Hur mockar man halm egentligen?

Suskiv

Trådstartare
Det är väl typ 20 år sen sist, men nu står hästen på halm och jag blir tokig.

Spån är lätt, bara att plocka bort bajset och kisset. Ger max en halv kärra att köra ut. Tar några minuter och det behövs inte fylla på mycket heller.

Men halmen är ju hopplöst. Spångrepen är ju bara att glömma. Svor över den. Hittade en vanlig grep i stallet, men då blir det så mycket halm som kastas. Körde ut två kärror idag. Känns inte helt ok. Så hur gör man om man vill minimera spillet men ändå inte stå i en evighet och mocka.
 
Jag mockar halm med spångrep, får max en kärra på det. Och jag mockar noga, allt bajs och blött ska ut varje dag.

Jag räds inte att plocka bort ren halm som hamnat kärran, har alltid handskar, så behöver inte känna att det är äckligt.
 
jag har spångrep, tar bort bajset, skottar upp det rena i en hög och tar bort kisset.
tar ca 5-10 min om hästen stökat runt mycket :).
får en halv kärra i regel.

för att minska bajset så tar man helt enkelt och kraffsar ut den rena som råkat hamna i skottkärran, och för att få upp skitarna så skakar/skuffar man upp den. försök att inte ta med halmen då, blir svårare.;)
 
Jag använder en vanlig grep med sex piggar och en högaffel. Först tar jag upp alla skithögar som ligger ovanpå halmen. Tar med grepen under högen och tippar av i kärran, lägger tillbaka halmen i boxen. Sen sorterar jag halm med högaffel, rent utmed kanterna, smutsigt i mitten. När jag tycker jag rensat tillräckligt noga skopar jag i den smutsiga halmen i kärran med grepen.
 
Jag mockar halm med en tjuga, alltså en hötjuga (eller heter det högrep, tjuga är kanske skånskt:D)

Lyfter bort att rent halm i en hörna, sen går jag i genom resten och sorterar med tjugan. Det rena hänger med grepen, det blöta eller smutiga ramlar av och stannar på golvet. Sen när jag sorterat klart tar jag en spångrep och tömmer ut allt som är kvar på mitten av golvet, dvs det smutsiga.
 
Jag använder en vanlig grep med sex piggar och en högaffel. Först tar jag upp alla skithögar som ligger ovanpå halmen. Tar med grepen under högen och tippar av i kärran, lägger tillbaka halmen i boxen. Sen sorterar jag halm med högaffel, rent utmed kanterna, smutsigt i mitten. När jag tycker jag rensat tillräckligt noga skopar jag i den smutsiga halmen i kärran med grepen.

Så här gör jag med.
 
Halmgrep. Lyfter bort hela högar som ligger ovanpå, skakar ner i kärran och lägger tillbaka halmen. Kastar rent åt ett håll och får fram det blöta som enkelt lyfts ut. Jämnar till halmen så mycket det går.
 
Jag mockar halm med den typen av spågrep som är skålad och har ett okrossbart material i skaftet, dvs skaftet är stadigt och sviktar eller vacklar inte.
Funkar super och tar typ 10 min max att mocka boxen. bara att krafsa loss först den fräscha halmen ytligt och sen tar man det blöta samt bajshögarna. Smidigt och enkelt.
 
Jag använder en sverigegrep, tar högarna, lägger upp allt rent mot väggarna och sen skyfflar ut det blöta från botten, men ibland blir det 1,5 kärra med en stökig häst.
 
Har också en spångrep, en okrossbar, eftersom vanliga tenderar att gå sönder av tyngden efter hand. Lyfter bort skiten, krattar bort ren halm från kissfläckarna och tar ut dessa. Jag har även spån nerblandat i halmen men tycker det är lika enkelt ändå att mocka. Även åt en gris, för då får man bara ösa ut lite mer osorterat...
 
Jag använder både en halmgrep och spångrep när jag mockar halm. Börjar med att sortera upp halmen, all ren halm i ett hörn, blöt och riktigt smutsig halm direkt i skottkärran och sen "något smutsig, men godkänd nån dag till halm" i ett hörn (denna hamnar sen på det ställe där hästen kissar i boxen) bajs som inte kommer med ut med halmgrepen tas ut med spångrepen. Bajshögar som ligger på relativt ren halm tar jag halmgrepen under bajshögen med lite halm emellan så det stannar på grepen. Sen välter jag helt enkelt av bajshögen i kärran och slänger halmen i ngt smutsig halm hörnet.
Sen är det bara att lägga den smutsigaste halmen i botten, den rena över och sen fylla på med ny överst.

EDIT: När man fått upp snitsen tycker jag det går fortare att mocka halm än spån. Det tar väl en 10 min kanske att mocka en halmbox.
 
Jag använder både en halmgrep och spångrep när jag mockar halm. Börjar med att sortera upp halmen, all ren halm i ett hörn, blöt och riktigt smutsig halm direkt i skottkärran och sen "något smutsig, men godkänd nån dag till halm" i ett hörn (denna hamnar sen på det ställe där hästen kissar i boxen) bajs som inte kommer med ut med halmgrepen tas ut med spångrepen. Bajshögar som ligger på relativt ren halm tar jag halmgrepen under bajshögen med lite halm emellan så det stannar på grepen. Sen välter jag helt enkelt av bajshögen i kärran och slänger halmen i ngt smutsig halm hörnet.
Sen är det bara att lägga den smutsigaste halmen i botten, den rena över och sen fylla på med ny överst.

EDIT: När man fått upp snitsen tycker jag det går fortare att mocka halm än spån. Det tar väl en 10 min kanske att mocka en halmbox.

haha gud vad jobbigt det låter ;)
 
Det är väl typ 20 år sen sist, men nu står hästen på halm och jag blir tokig.

Spån är lätt, bara att plocka bort bajset och kisset. Ger max en halv kärra att köra ut. Tar några minuter och det behövs inte fylla på mycket heller.

Men halmen är ju hopplöst. Spångrepen är ju bara att glömma. Svor över den. Hittade en vanlig grep i stallet, men då blir det så mycket halm som kastas. Körde ut två kärror idag. Känns inte helt ok. Så hur gör man om man vill minimera spillet men ändå inte stå i en evighet och mocka.

Hur är hästen i boxen? Renlig eller inte?

Lättast tycker jag är att lyfta under skitarna och tippa det över käran, lägga tillbaka halmen som ligger kvar på grepen sedan - som sen kollas igenom när man tagit allt bajs alt låta den ligga kvar om det är fräscht.
Börjar man skaka i halm känns det som att det är kört och man får mocka ihjäl sig.

Skulle även tipsa om att ha spån i botten, halm suger inte upp kiss något bra och det ligger även mer still om det får bli en kompakt spånkaka under.
 
Hur är hästen i boxen? Renlig eller inte?

Lättast tycker jag är att lyfta under skitarna och tippa det över käran, lägga tillbaka halmen som ligger kvar på grepen sedan - som sen kollas igenom när man tagit allt bajs alt låta den ligga kvar om det är fräscht.
Börjar man skaka i halm känns det som att det är kört och man får mocka ihjäl sig.

Skulle även tipsa om att ha spån i botten, halm suger inte upp kiss något bra och det ligger även mer still om det får bli en kompakt spånkaka under.
Hon är hyfsat renlig av sig, bajsar bara i bakre delen av boxen. Problemet är att hon ligger på nätterna och på det sättet flyttar på halmen så en hel del av högarna ligger under ren halm. Stallägaren vill inte ha spån i gödselstacken eftersom det ska ut på åkrarna. Hade spån varit ok så hade hon stått i spånbox. Jag gillar spån.
 
Det är väl typ 20 år sen sist, men nu står hästen på halm och jag blir tokig.

Spån är lätt, bara att plocka bort bajset och kisset. Ger max en halv kärra att köra ut. Tar några minuter och det behövs inte fylla på mycket heller.

Men halmen är ju hopplöst. Spångrepen är ju bara att glömma. Svor över den. Hittade en vanlig grep i stallet, men då blir det så mycket halm som kastas. Körde ut två kärror idag. Känns inte helt ok. Så hur gör man om man vill minimera spillet men ändå inte stå i en evighet och mocka.
Vad har ni för halm? Jag har stora fyrkantsbalar med grovhackad halm 15-20 cm långa strån, fungerar super. Använder också spångrep av den "okrossbara" typen. Tar först upp "bollarna" och skrapar sen fram det blöta som oftast bara är på ett ställe. Sen en grep med spån där det blöta legat. Sen luktar det friskt igen.
 
Vad har ni för halm? Jag har stora fyrkantsbalar med grovhackad halm 15-20 cm långa strån, fungerar super. Använder också spångrep av den "okrossbara" typen. Tar först upp "bollarna" och skrapar sen fram det blöta som oftast bara är på ett ställe. Sen en grep med spån där det blöta legat. Sen luktar det friskt igen.
Stora rundbalar med långa halmstrån.
 
Hon är hyfsat renlig av sig, bajsar bara i bakre delen av boxen. Problemet är att hon ligger på nätterna och på det sättet flyttar på halmen så en hel del av högarna ligger under ren halm. Stallägaren vill inte ha spån i gödselstacken eftersom det ska ut på åkrarna. Hade spån varit ok så hade hon stått i spånbox. Jag gillar spån.

Då hade jag bara grävt under bajshögarna med grepen och lyft upp dem.
Om högarna har halm på sig är det lätt att bara skrapa undan halmen och sedan när bajshögarna är synliga så lyfter man underifrån.

Kan vara lite svårt att förklara, men vad jag har märkt - så fort man börjar dela, ta små greptag eller skaka det är då mockning i halm blir svårt då kluttarna gärna försvinner ner i halmen, så man ska försöka få upp bajshögarna så hela det går.

Sen är halm rätt förlåtande som strö just av den anledningen också, småkluttar som man inte får tag i kommer att hamna längst ned och "gömmas", så även om man inte får tag i exakt allt håller det en väldigt bra renlighet, inte alls som spån som ser smutsigt ut för minsta lilla..

Som ett exempel behåller jag mitt grundlager av halm hela innesäsongen, dvs höst-vår och byter bara ut topplagret och det är hela tiden jättefräscht. Jag har halvbädd på det, tömmer kissskakan som blir 1-2 ggr/månad. Jag har tur som har en extremt renlig häst..kissar på ett ställe och skiter på ett, byter aldrig ordning på det
 
Senast ändrad:
@Suskiv
Jag tycker det är plättlätt att mocka halm, bara att plocka bort bajset och kisset. En halv till en kärra ;)

Jag använder vanlig grep, börjar i bakre delen av boxen och plockar bort allt bajs först och främst, sedan jobbar jag mig fram mot mitten av boxen och plockar bort allt blött. Om bajset ligger ovanpå ren halm så rullar jag bara över dom i kärran och lägger tillbaka halmen. Det brukar bara bli smutsig halm i kärran, eventuellt rent som kommer med tar jag bort med grepen/händerna.

Tar max 10 minuter.

Nu är just den hästen rätt renlig av sig, med andra hästar kan det bli 1-2 kärror. Men då är den smutsiga halmen så insnörd i den rena att det inte går att rensa. Så allt åker ut.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp. Min häst dricker ganska mycket och därav så kissar han också rätt mycket. När jag ska mocka så är nästan hela boxen...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 241
Senast: tanten
·
Hästvård Vet inte om jag lägger tråden rätt. Är den på fel plats så får någon snäll moderator flytta den :) Har en konstig tanke som slog mig...
Svar
8
· Visningar
1 424
Senast: Sundbro
·
Hästvård Jag har tacksamt nog varit ganska förskonad från hosta. Den enda tidigare jag haft var min K, som efter en lunginfl som föl och sen...
Svar
15
· Visningar
1 848
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 682
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp