Bukefalos 28 år!

Hur många dagar?

I

Indigo

Jag undrar hur många dagar man normalt räknar med att en häst är dräktig.
 
Det kan dock skilja väldigt har jag fått erfara...
Mitt arabsto har fått 4 föl, med lla har hon gått över tiden.
*1:a 346 dygn
*2:a 357 dygn
*3:e 359 dygn
*4:e 362 dygn.
Nu blir det nog inga fler föl, då det sista som föddes i år kom fel, låg med bakbenen först & tog 1½ timme att få ut med vethjälp.
Stoet blev mkt sjukt efter, livmodersinf, bukhinne infl, fång, förstoppning, förlamad svans ( som är det fortfarande.)mm mm. Det har tagit hårt på henne, så nu får hon vara en glad pensionär här hemma. Är 16 år.
 
330 dagar. Mina har varierat mellan 325-336 dagar. Ganska punktliga alltså... :)
 
Att det kan variera en hel del vet jag också... :)

Ett år fick jag ALLA tre väntade fölen exakt 10 dagar före beräknat. :crazy: Jag missade två av fölningarna pga detta, varav den ena samma dag som jag köpt och precis installerat övervakningskameran. Skulle bara kika på märren för att se om det funkade och HOPPSAN, där var det ju en fölunge... :crazy:

Mitt förra hblsto har på 3 dräktigheter gått 340, 342 och 349 dagar... Sista gången gick hon fortfarande kvar i sommarhagen, med LUGN matte :eek:, när 330 dygn passerade... (hon fölade sent då - 2/7, var först dräktig redan i början av maj men släppte det vid midsommar och seminerades om)
 
Vi har alltid räknat på 336 dygn/ 11 månader & efter den beräkningen så skulle damen med första fölet ha den 13/ 3, andra fölet 21/ 4, tredje fölet 2/ 3 & fjärde fölet 29/ 3. Så det skulle ju blivit hyffsat tidiga fölningar om det kommit " när det skulle". * Nu blev det ju inte så*!!
 

Liknande trådar

Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
978
Hästvård Nån som vet om man kan sko hästen (skos med domosedan) dagen före eller efter tandraspning? Den blir ju då sederad flera dagar i rad så...
Svar
1
· Visningar
333
Senast: MiniLi
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 903
Senast: Skjøldur
·
Övr. Barn Hej! Jag är en tjej på 16 år och undrar om Längden 160cm samt med vikten 64kg är normalt? Är inte överviktig eller så. Vill bara veta om...
Svar
3
· Visningar
929
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp