Hur mkt protein och MJ?

Ise

Trådstartare
Hej!
Hur mycket protein och MJ behöver era hästar ponnysar? Förstår att det är extremt inviduellt men lite intresserad av att veta. Skriv gärna om vad det är för häst och vilket arbete den utför.

Själv har jag ett lättfött d-ponny sto, 12 år, tränas för p80 fälttävlan och La dressyr. Är i dagsläget för rund men är påväg ner. Förstår att det nästan är omöjligt att gissa vad hon har för behov, men vad tror ni? Tycker det är svårt att veta. Har använt mig av både appen Forage och ett ngt äldre häfte där det stod hur man skulle räkna men alla säger olika. Vet att man kan använda sig av hästsverige men där kan man ju inte se vad de räknar med att hästen behöver.

// Ise
FFD0938A-4490-42A0-B82E-5D960EC54E62.jpeg
 
Man ser visst framräknat behov med hästsveriges program😊
Förlåt, ser det nu.


Forage säger att hon har ett behov på 67 MJ medan hästsverige säger 62 MJ. Vad ska man lita på eller spelar så få MJ någon roll hit eller dit. Hon är som sagt lättfödd. Ska försöka komma ihåg att ta en bild bakifrån och framifrån imorgon. Hon ser tjockare ut bakifrån än från sidan.
 
Förlåt, ser det nu.


Forage säger att hon har ett behov på 67 MJ medan hästsverige säger 62 MJ. Vad ska man lita på eller spelar så få MJ någon roll hit eller dit. Hon är som sagt lättfödd. Ska försöka komma ihåg att ta en bild bakifrån och framifrån imorgon. Hon ser tjockare ut bakifrån än från sidan.
Har du lagt in exakt samma på tex motion?
I slutändan måste du ändå titta på hästen och göra individuella justeringar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
2 825
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 373
Senast: mackan
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 322
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp