Hur mkt orkar ett galoppfullblod?

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare Paoo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 789
P

Paoo

Har köpt ett fullblod som har gått lite på banan, han är spe och ser ut som en tjej i kroppsbyggnaden (men han är världens sötaste!) och han har nollor i skostorlek. Nu blev ju min ganska pappa sugen på att provrida denna häst, men jag vet inte om han orkar (hästen altså :rofl:), så nu undrar jag hur mycket ni tror att en 7-årig f.d galoppis klarar av att bära?
Nu ska ju jag bara leda pappa på ridplanen i skritt och trav, så hästen tar väl inte så stor skada av det och man har ju hört om ponnystackare som fått bära på vuxna karlar. :crazy: ~ps, pappa väger väl typ 100 kg :angel:

Sv: Hur mkt orkar ett galoppfullblod?

Det beror på om din pappa kan rida. Sitter han rakt och balanserat kan en normal galoppör säkert klara att bära 100kg några meter om det inte ställs några krav på hästen.

Sen beror det givetvis också på hästen, din låter inte speciellt lämpad......

Du får väl skicka pappsen på ViktVäktarna!:devil:

Min fullblodsval av grövre modell (o 167 cm) bar utan bekymmer sambon. Men det beror ju helt på hur hästen ser ut och hur rejäl den är. En kort stund går säkert bra.

Det beror på om din pappa kan rida. Sitter han rakt och balanserat kan en normal galoppör säkert klara att bära 100kg några meter om det inte ställs några krav på hästen.

Sen beror det givetvis också på hästen, din låter inte speciellt lämpad......

Du får väl skicka pappsen på ViktVäktarna!:devil:

Han kan verkligen inte rida, och hästen har ju visserligen ganska mycke muskler men han är spe.
Viktväktarna låter som en bra ide! :idea:

är din häst väldigt nätt (som de låter på beskrivningen) skulle jag inte sätta upp en 100.kilos man (spec om man inte inte e ridkunnig och kanske därför inte spec balanserad), inte ens i korta stunder skritt och trav.

Mja, ett par varv i skritt är det nog inga problem rent men dunsa runt i trav skulle jag inte tycka var så lämpligt. En tung och obalanserad 100 kilospjäs är nog inte så kul för en nätt häst :crazy:
Sen är det ju då frågan huruvida hästen är lämplig för en total nybörjare och hur den upplever det. Jag slängde upp min totalt okunniga syster + hennes sambo (dock ej samtidigt :p) på mitt gamla hbl en gång i tiden. Men han var både snäll, lugn och stabil. Skulle aldrig gjort detsamma på min fbl.korsning jag hade innan.

Senast ändrad:

Han kan verkligen inte rida, och hästen har ju visserligen ganska mycke muskler men han är spe.
Viktväktarna låter som en bra ide! :idea:

ViktVäktarna fungerar bäst när man har ett klart definierat mål man vill uppnå. Tror att det räcker att han går ner till 75.:devil:

Gör det på fast underlag. Med nollor i skor lär hästen sjunka i till magen om ni gör det på mjukt :D

Jag har haft några +70 kg som ridit min häst, när hon varit i bra kondis och de har varit duktiga ryttare. Det har synts på en gång att hon tyckt att de var för tunga, och de har även känt när de ridit henne att hon inte orkar arbeta och bära sig på samma sätt som när jag rider henne.

:eek::eek::eek:SJÄLVKLART är att ,du skall INTE sätta upp din pappa på hästen.Att du dessutom skall SKRITTA gör saken ÄNNU värre,hade det varit i galopp så hade i varje fall musklerna varit aktiva på ett helt annat sätt.Hur som helst är 100 kg alldeles för mkt,det finns tyngre hästraser typ:Tory ,gamla sortens halvblod ,nordsvenskar ,shirehästar,där kan han prova på att rida,låt din häst SLIPPA detta projekt.
Om du med spe menar att hästen är späd finns det ju absolut inte på världskartan att stackraren skall behöva bära på mer än max 65 kg.Betänk nu att det finns 45 kgs ryttare som rider så obalanserat att det kan jämföras med en väl ridande 85 kgs ryttare.Skall en 65 kgs ryttare rida vill det till att det är en BEGÅVAD ryttare.
När du skall skritta av denna späda häst kan den överhuvudtaget må BRA av att du sitter av och träcker den istället för att sitta på den späda ryggen.Lkadant när du skrittar fram,så kan du börja trava direkt du sitter upp så att den får en chans att ta vara på sin rygg.:cool:

Jag tycker faktiskt din pappa är för tung!
Särskilt om han ska trava! Kan han inte rida kommer han säkert skumpa=inte alls bra!

Kom just på en tanke,han kanske vill prova på att köra travhäst:idea:De har dubbelsulky dagar på jägersro trav ,kolla på hemsidan,kostar 300 tror jag.:cool:Kanske han tycker är STENKUL,köper egen travhäst,VOILA,ni har en gemensam hobby,med olika inriktning:bump::idea::rofl::banana:

Nu väger jag ju bara 95 kg.
Men 23-årige Samsheik (arab med 32 starter bakom sig) och jag har väldans trevligt på skogspromenader. Och han har väldigt klart för sig var man SKA galoppa.

Massor av duktiga reiningryttare väger väl så mycket, och rider runt på hästar med 146 cm i mankhöjd.

Tror att det finns massor av variabler i det hela som inte har med kilon att göra.

Helt klart är att variblerna som spelar roll är MÅNGA,hoppas nu att du med detta inlägg inte lockar upp 100 kg nybörjare på ett fullblod utan väl utvecklad ryggmuskulatur för en halvtimmes vingelskritt på ett fyrkantsspår:eek::eek::eek:,huvvaligen,tanken svindlar .Käre:love: Genberg såklart skall du fortsätta att ha stenkul med din kortryggade välmusklade arab i din stora vilda westernsadel :love:som fördelar vikten över hela ryggen,på din härliga vilda färd över stock och sten,I LOVE IT.:love:FÖR övrigt.gratulerar till den funna röda tråden,hang in there:bow:

Jag funderade en gång på att rida löp (vägde in och allt) och kom på att jag kunde göra det i "ungersk post" (Alltså en fot på varje häst) för att få ungefär rätt vikt. Men det måste i så fall vara hinderlopp eftersom det annars skulle bli svårt att komma ur startboxarna...

:cool:

Men visst är det så Marie. En del är dock lite väl snabba med att bara ta hänsyn just själva antalet kilon och hästens storlek. Utan att ta med hur hästen rids, vilken sadel man har o s v.
Därför kan jag aldrig hålla mig när de här diskussionerna kommer upp.

Tack för "röd tråd". Gäller väl att suga så länge karamellen 'är söt eller vad man säger...
;)

Men "3 out of 3" känns lite overkligt..."after all these years"

Senast ändrad av en moderator:

Din pappa kan väl fatta själv att han kanske borde gå ner några kilo först:o
Finns det inget annat i stallet han kan få sitta på om det är så nödvändigt?

Synd att riskera att hästen får ont från start, eller hur:confused:

En del är dock lite väl snabba med att bara ta hänsyn just själva antalet kilon och hästens storlek. Utan att ta med hur hästen rids, vilken sadel man har o s v.

Nej men vad den har gjort innan kanske man ska fundera på, vad har den burit hittills? Är den van och musklad för uppgiften är det en annan sak.

Senast ändrad av en moderator:

Okej, tack för alla svaren! Nu blev det så hursomhelst, att pappa har börjat banta. :devil: Så vi får se om han tillslut blir så "smal" att han kan få prova rida på min häst utan att hästen tar skada. :)

Du ser, pappa var klok nog själv:idea: Säkert nyttigt för honom själv också:bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka