Hur mycket berättar ni för chefen?

Singoalla

Trådstartare
Nu känns det som att jag har varit på tusen läkarbesök det här året med fertilitetsutredning, svinkoppor och nu bröstundersökning. Jag säger alltid bara att jag ska på läkarbesök, men nu när det blivit så många så är jag orolig för att chefen antingen anser att det är lite suspekt att jag alltid ska till läkaren, eller att han börjar bli orolig för att det är något allvarligt.

Vilken relation har ni till er chef, brukar ni berätta varför ni går på läkarbesök om det blir många en period? Jag vet att jag inte behöver det, men undrar lite hur ni gör.

Jag berättar inte om han inte frågar. Tycker inte det är hans ensak. Kan tillägga att chefen sitter i Kalmar och jag i Falköping så vi träffas inte direkt dagligen.

Just läkarbesök har jag ingen erfarenhet av men när en konflikt med min fd hyresvärd urartade i trakasserier så skickade jag ett kort mejl till chefen och förklarade läget. Jag mådde väldigt, väldigt dåligt när det var som värst och det hade inte gått att dölja på jobbet då vi jobbar relativt nära varandra. Jag tyckte det var lättare att informera henne om läget, än att känna att hon går och undrar.

Generellt tänker jag att man kan vara öppen på olika nivåer. Känns det märkligt och man funderar på hur det ser ut från chefen sida går det ju att bara nämna att det blivit många läkarbesök på en gång just nu men att det inte är något allvarligt och att det förhoppningsvis inte går ut över jobbet. Mer än så behöver man inte säga tänker jag.

Här måste man berätta. Det är självklart eftersom det ändå är chefen som ska godkänna min sjukledighet. Vissa saker ersätts inte (t.ex. frånvaro p.g.a. fertilitetsbehandling)
Sjukledigt kan man inte få för besök i vården.

Jag har tagit tjänstledigt när det varit del av dag och semester om det varit hel dag (vissa undersökningar kräver resa till det stora sjukhuset och då går hela dagen)

jag har berättat "lagom" mycket. Och nekar inte att svara om frågan ställs.

Mycket beror på min relation till aktuell chef. Om det är som på senaste stället att allt jag säger kan komma att användas emot mig så berättar jag inte mer än jag behöer.....

Jag har tagit tjänstledigt när det varit del av dag och semester om det varit hel dag (vissa undersökningar kräver resa till det stora sjukhuset och då går hela dagen)

Mycket beror på min relation till aktuell chef. Om det är som på senaste stället att allt jag säger kan komma att användas emot mig så berättar jag inte mer än jag behöer.....
Jag tänker på t.ex. äggplock där man faktiskt är sjukskriven för att man kan ha väldigt ont. (Obs jag bor i Finland)

Just läkarbesök har jag ingen erfarenhet av men när en konflikt med min fd hyresvärd urartade i trakasserier så skickade jag ett kort mejl till chefen och förklarade läget. Jag mådde väldigt, väldigt dåligt när det var som värst och det hade inte gått att dölja på jobbet då vi jobbar relativt nära varandra. Jag tyckte det var lättare att informera henne om läget, än att känna att hon går och undrar.

Generellt tänker jag att man kan vara öppen på olika nivåer. Känns det märkligt och man funderar på hur det ser ut från chefen sida går det ju att bara nämna att det blivit många läkarbesök på en gång just nu men att det inte är något allvarligt och att det förhoppningsvis inte går ut över jobbet. Mer än så behöver man inte säga tänker jag.

Jag har berättat för min chef att vi haft problem i familjen och kort vad som hänt, då jag valde att arbeta hemifrån en dag för att återhämta mig lite. Samt att jag kanske skulle bli tvungen att lämna kontoret med kort varsel framöver om det dyker upp något akut sjukhusbesök eller dylikt. Men läkarbesöken har jag sagt något om vad de beror på. Ska dessutom till hudläkaren om någon månad också.. Jag kanske borde maila honom skriva som du säger. Att jag är medveten om att de sammanfallit just nu men att det inte ska gå ut över jobbet.

Jag lider av migrän i perioder och ibland hjälper inte medicin så jag måste sjuka mig i bland med kort framförhållning. Jättetråkigt, men så är det. Finns ingen möjlighet att jag skulle kunna köra 5 mil och lägga en annans människa helt i mitt ansvar under en migränattack. Kontoret vet såklart om det.

Jag informerade även ena chefen när jag skiljde mig, mitt liv var kaos då och jag var på total botten, jag sa som det var att jag ville jobba som vanligt, men att jag kanske inte skulle vara som vanligt under en period. Chefen hade gått igenom samma sak så vi grät lite ihop, sen skrattade vi åt "eländet".

För övrigt så har jag världens bästa chefer! :heart:bow:

Skulle aldrig berätta vad enstaka läkarbesök handlar om till chefen. Det vore först om det blir aktuellt att det skulle påverka min jobbsituation på nått vis jag skulle prata om det.

Däremot det som @Fibusen nämner, håller jag helt med om! Jag har också haft långvariga värkproblem under några år, då pratade jag med chefen om detta så de visste om situationen. Detta eftersom det kunde begränsa min möjlighet att sitta och jobba vid datorn precis närsomhelst.

Jag har ingen direkt nära relation med min chef även om vi arbetade tillsammans. Så först höll jag det mesta om min graviditet hemligt men sen blev det så mycket att jag började berätta istället. Kändes skönt för mig. Chefen tog mig på allvar och gjorde en del ändringar och så slapp jag känna att jag dolde något.

Olika beroende på vilken relation man har med chefen, har bytt ganska många gånger de senaste åren :p Den jag har nu är jag ganska ärlig och öppen med.

Men sen kan man ju ha mer eller mindre känsliga, personliga och intima anledningar till att man behöver vara borta. Vill man inte bli för personlig räcker det ofta med att bara "sjukanmäla" sig eller säga att man ska till läkaren.

Nu känns det som att jag har varit på tusen läkarbesök det här året med fertilitetsutredning, svinkoppor och nu bröstundersökning. Jag säger alltid bara att jag ska på läkarbesök, men nu när det blivit så många så är jag orolig för att chefen antingen anser att det är lite suspekt att jag alltid ska till läkaren, eller att han börjar bli orolig för att det är något allvarligt.

Vilken relation har ni till er chef, brukar ni berätta varför ni går på läkarbesök om det blir många en period? Jag vet att jag inte behöver det, men undrar lite hur ni gör.

Jag har ganska mycket integritet så det tar emot att berätta för chefen även om jag tycker om honom som person. Är det besök hos sjukgymnast eller vc brukar jag försöka lägga det i samband med lunch eller på morgonen och ta flexledigt, vilket gör att jag inte behöver säga nåt.

För fem år sen (jobbade på ett annat jobb då) blev jag sjuk i cancer. Då var jag ju tvungen att berätta det. Dels var jag sjukskriven två veckor vid operation, sen mådde jag allmänt jättedåligt. Det var bra att jag sa som det var. Jag fick mindre krav på mig och även möjlighet att jobba hemifrån om jag ville/ gå hem tidigare om jag inte mådde bra.

Jag och sambon står i kö för ivf och när det blir dags kommer det ju generera en del frånvaro. Jag vill helst inte berätta hur det är. Det känns för privat. Kommer undvika det om det går. Det tar emot att nya chefen (som är en nära kollega till mig nu) ska veta att vi har svårt att få barn. Tack men nej tack.

Det är ingen hemlighet att jag har diabetes typ 1 och måste till läkaren (går ganska ofta pga en del följdsjukdomar)

Vi har en bra relation och jag brukar nämna varför jag går. Till mina tidigare jobb nej.

Även om chefen och jag var i samma byggnad så nej. Bara om de frågade men då gav jag inga detaljer

En avtal och AG möjliggör läkarbesök på arbetstid.

Jag pladdrar på och brukar berätta ifall jag eller barnen lär iväg på något läkarbesök. Inget jag ens tänkt på.
Brukar överlag vara väldigt öppen mot folk jag gillar, och jag gillar min chef :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart är det dags för det årliga medarbetarsamtalet....Och jag vill inte...Chefen är knepig; vill ha feedback på sitt arbete men blir...
Svar
16
· Visningar
1 268
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 949
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 343
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 789
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka