du prompt vill fräscha upp inför försäljning kanske det är ett mindre projekt att slabba på lite väggfärg?
 
Jag håller på att fräscha upp min lägenhet inför försäljning. En sak som stått på listan är att måla de gamla listerna (och skjutdörrar + förrådsdörr) som ser grånade/gulnade och tråkiga ut mot de väldigt vita väggarna. Bild:

IMG_0118_zpsbqsecacd.jpg


IMG_0119_zpsutc0dwbh.jpg



Jag har dock stött på ett problem. Jag vet inte hur jag ska måla partierna kring fönstrena så det blir bra. Bild:

IMG_0122_zps2k9fsfqk.jpg


IMG_0123_zpsmk5ntpne.jpg


Om jag målar listerna runt fönstret bör jag ju måla fönsterbrädan också? Och även lilla väggen på insidan av fönstret? Men mitt problem blir då att även borde måla "nederdelen", dvs väggarna omkring elementet också? Och jag undrar om det inte blir konstigt att göra det med glans 40, samt att elementet då kommer se gammalt och sunkigt ut istället. Likaså själva fönstrena kommer ju också se grånade och solkiga ut mot det nya vita listerna/fönsterbrädor/väggarna. Jag orkar inte måla fönster och element också.

Därför börjar jag nu tvivla på hela projektet, kanske är det för tidskrävande och kommer ändå inte bli superbra i slutändan. Vad tror ni? Satsa på att måla om och i så fall hur? Eller skita i hela projektet? Är det bara jag som är överpetig med att listerna ser solkiga ut? Sambon tycker vi skiter i dem nämligen, men jag inbillar mig att det kommer ge rummet ett fint lyft bara vi får till det bra.

Fönstrena ser nyare och industrimålade ut, så dem tycker jag att du ska låta bli och endast måla foder och fönsterbrädor. Snickerifärg gulnar och att måla dem kommer ge ett stort lyft. Jag gjorde själv det inför försäljningen av förra lägenheten och tycker att det blev ett enorm skillnad. Precis som hos dig så hade vi fina snickerier som var värda att lyftas fram. Det ger mycket för helhetsintrycket - tycker jag personligen.
 
Jag tror att det kostar mer än vad det smakar. Jag tycker inte att det ser solkigt eller särskilt gammalt ut, utan det är väggfärgen som gör att det inte ser helt vitt ut. Skulle väggarna vara ljusgråa eller nåt sånt skulle karmarna och dörrarna plötsligt se mycket vitare ut. Så om du prompt vill fräscha upp inför försäljning kanske det är ett mindre projekt att slabba på lite väggfärg?

Hehe, du resonerar precis som min sambo (förmodligen ganska klokt). Han sa också "vi målar väggarna istället!". Det stämmer att i hallen där vi har gråa väggarna ser listerna mer vita ut, men det är ändå skillnad från de lister som är nya - då syns det tydligt att de gamla är mer gråa/beiga/solkiga. Men som du säger, frågan är om det kostar mer än vad det smakar.
 
Fönstrena ser nyare och industrimålade ut, så dem tycker jag att du ska låta bli och endast måla foder och fönsterbrädor. Snickerifärg gulnar och att måla dem kommer ge ett stort lyft. Jag gjorde själv det inför försäljningen av förra lägenheten och tycker att det blev ett enorm skillnad. Precis som hos dig så hade vi fina snickerier som var värda att lyftas fram. Det ger mycket för helhetsintrycket - tycker jag personligen.

Ja, det stämmer att fönstrena är nya och industrimålade. Hur tycker du jag ska göra med väggen bakom elementet? Strunta i den kanske?

Jag tycker ju som du, jag tror att helhetsintrycket kommer bli ett helt annat. Våra grannar nedanför har ganska nymålade snickerier och det är verkligen så fint!
 
Jag tycker det är snyggt som det är. Det är kanske menat att det ska vara så där. Börjar du måla så kommer det antagligen leda till att ni får måla om hela rummet.

Varför tror du det? För att väggarna kommer upplevas solkiga istället? Jag hoppas/tror inte det, de målades vita precis innan vi flyttade in för ca 4,5 år sedan. Fast det kanske är lång tid iof.
 
Mitt intryck är inte att de är vare sig solkiga eller gulnade. Utan helt enkelt målade i en ton som inte är avsedd att vara kritvit.
Hade alla gånger föredragit grå färg på väggarna, och inte ändra det andra. Vare sig jag själv skulle bo där eller fixa inför försäljning
Och hellre att skillnaden är där den är nu än nytt vitt mot element och fönster.
 
Nu finns en skillnad mellan lister och vägg.

Målar du listerna vita kommer det fortfarande att finnas en skillnad. Men den kommer att vara till väggens nackdel.

Jag hade inte målat. Och om det absolut måste målas hade jag inte valt vitt - som riskerar att skära sig mot väggens vita. Jag hade valt en svagt grå ton istället.

Tycker skillnaden nu är snygg. Men det är jag det. ;)
 
Jag målade väggarna och insåg då hur solkiga listerna var så då var jag ju tvungna att måla de. Risken finns väl för det omvända också som nämnts. Vill du ändå måla skulle jag skippa att måla fönstret och väggen bakom och bara köra fönsterbrädan, foder och sen lister.
 
Uppskattar era input väldigt mycket! Skönt att höra att inte alla reagerar likadant som jag på den nyansskillnad som är i dagsläget. Jag har stört mig på listernas (i mitt tycke) solkiga färg ända sen vi flyttade in här för flera år sen ;) Minns att jag var så avundsjuk på grannen nedanför som hade så vita och fint målade snickerier. Bra att veta att inte alla ser/tycker lika!
 
Varför tror du det? För att väggarna kommer upplevas solkiga istället? Jag hoppas/tror inte det, de målades vita precis innan vi flyttade in för ca 4,5 år sedan. Fast det kanske är lång tid iof.
För att det ser ut att vara färgsatt så där med mening. Om meningen är att ni ska ha exakt samma färg överallt så måste ni nog måla om rubbet.
 
För att det ser ut att vara färgsatt så där med mening. Om meningen är att ni ska ha exakt samma färg överallt så måste ni nog måla om rubbet.
Exakt!

Jag skulle nog inte valt rent vitt om jag skulle målat om. Jag hade nog valt en färg bruten med lite grått.
Vitt är nämligen så kinkigt. Det finns oändliga nyanser av det.
 

Liknande trådar

Hemmet Har gått och blivit med bostadsrätt! Dock är tapeterna fula och dessutom dåligt uppsatta. Det är bubblor i tapeterna och inte raka...
Svar
10
· Visningar
2 388
Hemmet Det här är vår hall. Numer råder det kaos, då huset vi bor i från början bestod av två lägenheter med liten hall, trapphuset var bara...
Svar
5
· Visningar
1 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp