Hur mycket betfor?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare _Mella_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 9 366
M

_Mella_

Hur mycket betfor ska jag ge min D-ponny?
Lite fakta: 147,5 cm i mankh, vikt när han inte är tjock:p ca 500 kg.
Halvblodstyp. Ska gå hoppträning en gång i veckan, och rids ca 6 dagar/vecka. Tävlar två ggr/mån eller mer.

Hur mycket skulle ni ge?
Svårt för er att veta, jaa..men..
Jag ska börja ge betfor för första gången och har ingen aning om hur mycket jag ska ge:crazy:

Sv: Hur mycket betfor?

500 kg, är du säker :p Min ena häst på 160+ vägde 540 som mest. Min andra häst som är runt 160 väger nog max 400 kg :p

Vet inte riktigt hur mkt du ska ge. Jag ger 5 dl till stor häst och min kompis ger 10 dl till sin D-ponny (torr befor alltså)

Men jag ska ge blöt..hmm..

Vad konstigt? :eek: Min D-ponny vägde 500 och då var han normal?

vilken jätte ponny du måste ha om den väger 500kg...:eek:

men jag skulle ge 2dl torrt (upplötes så klart) så att det blir ca 0,5 vit krafft skopa när det är uppblött.

Hur kan du ge förslag på hur mycket hon ska ge till ponnyn när hon inte har berättat värdena på grovfodret? Det är ju det som hela foderstaten bygger på!

Betfor ger du ju för magens skull/tarmarna. Därför är inte mängden så avgörande. I vårt stall får hästarna 300 g/dag oavsett hästens storlek.
(Många har angivit mängd i dl. foder anges alltid i vikt, inte volym)

Men du måste väl ändå hålla med om att det påverkar foderstaten. Kvoten kan sänkas ganske mycket eftersom betfor nästan bara innehåller MJ och väldit lite smrp.

Nej, han är inte liksom, ardenner aktig..Han är mer halvblodstyp. Men vad konstigt..får väl ta och väga om honom när han är smal sen då:)

Okej, tack för svaren.

Till min maxade D-ponny ger jag 4 dl (innan uppblötning) om dagen.
Han är arab och väger ca 400 kg

Eftersom det är socker gör det inte mycke totalt sett. Hästarna får en blodsockertopp efter de fodrats med betfor, men det är ju en väldigt kortvarig energi. Därför väldigt bra att ge häst som gjort ett ansträngande jobb tex. Men räkna får du se. Det är inte mycket i tex 300 g. (däremot en massa nyttiga fibrer som är anledningen till att jag alltid ger hästárna betfor) Ska man fodra så att det påverkar kvoter nämnvärt så måste man ge en rejäl mängd.

Senast ändrad:

På tal om betfor...

Vet ni någon hemsida där man kan kolla betforens analysvärde?

därför att man inte ger betfor för att påverka forderstaten.

till övriga
jag tyckte att 2 dl (vet ej vikt, sorry) va ett bra mått för att prova om ponnyn gillar det och om den fungerar att fodras med det.

westernsaved du ville veta betforens analysvärde, jag gick en kurs i hästkunskap förra vintern och då fick vi ett papper på närningsvärdet i olika fodermedel.
Om betfor står:

ts: 90
vt: 100 (växttråd)
energi (mj/kg): 11,2
(g/kg)
smrp: 50
Ca: 8,0
P: 0,6
Mg: 1,5
(mg/kg)
Fe: 300
Cu: 5
Mn: 35
Zn: 20
Se: 0,01
Co: 1,0

Hoppas att du får någon hjälp av detta.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 185
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 352
Senast: Roheryn
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
894
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 611
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner
  • Valp 2025