Hur man inte ska göra med klicker..

Bukefalos 30 år!

Lenis

Trådstartare
Tänkte att jag måste dela med mej av detta i all min ondskefullhet :D

Lite halvt spinoff på Swats tråd om folk som inte uppfostrar sina djur, den här damen tror med all säkerhet att hon gör det..

Jag o en kompis går på stan ikväll o närmar oss en dam med större hund modell gatukorsning som skäller. På allt. Inte bjäfsar utan skall. Jag antog att han såg en annan hund (pga intensiteten) men nja.. när vi närmade oss var vi nästa döda-objekt. Inte superaggressivt utan mer slentrianmässigt "ni vet väl att ni dör om ni närmar er va"- typen. Vad gör då damen? Jo hon har ju en klicker. Detta magiska redskap. För vet ni vad, om man klickar när hunden skäller så tystnar den för den vet att ett par sekunder senare landar en köttbulle. Glufs, glufs. VOVOVOVVOOOVV -- klick-- tystnad--äta-- VOVVOVVOOVV... Jag var tvungen att stå en bit bort o studera detta spektakel en lite stund o kunde konstatera att klickerträningen funkade perfekt, hunden visste solklart att gapar man tillräckligt högt klickar det o det faller manna (förlåt köttbullar) från himlen.

Håhåjaja.. :angel:

(Jag vet meningslös tråd men ibland måste man.. ;) )

Sv: Hur man inte ska göra med klicker..

Woops, ibland blir det fel ;)

Jag lyckades klicka in helt fel sak hos min hund förra veckan :o Var lite i otakt med klickandet, men det misstaget stannade i alla fall på ett tricks inlärt istället för ett annat...

:eek: Hur tänker människor :cool:

Påminner om vad en ytlig bekant berättade för mig igår, en äldre kvinna. Hon hade för ett tag sedan en malle som skällde (argt!) på alla hundar i dess närhet. Vad gör kvinnan? "Duuuuuuuuktig pojke, sååååja, duuuuuuuktig" osv under tiden hunden skällde. Från det att den började, till det att den slutade en bra bit efter den slutat se hunden.. Hunden blev aldrig bra vid hundmöten :eek:

:crazy:

Men det där är inte helt ovanligt. Tanken är ju, att man ska klicka för rätt beteende - dvs när hunden släpper blicken/koncentrationen på den andra hunden och tar ögonkontakt med matte/husse. För att alltså förstärka rätt beteende.
Kruxet är då, och detta har jag ofta sett, att hunden ser det hela som ett aningen längre förlopp än vad matte/husse tänkt sig. Dvs man lär hunden: -Skäll som en galning, gärna med utfall, titta SEN upp mot matte/husse och få ett klick och belöning! Jag känner en Schäfertik som lärt sig detta med bravur. Hon skäller, skriker, hoppar, studsar, vräker sig mot den andra hunden, sätter sej sen fint och tittar på matte - får ett klick och godis.
Med andra ord ska man vara mycket försiktig vid klickerträning (och all annat träning!) så man verkligen tränar in det man vill träna in och inte får en massa annat på köpet...!
Jag vet inte om det var det som hände TS exempel, men ville nämna det ändå!
Klicker är underbart - men inte så självklart som man kanske tänkte sig! ;)

Ha,ha,få mig genast att tänka på min lilla "odåga".

Vi brukar träna lite vardagslydnad på promenaderna och ibland sätter jag hunden,ber henne stanna kvar medan jag går,för att sen kalla in. och så godis på det. Och hunden lärde sig följande:

Även när matte inte ber mig stanna/sitta kvar,så kan jag sätta mig självmant på backen,stanna kvar tills matte ropar "kom då",och då är jag "lydig" och kommer i full fart och får en godis för min fina prestation i "lydighet":D:D

Smarta rackare de där hundarna;)

Fast i exemplet TS beskrev så klickade hon just när hunden skällde, då har det gått katastrofal fel :o

Den träningen du beskriver använder jag mig av, och har hamnat lite i det problemet som du beskriver. Dom gångerna hon skäller så slänger hon ur sig 2-3 skall och kommer sedan till mig. Men hon får bara beröm om jag bett henne komma till mig/bett om kontakt, så jag hoppas jag gör rätt. Om det är mitt kommando som avbrutit hennes beteende sas. Dock är jag helt säker på att hon inte skäller för att få godis eller beröm, det märker man på hela hennes beteende. :p

Fast i exemplet TS beskrev så klickade hon just när hunden skällde, då har det gått katastrofal fel :o

Den träningen du beskriver använder jag mig av, och har hamnat lite i det problemet som du beskriver. Dom gångerna hon skäller så slänger hon ur sig 2-3 skall och kommer sedan till mig. Men hon får bara beröm om jag bett henne komma till mig/bett om kontakt, så jag hoppas jag gör rätt. Om det är mitt kommando som avbrutit hennes beteende sas. Dock är jag helt säker på att hon inte skäller för att få godis eller beröm, det märker man på hela hennes beteende. :p

Jupp så var det här, hunden använde matte som nån form av vandrande PEZ-automat, ni som minns dem ;)

Mina försöker åxå använda mig som det ibland som några nämner, dvs de gör sånt jag inte bett om för att casha in, men man får vakta sig själv lite även m de säkert lyckas ibland när jag är tankspridd, särskilt när jag har dem lösa o de kommer kutandes o gör en snygg inkallningspose med sittande o allt, aja det är sluga djur :angel:

Men det där är inte helt ovanligt. Tanken är ju, att man ska klicka för rätt beteende - dvs när hunden släpper blicken/koncentrationen på den andra hunden och tar ögonkontakt med matte/husse. För att alltså förstärka rätt beteende.

Beror inte det lite på? Jag lärde ex. min hund skvallra när hon jagade fåglar hejvilt. Då VAR det meningen att hon skulle titta på fåglarna och då få ett klick. Resultatet blev att hon vände sig mot mig var gång hon såg en fågel för att hon visste att godis kom!

Beror inte det lite på? Jag lärde ex. min hund skvallra när hon jagade fåglar hejvilt. Då VAR det meningen att hon skulle titta på fåglarna och då få ett klick. Resultatet blev att hon vände sig mot mig var gång hon såg en fågel för att hon visste att godis kom!

Jomenvisst! Har jag med gjort! Aha - en människa kommer gående på stigen, vänd om och kolla på matte - klick eller i vart fall beröm och godis. Istället för att skälla och skrämmas :angel:
Hunden jag tänker på, fick däremot lära sig att skälla, pipa, yla, hoppa och göra utfall, för att sen titta på matte, få klick och godis.....

Hihi vet en kvinna som hade en valp som blivit smått kottfixerad. Nu var det visserligen ingen klicker inblandad tror jag, men varje gång hunden plockade upp en kotte så sa hon "Nej den får du inte ha", hunden gav henne kotten och fick en godis. Tror ni att den slutade plocka upp kottar? :D

Liknande trådar

• A
    Stressad hund *jättelångt*

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka