Hur många kalorier ska man egentligen äta som halvaktiv tjej?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Blev lite intresserad av frågan när jag för nyfikenhetensskull testade lite flera funktioner i min stegräknar-app, däribland mat- och träningslogg under 5 dagars tid.

Jag brukar gå ungefär 10 000 steg/dag, lite beroende på vad jag gör. Är det en mer "stillasittande" dag kan det bli neråt 8 000 steg, är det en aktivare dito kan det bli enda upp emot 14-15 000 steg, men skulle säga runt 10 000 i genomsnitt. Därtill rider jag ca. 45 min pass på lättklass-dressyrnivå minst 6 dagar/vecka. Försöker även att få in lite bålträning (plankan, rygg-/magövningar) max 30 min typ 3-4 gånger/vecka. Sammanvägt skulle jag ändå vilja kalla mig relativt aktiv. Absolut inte superaktiv/tränad på något sätt, men långt ifrån bara stillasittande heller.

Matade in ovanstående uppgifter, tillsammans med min storlek (162 cm/ca. 55 kg) och mitt matintag på ca. 2 200 kalorier/dag i denna appen under några dagar, bara för att "testa funktionerna" typ. Blev helt mållös av resultatet. :eek: Den menade att jag höll en hälsosam, och medelhög träningsnivå. Det är jag helt med på. Däremot menade den att jag åt alldeles för många kalorier i förhållande till min storlek och träningsnivå. :cautious: Enligt denna, skulle jag utifrån ovanstående uppgifter, äta 1 500-1 700 kalorier/dag beroende på exakt hur aktiv jag varit. O_o :nailbiting:

Nu är jag absolut inte så insatt i mänsklig träning, men är inte 1 500-1 700 kalorier/dag rätt så lite för en tjej (förvisso "mindre") med ovanstående aktivitetsnivå? :confused:
Alltså, under dessa 5 dagar jag provade appens funktioner, åt jag +/- 2 200 kalorier/dag. Min kosthållning var väldigt normal för att vara mig, inget extra fika, inte heller att jag skippade fler måltider än jag normalt brukar göra. Helt normalt, sedan väldigt gammalt.
Jag kan också konstatera att jag varit lika lång och vägt +/- 3 kg som nu, i bokstavligt talat halva mitt liv. Så min kosthållning verkar ju uppenbarligen "fungera" för att hålla min vikt stadig och jag mår ju bra. Hur kan jag då ändå ligga 500-700 kalorier över vad jag borde? O_o

Samtidigt, hur kan appen ha så fel? Jag menar, stegräknarfunktionen fungerar klanderfritt, hur kan detta vara så banans då?
 
Precis som man med hästarna går på snitthästen innan man vet vad den individ man räknar åt behöver går man på snittpersonen när man räknar ut sådant för människor. För dig verkar det ju vara rätt kaloriintag så då är det bara att köra på det precis som man kör på det som fungerar för hästen när man hittat rätt oavsett om det ligger över eller under snitthästen.

Sedan är du ung. En tjugoåring har i regel högre kaloribehov än en trettioåring och som sagt, det är väldigt individuellt vad man behöver ligga på men jag ser inte ditt kaloriintag som något märkligt eller så, snarare helt inom normalintervallet för någon i tjugoårsåldern.
 
Blev lite intresserad av frågan när jag för nyfikenhetensskull testade lite flera funktioner i min stegräknar-app, däribland mat- och träningslogg under 5 dagars tid.

Jag brukar gå ungefär 10 000 steg/dag, lite beroende på vad jag gör. Är det en mer "stillasittande" dag kan det bli neråt 8 000 steg, är det en aktivare dito kan det bli enda upp emot 14-15 000 steg, men skulle säga runt 10 000 i genomsnitt. Därtill rider jag ca. 45 min pass på lättklass-dressyrnivå minst 6 dagar/vecka. Försöker även att få in lite bålträning (plankan, rygg-/magövningar) max 30 min typ 3-4 gånger/vecka. Sammanvägt skulle jag ändå vilja kalla mig relativt aktiv. Absolut inte superaktiv/tränad på något sätt, men långt ifrån bara stillasittande heller.

Matade in ovanstående uppgifter, tillsammans med min storlek (162 cm/ca. 55 kg) och mitt matintag på ca. 2 200 kalorier/dag i denna appen under några dagar, bara för att "testa funktionerna" typ. Blev helt mållös av resultatet. :eek: Den menade att jag höll en hälsosam, och medelhög träningsnivå. Det är jag helt med på. Däremot menade den att jag åt alldeles för många kalorier i förhållande till min storlek och träningsnivå. :cautious: Enligt denna, skulle jag utifrån ovanstående uppgifter, äta 1 500-1 700 kalorier/dag beroende på exakt hur aktiv jag varit. O_o:nailbiting:

Nu är jag absolut inte så insatt i mänsklig träning, men är inte 1 500-1 700 kalorier/dag rätt så lite för en tjej (förvisso "mindre") med ovanstående aktivitetsnivå? :confused:
Alltså, under dessa 5 dagar jag provade appens funktioner, åt jag +/- 2 200 kalorier/dag. Min kosthållning var väldigt normal för att vara mig, inget extra fika, inte heller att jag skippade fler måltider än jag normalt brukar göra. Helt normalt, sedan väldigt gammalt.
Jag kan också konstatera att jag varit lika lång och vägt +/- 3 kg som nu, i bokstavligt talat halva mitt liv. Så min kosthållning verkar ju uppenbarligen "fungera" för att hålla min vikt stadig och jag mår ju bra. Hur kan jag då ändå ligga 500-700 kalorier över vad jag borde? O_o

Samtidigt, hur kan appen ha så fel? Jag menar, stegräknarfunktionen fungerar klanderfritt, hur kan detta vara så banans då?

Appar går inte att lita på till 100 %.
Enligt en app jag testade åt jag lååångt mer kalorier än vad jag borde. Tänkte att jag skulle få lite fingervisning/tips men blev mest irriterad så raderade appen och kör på vanliga hederliga sättet istället :cool:
 
Blev lite intresserad av frågan när jag för nyfikenhetensskull testade lite flera funktioner i min stegräknar-app, däribland mat- och träningslogg under 5 dagars tid.

Jag brukar gå ungefär 10 000 steg/dag, lite beroende på vad jag gör. Är det en mer "stillasittande" dag kan det bli neråt 8 000 steg, är det en aktivare dito kan det bli enda upp emot 14-15 000 steg, men skulle säga runt 10 000 i genomsnitt. Därtill rider jag ca. 45 min pass på lättklass-dressyrnivå minst 6 dagar/vecka. Försöker även att få in lite bålträning (plankan, rygg-/magövningar) max 30 min typ 3-4 gånger/vecka. Sammanvägt skulle jag ändå vilja kalla mig relativt aktiv. Absolut inte superaktiv/tränad på något sätt, men långt ifrån bara stillasittande heller.

Matade in ovanstående uppgifter, tillsammans med min storlek (162 cm/ca. 55 kg) och mitt matintag på ca. 2 200 kalorier/dag i denna appen under några dagar, bara för att "testa funktionerna" typ. Blev helt mållös av resultatet. :eek: Den menade att jag höll en hälsosam, och medelhög träningsnivå. Det är jag helt med på. Däremot menade den att jag åt alldeles för många kalorier i förhållande till min storlek och träningsnivå. :cautious: Enligt denna, skulle jag utifrån ovanstående uppgifter, äta 1 500-1 700 kalorier/dag beroende på exakt hur aktiv jag varit. O_o:nailbiting:

Nu är jag absolut inte så insatt i mänsklig träning, men är inte 1 500-1 700 kalorier/dag rätt så lite för en tjej (förvisso "mindre") med ovanstående aktivitetsnivå? :confused:
Alltså, under dessa 5 dagar jag provade appens funktioner, åt jag +/- 2 200 kalorier/dag. Min kosthållning var väldigt normal för att vara mig, inget extra fika, inte heller att jag skippade fler måltider än jag normalt brukar göra. Helt normalt, sedan väldigt gammalt.
Jag kan också konstatera att jag varit lika lång och vägt +/- 3 kg som nu, i bokstavligt talat halva mitt liv. Så min kosthållning verkar ju uppenbarligen "fungera" för att hålla min vikt stadig och jag mår ju bra. Hur kan jag då ändå ligga 500-700 kalorier över vad jag borde? O_o

Samtidigt, hur kan appen ha så fel? Jag menar, stegräknarfunktionen fungerar klanderfritt, hur kan detta vara så banans då?
När jag var runt 20 år så kunde jag käka betydligt mer kcal än vad jag kan idag när jag är över 30 år.

Skulle jag idag äta som jag gjorde när jag var 20 skulle jag vara kraftig överviktig nu.
 
Appar går inte att lita på till 100 %.
Enligt en app jag testade åt jag lååångt mer kalorier än vad jag borde. Tänkte att jag skulle få lite fingervisning/tips men blev mest irriterad så raderade appen och kör på vanliga hederliga sättet istället :cool:

Haha, det där låter exakt som mig efter 5e dagen. :cool:
Nej, att de inte var någon 100%ig sanning begriper jag också, men den borde ju åtminstone kunnat ge en viss fingervisning?
 
Det låter som en normal nivå med runt 1700 kalorier för en kvinna. Du är ju dessutom ganska kort.

Fast va? :confused:
Jag vill dra mig till minnes att jag hört typ +/- 2 000 kalorier för en "enklare aktiv medelkvinna", inom ramen för skolans idrotts/hälsa undervisning på gymnasiet. Det var också därför jag reagerade och började reflektera när det stod som "normalt" i appen.
1 700 kalorier var dessutom det jag blev rekommenderad de allra mest aktiva dagarna, när jag både gått typ 15 000 steg, ridit 45 min och tränat bålstyrka 30 min. Annars låg det oftast på 1 500-1 600 kalorier.
 
Hur långt är ett snöre?

Det går inte att säga att alla kvinnor av si och så längd och vikt ska äta si och så många kalorier eftersom det är väldigt individuellt både vad man förbrukar i grunden och hur mycket man förbrukar vid rörelse och det är heller inte samma hela tiden för individen. Förbränning och ämnesomsättning förändras med ålder t ex. osv osv.

Däremot så kan man prata om generella siffror och rent generellt så är det ingen omöjlighet att en kvinna i din ålder, med din vikt, längd och måttliga aktivitetsnivå kan ligga på 2125 kcal per dag för att hålla den vikt du har.
 
Var inte dumma nu. Även om ålder och kön spelar roll för kaloribehovet spelar aktiviteten mycket större roll!

En stillasittande kvinna som åket till jobbet och sen sitter i soffan, ingen träning, kan definitivt ha ett kaloribehov på 1700.
En person med egen häst faller inte i denna kategori!

Träningsnivå är inte allt, då man även rör sig i vardagen.

Men för träning 2-3ggr/vecka brukar man säga 2250kcal/dag för en kvinna. och då hästägande fortfarande ligger över detta behöver man äta ännu mer.

underskatta heller inte allt "stående" som mockning, borstande, hämta i hagen mm som inte är lika hårt som ett träningspass men som sakta slukar kalorier.
 
Sen har fatsecret en bra kalkylator där man kan beräkna kaloribehov på ett bra sätt. Den räknar vad man gör på ett helt dygn, med sovande, sittande, stående, gående, ridande mm. genom att leka runt där kan man direkt se skillnaden på om man lägget till 5h liggande eller stående.
Bli för allt i värden inte slavar under appen, men vill man räkna ut sitt kaloribehov skulle jag absolut rekommendera den utöver en app som frågar ålder, kön, vikt och träningsnivå. Lixom jaha - vad man gör de 23h utövet träningspasset varierar enormt.
 
Var inte dumma nu. Även om ålder och kön spelar roll för kaloribehovet spelar aktiviteten mycket större roll!

En stillasittande kvinna som åket till jobbet och sen sitter i soffan, ingen träning, kan definitivt ha ett kaloribehov på 1700.
En person med egen häst faller inte i denna kategori!

Träningsnivå är inte allt, då man även rör sig i vardagen.

Men för träning 2-3ggr/vecka brukar man säga 2250kcal/dag för en kvinna. och då hästägande fortfarande ligger över detta behöver man äta ännu mer.

underskatta heller inte allt "stående" som mockning, borstande, hämta i hagen mm som inte är lika hårt som ett träningspass men som sakta slukar kalorier.
Idag med halvaktivt jobb och aktiv fritid ligger jag på ca 1600kcal om jag vill hålla vikten.
 
Var inte dumma nu. Även om ålder och kön spelar roll för kaloribehovet spelar aktiviteten mycket större roll!

En stillasittande kvinna som åket till jobbet och sen sitter i soffan, ingen träning, kan definitivt ha ett kaloribehov på 1700.
En person med egen häst faller inte i denna kategori!

Träningsnivå är inte allt, då man även rör sig i vardagen.

Men för träning 2-3ggr/vecka brukar man säga 2250kcal/dag för en kvinna. och då hästägande fortfarande ligger över detta behöver man äta ännu mer.

underskatta heller inte allt "stående" som mockning, borstande, hämta i hagen mm som inte är lika hårt som ett träningspass men som sakta slukar kalorier.
Ddt där är väldigt individuellt. Själv måste jag lägga mig på 1500 för att gå ned i vikt.
Trots egen häst ;)
 
Samtidigt, hur kan appen ha så fel? Jag menar, stegräknarfunktionen fungerar klanderfritt, hur kan detta vara så banans då?

Jag vet inte vad stegfunktionen mäter men jag antar att det är skakningar eller längdförflyttning eller någon kombination. De är ju konstanta. En människokropp är det inte.

Håller du vikten och får bra energi på det du äter är det väl bara att fortsätta. Hade jag ätit 2200 kcal per dag varje dag hade jag lagt på mig rätt snabbt. Trots att jag är hyfsat aktiv och lång.
 
Det låter som en normal nivå med runt 1700 kalorier för en kvinna. Du är ju dessutom ganska kort.

Nej, det tycker jag inte man kan säga är en normal nivå för en "genomsnittskvinna" som vill hålla vikten. Enligt Livsmedelsverket är en normal nivå för en kvinna 18-30 med låg fysisk aktivitetsnivå 2000 kalorier och med högre aktivitetsnivå 2300-2500 kalorier. (https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/energi-kalorier)

Om jag åt 1700 kalorier om dagen tillräckligt länge skulle jag till slut bli rätt underviktig trots att jag inte är särskilt fysiskt aktiv alls, och jag tror faktiskt samma sak gäller för de flesta kvinnor under 30-35.
 
Jag vet inte vad stegfunktionen mäter men jag antar att det är skakningar eller längdförflyttning eller någon kombination. De är ju konstanta. En människokropp är det inte.

Håller du vikten och får bra energi på det du äter är det väl bara att fortsätta. Hade jag ätit 2200 kcal per dag varje dag hade jag lagt på mig rätt snabbt. Trots att jag är hyfsat aktiv och lång.

Stegfunktionen är tänkt att räkna just steg. En rörelsesensor försöker känna igen ett steg. Det gör att om du exempelvis mockar så har appen ingen chans att räkna det. Den kanske hittar på lite steg men de stegen motsvarar inte din förbrukning.
 
Nej, det tycker jag inte man kan säga är en normal nivå för en "genomsnittskvinna" som vill hålla vikten. Enligt Livsmedelsverket är en normal nivå för en kvinna 18-30 med låg fysisk aktivitetsnivå 2000 kalorier och med högre aktivitetsnivå 2300-2500 kalorier. (https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/energi-kalorier)

Om jag åt 1700 kalorier om dagen tillräckligt länge skulle jag till slut bli rätt underviktig trots att jag inte är särskilt fysiskt aktiv alls, och jag tror faktiskt samma sak gäller för de flesta kvinnor under 30-35.

De flesta överskattar grovt hur mycket de rör sig i vardagen, och 2000 kalorier är mycket.

Av ren nyfikenhet @Dressyrtjejen_97 med tanke på att du (vad du skrivit iaf) blir skjutsad överallt i bil, hur kommer det sig att du går runt en mil om dagen? Är det powerwalk/träning eller bara gående från a till b?
 
De flesta överskattar grovt hur mycket de rör sig i vardagen, och 2000 kalorier är mycket.

Av ren nyfikenhet @Dressyrtjejen_97 med tanke på att du (vad du skrivit iaf) blir skjutsad överallt i bil, hur kommer det sig att du går runt en mil om dagen? Är det powerwalk/träning eller bara gående från a till b?

Går en del i stallet, brukar skritta fram och av avsuttet rätt ofta, sen går jag en hel del i skolan också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp