Hur mäter jag mitt ben?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Luden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 430
L

Luden

Jag tänkte försöka ta mått själv (med hjälp av maken) på mina ben för att beställa ett par läderridstövlar. Jag förstår att jag ska mäta omkretsen av bredaste stället på vaden och baktill från golv upp till knäveck (benet lätt böjt). Men hur mäter jag utsidan av benet? Från golv till vad då?

Vidare undrar jag lite över fotstorlekarna. De anges ju med ex 5, 5½ osv. Jag ligger normalt mellan stl 36-37, vad ska jag då ha?

Märket jag funderar över är Königs.

Jag har försökt att söka, men är för trög för att hitta... Hänvisa mig gärna till någon lämplig tråd om så behövs!

Tack för all hjälp :bow:

Sv: Hur mäter jag mitt ben?

Königs mäter du sittandes med benet i 90 graders vinkel när du mäter höjden.
Så ner med måttbandet i golvet och sen upp i knävecket så har du vadens baksida där. Utsidan kommer jag inte riktigt ihåg, men Königs har ju till skillnad mot Cavallo ett innermått och yttermått.
Innermåttet är baksidan - 2 cm och sen tror jag utsidan är baksidan + 6 och +1 eller +2 om man vill.
Utsidan är ju hur hög bågen är, 6 cm är standard, sen kan man välja 7 cm eller 8 cm.

Mät vadens bredd när du står med vikt på båda fötterna jämnt bredvid varann. Ha ridbyxor på dig och ett par höga strumpor, eftersom benet ser annorlunda ut under dagen och året är det bra att mäta med strumpa så sätt att man får liiite marginal. Sätt måttbandet runt och sen dra måttbandet upp och ner så märker du vart på benet som det är bredast.
Välj inte supertajt där heller, gärna + 1/2 cm.

Königs använder andra mått på skor än vi i Sverige så har man 36-37 ska man satsa på 36.

Detta är vad jag kan komma på iaf, reservation för fel.
Ska du beställa från Tyskland? Annars blir du ju måttad i butiken.

Sv: Hur mäter jag mitt ben?

Tackar för hjälp!

Funderar på att försöka måtta själv och beställa (per telefon eller möjligen över internet) då det inte finns någon återförsäljare av Königs just där jag bor. Blir det dock för krångligt så får jag åka iväg och blir proffs-måttad.

När man kikar på måttabeller, är det stöveln från golv till överkant som anges då?

Har i dagsläget ett par Petrie som är alldeles för smala plus att jag inte trivdes helt med dem även när de passade) som är 41 i höjd. Dessa upplever jag som för korta, trots att de inte är särskilt ihopsjunkna.

Liknande trådar

Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
243
Senast: sweep
·
Utrustning Tyvärr har min 13-åriga dotter ärvt sin mammas kroppsform, vilket innebär att vi har små fötter (36-37) korta ben men breda vader...
Svar
6
· Visningar
674
Senast: Zpunk
·
Utrustning Har tillslut fått inse att jag inte kan ha några vettiga ridstövlar pga. Mina korta ben, om jag inte vill måttbeställa ett par för typ 5...
Svar
0
· Visningar
837
Dressyr Försöker leta efter svar i andra trådar och prata med ridsportbutiker men jag blir verkligen inte klok på detta... Måste verkligen ha...
Svar
12
· Visningar
2 876
Senast: Daredevil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka