Hur man mäter bomvidd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare LäderBjörn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 3 535
L

LäderBjörn

Som sadelmakare så mäter man i cm, A och B mått samt att man tar dessa mått på 5-6 ställen på ryggen för att kunna göra en sadel.

Man börjar strax bakom bogbladen och tar sedan mått med ca 5 cm mellanrum och slutar vid bakvalvet på den tänkta sadeln, A mäter man ca 3½" och B ca 7" från en mittlinje på hästens rygg och så mäter man mellan A till A och B till B då får man fram bomvidden samt hur ryggen ser ut.

För att ta fram sätesstorleken på en normalbygd person så mäter man från höftleden till knäleden, dock ska man tänka på vad för slags säte man vill ha, men detta tar vi en annan gång...

Sv: Hur man mäter bomvidd

Men.... de flesta köper väl ändå "serietillverkade" sadlar och då måste man ju rätta sitt mätande efter tillverkarens mått!

Jag skulle verkligen önska att jag hade råd med en skräddarsydd sadel, kunde vara kul med en som passar min rumpa lika bra som den passar på hästen :angel: För tillfället har jag och pållen endast en gammal manskapssadel då den passar honom (pållen) bäst av de sadlar jag provat. Visserligen passar den även mig i formen, men utan "vinterludd" så är den faktiskt i hårdaste laget :D Synd att den inte är ny, det hade varit kul att prova en likadan med lite stoppning kvar i sitsen :bump:
Går det förresten att "klä om" en sådan sadel, eller är det slöseri med pengar?

// Trollis - som har ett hatkärleksförhållande till sin manskapssadel :devil: :love:

"Men.... de flesta köper väl ändå "serietillverkade" sadlar och då måste man ju rätta sitt mätande efter tillverkarens mått!"

Man mäter på samma sätt över större delen av världen och du hittar säkert en serietillverkad sadel med dina mått....

"Går det förresten att "klä om" en sådan sadel, eller är det slöseri med pengar?"

Visst, allt går, det är bara en kostnadsfråga. Sist jag gjorde det så kostade det runt 9000kr men då var sätet ombyggt och allt läder var nytt och manskapssadel såg inte längre ut som manskapsadel...

Ca 9000:- :angel: Jarå, men för mig låter det som ett klart fall av slöseri :D Jag menar, bommen är väl ändå samma gamla träbom och den lär ju inte hålla lika länge som det nya lädret.... eller?

Har du förresten någon generell uppfattning om manskapssadlar? Är det bara en skröna att de passar på många typer av hästar? Vad tycker du om "modell bladsadel" med tanke på hur hästens ryggmuskler är placerade? Är den gamla typen av filtstoppning tillräckligt tjock? osv.

Skulle vara kul att höra kommentarer (om du har några) från ett proffs!

//Trollis

Manskapsadeln togs fram i slutet av 1800-talet till den typ av häst man hade då, en liten, kompakt, rektangulär häst.
Dom flesta bommarna idag är tillverkade i början av 1900-talet.
Det jag har sett av manskapsadlar är att dom flesta har en smal bomvidd (strl 1, står på svanskappehållaren) egentligen så skulle dom flesta behöva strl 2 som är lite bredare, det finns även strl 3 men den är bred! sedan så finns det även olika höjder på pommeln (framvalvet).
Sadel tillverkades i några olika modeller; manskapssadeln modellen man ser mest av, officerssadeln som har en engelskt säte och packsadeln som inte har något säte.
Om man ser hur hästarna ser ut idag så kan vinkeln på ortspetsarna vara lite fel.
Bladsadel är den äldsta typen av bom (3500 år) och ser ungeför likadant ut över hela jorden.
Filtstoppningen log aldrig direkt mot hästen utan man hade någon form av padd/vojlock/schabrak mellan häst och sadel. Vintertid hade man en hästfilt under sadeln som man vek på ett speciellt sätt, så att man kunde vika bak en del över rumpan på hästen eller att man kunde vika fram den, över ryttarens ben.

...pust... räcker det? jag kan hålla på länge om militärens hästutredningar.....

Jättekul med information! :bow:
Jag har själv en "n:r 1, afsedd för den mest förekommande hästtypen....... b) för låg manke" (http://runeberg.org/nfcd/0179.html) :)

En liten undran... var sitter ortspetsarna :confused: fram eller bak :o

Du verkar ha välda' bra koll på militär hästutrustning (kanske lätt hänt om man är sadelmakare?)! Vet du även något om de nytillverkade manskapssadlarna? Jag har kastat blickar på en sådan på nätet men har ingen aaaning om hur de är i jämförelse med "originalen"..

ortspetsarna sitter fram

Vilka då, nytillverkade???

Senast ändrad av en moderator:

De här :bump:

Den här ser ut att vara uppbyggd på liknande sätt men jag vet inte vad jag tycker om den ribbade sitsen...

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 726
Senast: super
·
Kropp & Själ Ni som steriliserat er, vilken metod har ni genomgått? Jag har fått två alternativ och funderar på om det ena är bättre än det andra... 5 6 7
Svar
139
· Visningar
14 370
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 387
Senast: tanten
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan... 2
Svar
35
· Visningar
6 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka