Hur mkt kostar det?

Centaur

Trådstartare
Letar hästgård.. Om det nu inte finns ett bra stall på gården, hur mkt kommer det att kosta att fixa ett stall med säg sex boxar? Antigen bygga från botten eller riva ner inredningen i t.ex gammal kostall och bygga där. Kommer nog inte kunna göra så mkt själv, så det blir att köpa färdigt.

Även ridbana behöver man ju, hur mkt får man räkna med att lägga ner på det? :confused:

Vore bra att veta, kanske lönar det sig att betala flera hundra tusen mer för ett ställa där allt är "färdigt".
 
Jag kan berätta vad det kostar ungefär att göra nytt i ett gammalt kostall. Ca 350 000:- kostar det för oss att få 8 boxar + 1 shettisbox. Men då gör vi nästan inget arbete själva och det är vitt. Går alltså att få ner priset rejält genom att göra mycket själva.
Ridbana runt 10 000:- för 20*40 för vi kör budgetvarianten med grus direkt på gräset.
 
ska köpa gård av en kompis nu som har byggt stall m 3 boxar av ett garage o ridbana 24x44 m

ridbanan är jättefint gjord o av flera olika lager sand o matter o dränering o grejer o den kostade närmare 40.000:- o då gjorde han allt själv och kunde med kontakter få ner priser på grus o sand osv. stallet gjorde han också helt själv med belysning boxar vatten smide osv... totalt la han ner ca 200.000:- på både stall o bana. SUPERFINT!!
 
40.000:- för ridbanan skulle jag vilja säga... (våran granne byggde för två år sedan) Man måste ju göra det ordentligt för att det ska gå och rida på i alla väder... Stallet har jag noll koll på...
 
Ridbana är ju som du hör lite varierande. Om man inte ska hoppa i den funkar det ju med 15*30m, men annars får man ju ha 20*40 (helst) och för varje kvadrat meter stiger priset fort.

Det bästa är ju om man kan göra nästan allt själv ovh bara lämna el och vatten till de professionella.

Det har i alla fall jag tänkt att göra när det blir dags. Tur att man har en händig pappa. :angel:

Inte så stort bidrag till dina frågor kanske, men det hjälpte kanske lite...
 
Det beror på hur mycket du måste gräva och dränera. Finns det tex ingen naturligt torr plan mark till ridbanan blir det dyrt.

Vi har byggt nästan 30x60m ridbana där det förut var sluttande odränerad mark och gjort om ko-ladugård till fungerande lösdrift inklusive dränering av hagarna så det inte blir geggigt och värmevattenkoppar.

Mycket eget jobb men inte där det behövts stora maskiner. Att få ner ett ordntigt gjutet foderbord för kor är varken billigt eller lätt :crazy:

Sammanlagt har stallarna, vinterhagarna runt och ridbanan kostat i storleksordningen 6-800 000...

Så mitt tips är att köpa något där någon annan gjort ett bra underarbete. Själva boxarna är minsta kostnaden, grävandet är något heeeeeeeeeeeeelt annat :crazy:
 
min kompis köpte en gård m ca 4hektarmark och fd kostall, plus ett stort vindskydd. hon hade plats för att bygga ca 9boxar,sen känner jag en annan som gjorde en ridbana och det kostade ca 50 000kr.för gården betalade hon ca 500 000kr
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 436
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 575
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 290
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 523
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp