Sv: Hur musklar jag bäst en häst?
Jag ska sätta igång en häst som stått stilla sedan innan sommaren.
Hur gör jag detta bäst för att få upp kondis och muskler igen?
Hur lång tid ska jag vänta innan jag kan belasta hästen med att börja rida igen?
Har den varit skadad?
Om den bara stått, pga tidsbrist, så är det ju lite lättare. När jag köpte min dam 2001, var hon 17 år och hade stått i nästan 2 år, bara ridits rakt ut i skogen någon gång... Första två veckorna, gick jag bara ut och gick med henne i träns i närområdet, för att vi skulle lära känna varann och för att hon skulle få mjuka upp lite. I hagen gick hon mest mellan grästuvorna... Första dagarna var vi ute ungefär 20 minuter och sista dagarna, var vi nog ute och gick 45-50 minuter.
Sen började jag skritta de rundorna vi gått, ungefär lika länge... Första dagarna 20 minuter och sedan upp till 45-50 minuter. Jag red nog varannan, var tredje dag och i övrigt longerade/tömkörde jag i skritt. Även denna period var i fjorton dagar. En eller två vilodagar
Jag fortsatte skritta uppsuttet från 45-50 minuter upp till 1½ timme varannan/var tredje dag och i longeringen tömkörningen, började jag lägga in trav ett par minuter i taget. Fortfarande 14 dagars intervall. Två eller tre vilodagar
Nu började jag lägga in korta travintervaller i mina uppsuttna skrittintervaller och även börja jobba på ridbana, med lite olika vägar och stora volter. Och i longeringen/tömkörningen ökade jag på travarbetet efter hand. En eller två vilodagar
Jag tror du förstår idén. Man lär sig snart läsa av sin häst och ser när det är dags att lägga in vilodagar och att kanske dra ner på traven, eller rent av öka på travintervallerna.
Lycka till med hästen i höstrusket!