Hur många hästar behövs egentligen?

R

Real_Life

En liten fundering bara :p
Hur många hästar behövs för att ha en liten ridskola?
 
Det beror ju på hur många ridande du ska ha, hur många lektioner per dag och hur många som ska rida i varje grupp.
Det bör ju finnas möjlighet för hästar att vila utan att det påverkar verksamheten...
 
det skulle väl funka att ha en häst på ridskolan.
men då kan inte antalet ridande va många :angel:
 
:rofl:
Men om vi säger tex 4 lektioner om dagen och 8 i varje grupp måndag-fredag
lördag 6 lektioner
till exempel :p
rätt liten m.a.o.
 
16 hästar borde väl vara minimum om du ska ha 1timmes lektioner och de ska gå max 3 timmar/dag.

Skulle du haft 4 lektioner även på lördagen och haft 45minuters lektioner skulle du kunnat klara dig på 8 hästar...

För att täcka upp hästar som ev behöver vila så kanske du måste ha några till (bara för lördagarna). På veckodagarna funkar det ju ändå eftersom alla inte går fullt ut...
 
Helst så att hästarna bara behöver gå max 2 lektioner om dagen. Vi har 6 st i varje grupp och som mest 5 lektioner om dagen mest nybörjare. Dröm scenariot är att man då har 12 friska hästar som går fullt. Någon billig schettis eller b-ponny är bra att ha. Det är blandade grupper ponny/häst varav hästarna är små max 155 cm.

Ibland krisar det om några av hästarna är halt då kan man bara ändra planering till voltige eller körning (med schettis) så brukar det funka. Det är sällan hästarna behöver gå mer än 2 st 45 min pass.

Vi har en privat ponny vi kan hyra för 50:- bra avlastning för lektionshästarna.

Sugen att starta ridskola?
 
Vi har inga lektioner på helgerna och just nu ingen större tävlingsverksamhet så de vilar 2 dagar i vekcna samt oftast jullovet. Sen tillkommer läger på somrarna men då går de också som mest 2 lektioner per dag.
 
Hur skulle det gå ihop med 12 hästar, 5 lektioner om dagen, 6/grupp och max 2lektioner/häst?

Att ha voltige/körning som reservplan funkar väl, men jag tror inte det blir populärt bland de ridande om de behöver göra det mer än 2 ggr/termin (speciellt inte bland rutinerade ryttare)...
 
Sen skulle man ju kunna ha så att en grupp/dag (kanske två grupper på lördagar) har teori (som de vet om från början).
Då skulle du kunna dra ner lite på antalet hästar. På lördagarna skulle man kunna ha nån slags träningsgrupp där man betlar mer för att vara färre som rider...
 
Ja, om 15 år sådär när jag är nära 30 :D
Men man kan ju börja rita sitt drömstall ;)
 
Det är max 5 lektioner, nu för tillfället har vi dåligt med hästar (sjuka, nya osv..) och då har vi tex 2 lektioner 1 dag, 4 1ek. dag osv. Vi har låtit bli att fylla ut grupperna helt pga detta. Är i ett skede då många trotjänare ska bytas ut glömde nämna det sorry. Sen har vi teori var 4:e gång så snittet brukar vara bra just nu.(med lånad privat häst som jag nämnde tidigare)

Men 16 hästar på 8 elevers grupper á 4 gånger om dagen låter hyfsat, så länge hästarna är friska och i kondition. Det är inte lätt att hitta bra lektionshästar samtidigt som de inte får vara för dyra. Det är nog ett problem alla ridskolor har.

Oftast kanske man har ridlekis inräknat i antalet lektioner då går ju hästarna knappt.

Håller med om att körning och voltige kanske inte är så poppis flera gånger hos de mer avancerade. Där kan man köra sitsträning på lina med med 2 hästar, vilket ger eleverna mer "instruktörstid" än på en vanlig lektion.
 
Men vilket drömläga att ha sin egen ridskola va. Få bygga upp en verksamhet från grunden :d Bara börja spara pengar då ;)
 
Jaaa :love:

Ja jag har redan planerat allt
Fram tills gymnasiet (då jag går nåt hästigt) hjälper jag till med barn på ridskolor o.s.v.
Nån gång skaffar jag mig ett russto till trav, tar senare föl också
Börjar också jobba i något stall, ridskola eller liknande
Och efter rätt många år börjar jag med ridskolan
Då har mitt russto fått 2-3 föl och hunnit tävla en del
Fölen, åtminstone 2, är inridna alltså slipper jag köpa MINST 3 hästar (stot som då är ganska gammalt får också gå)

Jag har dessutom, under årens gång, köpt mig ett ganska litet hus men med MYCKET mark och en gammal ladugård som jag bygger om till stall
Till en början har jag bara ridbana, stall och klubbhus, ridhuset kommer senare
Först då kan jag börja fundera på om jag behöver stallpersonal, ridlärare o.s.v. men eftersom jag till en början ska ha väldigt lite verksamhet behövs det knappast från början

Redan klirrat och klart ;)
 
:rofl: Ja herregud du har då planerat långt framåt, jag kan knappt planera en vecka. Och hörru du jag har inte planerat barn men har 3 nu :angel: så välplanerat liv har jag. Passa på och utbilda dig och skaffa erfarenhet så har du kö till ridskolan innan du ens hinner bygga om lagårn´ :idea:
 
:rofl:
Jaa, eller förresten kan jag redan höra med folk jag känner
"Kommer du ha ungar som gillar hästar om femton år sådär? För då ska jag starta ridskola och..." :D ;)
 
Och pengar till det här härliga kalaset har du i en kappsäck lr? :D :angel: :)
 
Nejnej
Men russflickan jag ska skaffa mej ska springa in ;)
Kan skaffa mig en kallblodstravarhingst också, för säkerhets skull liksom :idea:
 
ahh min dröm är oxå att starta en ridskola.. :idea: men jag själv tänkte lösa häst och verksamhetsproblemet på ett annat sätt.. nämligen att köpa upp 2 ridskolor och slå ihop dem.. dra in pengar på det stallen dom har genom att göra dem till rena privatstall(se text längre ner) och ha ridskolestallet på ett annat ställe.. ett ställe med ridhus, uteridbana, terrängbana, klubbhus och lägerhus (självklart ska man ha några hejdundrande roliga läger varje sommar)
och självklart härliga strövhagar för ridskolehästarna att sträcka ut i under sina lediga dagar på lördag/söndag..
räknat på 20 storhästar och 20 ponnier kan man ha 12 lektioner per dag med 6 ryttare i varje grupp (2 hästar kan vara helt lediga medans de andra går 2 lektioner) och på lördagar är det stalldagar med teoriföreläsningar, stallpyssel, städning av stallet, putsa all utrustning och lite annat skoj, samt fika och sådant i klubbhuset för alla som är med och hjälper till..

självklart har man reda börjat skissa, har kanske 10 olika stall och sånt man kan tänka sig.. och självklart finns flera välkända mular i boxarna, ex Digna, Corsberg, Hilma, Blacken m.fl :D

men.. det blir nångång när man skaffat sig en ekonomi och har marker.. :smirk: *drömma vidare*

(texten långt nere)
Fördelen med att ha rena privatstall är att man behöver bara ha 2 anställda i varje då man inte behöver mocka något.. det är fodringar, ut- och insläpp samt att harva i ridhuset och om nått behöver lagas.. och det är ganska lätt arbete för 2 pers för det är mockningen som gör att man behöver vara många i ett ridskolestall.. :smirk:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 400
Senast: Johannna1
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
590
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 672
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp