Hur man ska rida dagen innan en tävling?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare hon_med_skäcken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 695
H

hon_med_skäcken

Hur ska man rida dagen innan en hopptävling tillexempel? Är det smart att rida ut i skogen? Hoppa? Eller rida igenom hästen på banan?
Vill höra era åsikter:D Hur gör ni innan tävling??

Sv: Hur man ska rida dagen innan en tävling?

Beror på vilken häst det är. Vissa har så mycket energi att jag helst rider de på banan dagen innan, kollar så gas och broms och dylikt fungerar.
Vissa andra är så stencoola att man kan rida ut och låta de få springa lite utan att de för den skull är nippriga som satan dagen efter.

Oki.. Ska tävla hoppning i morgon..:smirk: Tänkte om jag kund få lite tips hur jag ska rida dagen innan..:)

Jag rider gärna dressyr för tränaren dagen innan vi ska tävla, oavsett diciplin. Då har jag hästen så lydig som jag vill ha den på tävlingen. :p

Ponnyn "lullade" jag runt med i skogen dagen innan tävling. Han var alltid lydig, även om han var grymt taggad. Vi sparade på krafterna dagen innan. ;)

Senast ändrad:

Oki.. Ska tävla hoppning i morgon..:smirk: Tänkte om jag kund få lite tips hur jag ska rida dagen innan..:)

Är hästen "normal" i temperamentet så skulle jag nog rida ut en sväng. Skritt, trav och galopp. Lite lydnad, avsaktningar, tempoväxlingar, skänkelvikningar över vägen och sånt.
Så småningom lär du dig vad som passar din häst bäst.
Lycka till på tävlingen :bump:

Vi brukar bara ta det lugnt dagen före tävling och lulla ut en tur bara och ladda krutet inför morgondagen. En ponny vi hade förut funkade bäst om han fick vila dagen innan.

Hej, jag tror att man måste prova sig fram. Det är så himla olika från häst till häst. Min förra ponny som syrran har nu mår bäst av att ta en barbacka-runda ute i skogen på långa tyglar, medans jag helst rider min unghäst lite ute och låter henne "bocka av sig":angel: .

Hingsten jag lånar rider jag dock alltid lite dressyr dagen innan. Inte särskilt mkt utan bara så att det känns bra.. Hoppas att jag kunde ge något bra tips:D ! Kram

Samma meddelande till dig:
Om du trycker på "fel" svara-knapp så är det bra om du skriver t.ex. *knapplån*

KL

vadå "fel" svaraknapp? Knapplån är det väl bara om man pratar om ngt annat än det TS skrivit/undrat.

Så har iaf jag fattat det hela

KL-diskussionen föreslår jag att ni tar på ett mer lämpat forum, ex Bukefaloshjälp. I denna tråd tycker jag att vi återgår till TS frågeställning!

För att svara på inlägget, så håller jag med om att de är upp till vilken häst man har. Men de flesta hästar skulle jag vilja trimma lite på dagen innan....

Har haft en riktigt gammal "gubbe" som fungerade bäst att bara rida ut och ha kul på!!men annars trimmar jag gärna igenom så allt känns bra...man ska kanske tänka på att dagen innan går det inte att ändra på så mycket, bara försöka få hästen genomriden...

Lycka till!

Jag väljer att rida ganska hårt dagen innan tävling. Det passar min häst ypperligt.
Antingen ett pass för tränare eller tur i skogen med mycket galopp o trav tex.

det beror ju som sagt helt och hållet på hästen. jag tävlar dressyr och brukar rida inne dagen innan och checka av allt och framförallt få han lösgjord.

Hur ska man rida dagen innan en hopptävling tillexempel? Är det smart att rida ut i skogen? Hoppa? Eller rida igenom hästen på banan?
Vill höra era åsikter:D Hur gör ni innan tävling??

rid ut i skogen....banan verkar inge bra....
man vill ju inte rida så pass hårt att hästen har träningsvärk på tävlingsdagen....

kan ju vara smart att rida igenom hästen ordentligt dagen innan. Då är den mjuk och fin till tävlingen. Annars så är det väll viktigast att ni känner er nöjda efter träningen dagen innan, även om ni bara lullade i skogen. Jag tror att man kan prestera bättre om man är nöjd med gårdagens pass.

Min pålle brukar få vila och ladda upp, eller bara skritta ut lite. Det passar honom väldigt bra. Vi har gjort det hela till en rutin nu.
Tävlar vi på lördagen så hoppar vi på onsdagen ett hårt pass, kollar av lösgjordhet och lydnad med dressyr på torsdagen och dagen innan skrittar vi bara eller vilar.

Han trivs kalas med det. Men olika individer behöver ju olika uppladdning.

Jag brukar alltid rida ut. Rida lite lagom hårt i alla gångarter.
Tycker hästen blir lite fräschare om den får komma ut dagen innan :)

Jag brukar alltid ta det lugnt dagen innan tävling, antingen vila eller skritta ut.

Jag har på senaste tid mest ridit unghästar så skulle jag köra ett hårt pass dagen innan skulle de vara helt slut dagen efter...

Jag rider fram ute, och sen rider bara lite lösgörande dressyr på banan. Jag avslutar med att öka o miska galoppen, göra lite svängar och byta galopp o så, så han blir lite på tårna. Sen skrittar jag ut igen.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
742
Senast: MiniLi
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej, jag undrar hur mycket ni rider era gamla hästar. Jag har ett kallblods sto som är 27 år. Pigg och mår bra men vet inte hur mycket...
Svar
12
· Visningar
1 019
Senast: Kilauea
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
1 179
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka