hur mkt tycker ni jag ska ge?

Ska sätta min häst på ett så kallat bete i två månader juli-augusti.
När de går där så måste man stödfodra, men inte i samma skala som på vintern, men de kan inte enbart leva på det så att säga.
Nu går min travare på
1,4kg krafft groov
1kg lucernhack
450gram torr betfor.
Och då 9 kilo hö.

Han kommer få krafftfoder 1 gång/dag
tänkte mig då att det blir

600 gram krafft
1kg lucern hack
200 gram betfor
hur låter detta?

Han kommer tränas dagligen.

Något som skall tillsättas?
Mineraler, salt kanske?
de kommer ha en saltsten ute på betet men inte säkert han lämnar flocken för att gå och slicka en stund på den. (20hkt hage)
Kommentera gärna:bow:

Sv: hur mkt tycker ni jag ska ge?

Jag tycker att det verkar mycket mat att få i sig, på betet. Jag hade inte haft ro att stå där och titta medan hästen får i sig ett kg lusernhack...

Kanske är det bättre att titta på hur hästen ser ut under betesperioden, och hur betesperioden blir? Med god grästillväxt brukar det sällan vara något problem.

Om jag skulle tillskottsfodra under betet, hade jag valt lusernpellets.

Har du erfarenhet av att hästen INTE klarar sig på enbart betet (plus mineraler och salt) ?
Eller varför tror du att den inte klarar det? Svårfödd? Magert bete?

Det är MYCKET näring och hög kvot i gräs så normalt brukar de flesta hästar MER än klara sig på det - många blir TJOCKA trots ridning.

Oftast behöver man inte stödfodra om det är ett hyffsat bete, om det är så pass mycket näring i gräset. Jag gav min häst ingenting i somras även fast jag red dressyr osv och det var inga problem ( dock gick han på ett bra och näringsrikt bete ). Men om du bara ska motionsrida åså tror jag inte att du behöver ge honom ngt alls. men en saltsten är alltid bra =)

detta är en året runt hage...alltså den vilar inte på vintern, men är så stor att den knappast kan ätas upp av de 15 hästar som går där...jag skippar lucernen och kör på krafften då kanske

Jag funderar på att stödfodra min häst om jag rider mycket men då tänkte jag bara ge lite när jag har ridit henne. Tänkte att det bli lite som en belöning. Men det är en finnhäst å hon brukar bli smällfet när hon äter grönt. Kanske jag ger lite senare på sommaren när det blir sämre gräs. Brukar se hur sommaren blir...

jag har tänkt ge innan, för hästen jag red förra sommaren som stod på samma bete, blev piggare och orkade mer om han fick lite foder innan motionen...allstå cirka en timme innan

Jordgubben från Skåne skrev:
jag har tänkt ge innan, för hästen jag red förra sommaren som stod på samma bete, blev piggare och orkade mer om han fick lite foder innan motionen...allstå cirka en timme innan

men ge aldrig en häst kraftfoder innan eller efter du rider, dom kan ju ta skada av det, ge hellre kvällen innan eller på kvällen flera timmar efter du ride,, minst 2 iaf tycker jag, kan ju bli tarmvred och sådana saker, det KAN bli jag menade inte nu att dom får det på direkten, alla reagerar inte så men de kan va så..:) bara tips..

ok men jag har alltid gett mina hästar mat...ca 1-2 timmar jag rider...
och vet flera som gör det...
så ja kommer göra det med då jag inte tror att det är någon fara.:smirk:

Tja, jag tror inte du kommer få i din häst all den där maten när den får äta hur mycket gräs som helst.

Stödfodrade min häst förra sommaren, hon gick på bete från slutet på april-slutet av sepember. Det var så gott som omöjligt att få i henne något extra. Hon pillade lite i pelletsen, men ville såklart ut och äta gräs istället.

Min travarkille som är lite svårfödd och tappar lätt blev stödfodrad i somras när han gick på bete. Han fick då 4 dl lucern pellets 1 gång per dag.

Liknande trådar

Foder & Strö Någon som kan säga om detta kan vara ok. 0,4 l krafft groov 0,4 l krafft ponny 0,3 l betfor 1 l hackad lucern 3 kg hö Ponnyn är ca 124...
Svar
1
· Visningar
909
Senast: Nina83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka