Hur minska kraftfodret?

Sv: Hur minska kraftfodret?

Om det är 22% vatten, så är det alltså 78% TS. Det är ett väldigt torrt silage. Om sockret står för MJ och protein för smrp så är det katastrof, men det känns inte helt troligt med så lågt proteinvärde.

Be att få kika på analysen själv och skriv av den eller be om kopia.

Vad då katastrof? 7% smältbart protein betyder ju att det är 70 gram protein, det är ju inte alls dåligt! det är snarare superbra!

Suck, man blir helknasig av allas åsikter. Måste nog ta allt med en nypa salt..... Ska nog minska kraftfodret till sammanlagt 2 liter i allafall.

Suck, man blir helknasig av allas åsikter. Måste nog ta allt med en nypa salt..... Ska nog minska kraftfodret till sammanlagt 2 liter i allafall.
Pja, åsikter och åsikter... Faktum är att alla har samma uppfattning om grovfodermängd och att man kan ta bort kraftfodret helt om hästen är fet. Uppfattningarna är dessutom väl grundade på fakta så det kan du lita på. Det är väldigt viktigt att hålla hästen i bra hull för hästens egen skull. Övervikt sliter mycket på hästens kropp och sedan ökar risken för t ex. fång om hästen är överviktig. Därför är det viktigt att du försöker få ordning på det hela så snart som möjligt.

Åsikter i all ära, men det är ju ren fakta att din häst får för lite grovfoder.
Snabbt räknat bör den ju få åtminstonde 8 kg av det där (?) OM det nu är så att analysen stämmer. Man brukar som sagt inte dela in det på det där sättet :p

Varför ska du ge 2 liter? Det är jättemycket för en tjock ponny!

Läs på lite om foder så hästen får en bra foderstat.

Det är inte farligt på ngt sätt att plötsligt minska mängden kraftfoder.
Det är ökningen av kraftfoder som måste gå långsamt. Alla koncentrerade foder måste vänjas in långsamt. Det beror på att mängden av tunntarmens enzymer måste hinna öka i takt med foderökningen. Om de inte hinner få tid att göra det så kommer proteiner och stärkelse att fortsätta till grovtarmen och då kan hästen bli allvarligt sjuk.

Men om man ska sluta ge det så är det inte ngt som behöver ställas in.

En tjock ponny ska inte äta kraftfoder. Då kan den drabbas av allt möjligt tråkigt.

Nu bor du i Finland o då är nog inte siffrorna på analysen samma som här i Sverige. Finns det ingen där som kan hjälpa dig att räkna?
När du anger hästens vikt så tänk på att det är vad hästen SKA väga man räknar med. Om den väger 450kg nu så är kanske rätta vikten 400kg?
Nu kan jag inget om innehållet i ditt kraftfoder men om det är ett foder med normalt med protein dvs att det inte är ett proteintillskott så hade jag tagit bort i stort sätt allt. Bara gett lite krubbskrammel + mineralfoder (om det behövs).
Om din häst är fet behöver den mindre energi men eftersom den får minimalt med grovfoder så är det kraftfodret som måste bort.
// Linda

Kan någon snälla titta på bilderna jag satt in och ge en åsikt OM ni tycker ponnyn är för fet?

Åsikter? :confused: Det är fakta. Och en snabb googling borde, om du inte har litteratur i ämnet, ge dig flera källor som tål att synas i sömmarna.

Bara ett exempel, pressmeddelande från SLU 2009-05-19

"Tävlande hästar behöver inte äta stora mängder kraftfoder, till exempel havre, för att kunna prestera. Det är fullt tillräckligt med ett bra grovfoder (hö eller hösilage) för att ge hästen tillräckligt med näring och energi visar ny forskning vid SLU."

http://www.forskning.se/pressmeddel...landehastar.5.343737ae1213a2bc0b58000865.html

Klicka dig fram mellan några av träffarna så kan du finna en hel del intressant läsning.

Senast ändrad:

Av bilderna skulle jag inte säga att den är jättefet, såg ut som att den dels är av en kraftigare modell och sen har vinterpäls också. Men det är svårt att säga bara genom bilder, hade velat känna lite på den också för att kunna uttala mig säkert :)

Kan någon snälla titta på bilderna jag satt in och ge en åsikt OM ni tycker ponnyn är för fet?
Ja, ponnyn är tjock (väldigt mullelik;) )och behöver gå ner i vikt, men totalkatastrof är det inte. Och det absolut enklaste sättet att få ner hästen i vikt är att ge bara lite kraftfoder (alltså bara några dl per dag), lite mer grovfoder än du ger nu och ordentligt med motion.

Ponnyn är inte fet, men den är lite rund.

Hade det varit min ponny hade jag dragit bort kraften, gett mer grovfoder och ffa ökat motionen.
Den är inte så pass tjock att den behöver "bantas" utan ökad motion räcker säkerligen.

Så söt ponny du har!! Svårt att avgöra av din bild om han är fet tycker jag. Men han ser inte ut att väga 450 Kg. Om analsyen stämmer så behöver du inte ge något kraftfoder alls. Mineraler ev. Om han blir ledsen när dom andra hästarna får kan du ju lägga äpple och morötter i krubban i stället. Be någon kunnig om hjälp att räkna ut en korrekt foderstat för din ponny.

Ja, ponnyn är överviktig.
Har du läst bantartråden på hästvård? Där kan du läsa hur andra gör, deras foderstater, mm.
// Linda

Kraftigheten beror ju på ras också, eller hur? Han är en korsning estländsk ponny-connemara. Jag tycker också han är lite Mulleaktig och han har tjock päls. Lite kunde han gå ner i vikt. Men fet är han inte.

Just därför skrev jag överviktig.
Men det är du som kan känna o klämma på hästen. Sen tycker jag inte du ska bortförklara övervikten med ras.
Att personer här reagerar som de gör är av välmening. I bantartråden hittar man tyvärr flera utbrott av fång.
// Linda

Bort med kraftfodret och ge ist mer grovfoder. Om grovfodret är bra så behövs ju inget annat! Både billigt och hälsosamt!

Min b-ponny som är 25 år gammal äter ca sex kilo hö per dygn. Då är det en liten ponny. Men han får inget annat än hö och mineraler och är ändå tjock ....

Ta bort kraftfodret helt och öka på grovfodret några kilon. Den lilla mängd du ger nu är ju hemsk:crazy:

Sen mer motion också. Hur många dagar per vecka rida h*n nu samt hur länge?

Ta bort kraftfodret helt och öka på grovfodret några kilon. Den lilla mängd du ger nu är ju hemsk:crazy:

Sen mer motion också. Hur många dagar per vecka rida h*n nu samt hur länge?

Vi kommer att minska kraftfodret till 1,5 l per dag nu. Höet tyckte personalen på stallet är onödigt att öka eftersom han knappt äter upp det han nu får. Han rids varje dag ca 1 timma, förutom en vilodag i veckan. Han är ute i rasthage 4 timmar per dag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte vart jag skulle publicera detta om det skulle vara under foder eller ej då det handlar om både själva fodergivningen och... 2
Svar
26
· Visningar
4 339
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne. Jag hade... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 670
Senast: Nominous
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 674
Senast: Alazan
·
M
Foder & Strö Hallå alla foderfreaks! Nu har jag gått här och funderat kring ett antal saker som rör hästens utfodring, sådant som jag läst i...
Svar
1
· Visningar
1 016
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka