Bukefalos 28 år!

Hur man travar långsammare?

loote

Trådstartare
Hej!
När man travar lite för för fort(i ridhuset) hur ska man göra för att det ska gå lite långsammare?. Man ska väl inte hålla på och dra? Det var en pigg häst jag red men pigga hästar måste ju också kunna trava långsammare. Jag kom ikapp de andra hästarna hela tiden så fick göra volter för att få mer avstånd?
Det var ju inte direkt något problem men skulle vara lite lättare om hästen trava långsammare,ridläraren sa också till mig att jag skulle trava långsammare fast jag visste inte hur skulle göra förutom att dra lite i tyglarna.

Några tips? :)
 
Sv: Hur man travar långsammare?

Nej det räcker inte med att bara sitta och dra. Fastän det låter motsägelsefullt kan man behöva driva samtidigt som man håller emot så att du får hästen mer under dig.
 
Sv: Hur man travar långsammare?

Rider du på ridskola eller egen?

Om du rider på ridskola tycker jag att du ska ta och utnyttja varje böjt spår för att få ut hästen och få hästen att ta dina hjälper. Se till att få igenom halvhalterna, framförallt framför hörnen då du får möjlighet att komma åt hästen ytterligare genom böjt spår.

Rider på egen tycker jag att du ska träna övergångar och samma sak här, se till att hästen tar dina halvhalter.
 
Sv: Hur man travar långsammare?

Hej:)Prova att andas jätte djupt med magen(axlarna ska ej åka upp)Sjunk ned i sadeln och tänk att du släpar dina fötter i marken. Spänn dej inte. om han inte saktar av lite då får du ta lite i tygeln samtidigt och beröm med eftergift direkt när han gör rätt. Rider du lätt så försök att rida lätt själv i långsammare takt och andas se till att du inte klamrar dej fast, även här lyssnar han inte tygel tag. Använd gärna även röst. Kolla din sits så du inte lutar framåt eller bakåt och träna upp din balans.:)//Stina
 
Sv: Hur man travar långsammare?

Hästar är känsliga djur. Använd sitsen och vikthjälperna rätt så får du hästen att gå i mer långsam trav men en pigg häst är alltid en alert häst och kommer förstå när du gör rätt. Pröva att inte rida så mycket framåt när du rider lätt, låt baken bli tung och res dig inte upp för högt i sadeln. Oftast är det ryttaren som behöver skärpa till sig, hästen kan :-) Kanske lutar du dig något för mycket framåt när du rider lätt, då är det som att säga till hästan att öka farten. Vet inte hur mycket du kan rörande ridning så jag säger inget mer. Fråga ridläraren annars om du inte får till det och går det ändå inte så be denne sitta upp och visa om det är ett jättestort problem under lektion. :)
 
Sv: Hur man travar långsammare?

Tack för svar! :)
det är på ridskola ja rider, det är nybörjargrupp. Men det är inte säkert att jag rider den här hästen nästa gång,men jag och en till ''dela på hästen'' alltså vi red hälften av tiden var och det var samma ''problem'' för henne. Heh fattade inte riktigt allt ni sa men tack ändå :)
har inte riktigt lärt mig ''ridspråket''!
 
Sv: Hur man travar långsammare?

Som ponnyryttaren sa; fråga ridläraren. =)

Annars är det absolut enklaste att tänka på som nybörjare att ta i tyglen, och sen lätta, ta och lätta. Då ger du en bromsande hjälp utan att bli hängande i tyglen. Upprepa tills du får effekt.

Om några veckor kan du gå tillbaka till den här tråden för du har fått bra tips och de kanske är lättare att förstå när du har lärt dig lite mer. I början kan man inte göra allt rätt på en gång. Det är bättre att välja en eller två saker att tänka på tills man kan dem. Sen är det bara att ta till sig några nyare saker man kan öva på.
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 081
Senast: Bison
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 587
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 123
Senast: iNHALE
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 010
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp