Hur mycket bygger en fårskinnspad ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare danilo 2
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 3 265
D

danilo 2

Har en hoppsadel som passar bra, men skulle vilja ha en fårskinnspad under.
Blir sadeln för smal då tro eller plattar padden till sig när man sitter upp ?

Sv: Hur mycket bygger en fårskinnspad ?

Tråden borde nog legat under sadlar. Går den att flytta ?

Då blir sadel för smal.
en riktig fårskinnspad bygger 1-2 storlekar.

Då blir sadel för smal.
en riktig fårskinnspad bygger 1-2 storlekar.

vad grundar du det på?
en fårskinnspadd som är byggd som tex mattespadden - den klassiska, fyller givetvis ut sadeln en del, men inte så pass, eftersom den också höjer sadeln, dvs sadelns smalaste punkt vid ortspetsarna, höjs och ersätts av paddens spetsar längre ner på sadeln, vilket till rätt stor del alltså anpassar läget på sadeln och följer med i relation till bredden. så 1-2 storlekar vill jag gärna ha ytterligare källsupport för, om vi pratar den typen av padd eller om du pratar om någon annan.

Äntligen någon som fattat det där med hur en fårskinnspad funkar, just att den oxå lyfter och därmed inte gör sadeln nämnvärt smalare. Ibland undrar jag om folk bara slänger ur sig att sadeln blir smalare eller att det är som att sätta raggsockar i lagom skor (så dom blir för trånga) att ha fårskinsspad bara för att de har läst det här på buke och nu har det blivit en vedertagen sanning.

Ja, tyvärr gör jag samma antagande: hörsägen blir sanning och man slänger ur sig det man tror är vedertagen sanning. raggsock liknelsen är rätt klassisk.

men som sagt: det är samtidigt viktigt att komma ihåg att det finns hur mycket rent ut sagt SKIT paddar på marknaden som gör just detta, och som dessutom kör med rent ut falsk marknadsföring i fråga om vad de har för effekt.
just fårskinnspadd i den utformning jag nämner märkesmässigt (fast det finns flera andra märken som fungerar likadant), är dock en rätt vesäntlig skillnad, och just därför är det ju som du säger, viktigt att inte bara dra antaganden utan faktiskt veta hur olika fungerar.

Sadelprovaren som jag använder till mina hästar sa så.
Jag hade en prestige 34 och en prestige 36 och 34 va bra i vidd och 36 blev bra med en mattes fårskinnspad under.

Så du menar att min 34 skulle passa även om jag stoppade under padden för att padden lyfter sadeln?
visst lyfter den, det köper jag men inte så mycket så att sadeln passar ändå.

Min sadelutprovare sa att jag inte fick ha mattes padd under min sadel för då skulle sadeln bli ännu trängre så.. Jag framförde även att det var en mattes.
Sadeln är redan trång och hon sa att jag skulle ha padd under, frågade om jag kunde ha Mattes men hon skrek nästan nej för att sadeln då skulle bli trängre. Skulle jag ha padd skulle det vara en gelpadd inget tjockare än det. Så att det är buffel å båg skulle jag inte säga då det faktiskt kommer från en sadelutprovare.

Och jag har hört från en annan sadelutprovare och hästmassör som jobbar tillsammans med en veterinär/massör att man bör ha fårskinnspad under alla sadlar (förutsatt att dom passar) för stötdämpningen. Men eftersom det oxå är hörsägen så väljer jag att testa själv vad som verkar bäst och vad hästen verkar mest nöjd med. För min del tycker jag att det ofta blir för tjockt med fårskinnspad under så att sadeln kommer upp för högt över ryggen och ligger mindre stilla, men så har jag ju en burkrund häst utan manke så ju mindre fluff under desto bättre.

Min sadelutprovare sa att jag inte fick ha mattes padd under min sadel för då skulle sadeln bli ännu trängre så.. Jag framförde även att det var en mattes.
Sadeln är redan trång och hon sa att jag skulle ha padd under, frågade om jag kunde ha Mattes men hon skrek nästan nej för att sadeln då skulle bli trängre. Skulle jag ha padd skulle det vara en gelpadd inget tjockare än det. Så att det är buffel å båg skulle jag inte säga då det faktiskt kommer från en sadelutprovare.

Tyvärr har din sadelmakare helt käpprätt fel, särskilt om hon rekommenderar en gel padd istället för en mattespadd, för både ur funktion och effekt är de som natt och dag. Varför skulle hon över huvud taget vilja lägga in en padd om sadeln nästan är för trång som det är? Det säger sig väl själv att om sadeln som du säger nästan redan är för trång så ska du inte in med någon padd över huvud taget!
för övrigt har man mätt tryck med olika paddar och gelpadden ökade trycket över ryggen på hästen så att det var högre tryck än UTAN padd. Ändå marknadsförs den som tryckutjämnande och stötdämpande osv......

Inka90:
självklart så stoppar du in en extra grej under sadeln så självklart påverkar det. Men inte 2 storlekar som du påstår, då får du visa källa på det annat än dina egna mätningar. Eftersom mattespadden är byggd som den är och i första hand höjer, även om den givetvis fyller ut lite det går ju inte att komma ifrån, så kan man inte säga som du gjorde att den minskar sadeln med 2 storlekar, för det stämmer inte.

Senast ändrad:

Jag håller till del med mackan, men måste också säga att det gäller att tänka på att padden också förändrar andra förutsättningar. T ex går det nog tretton på dussinet som köper en lite vid sadel, lägger under fårskinnspadd för att bomformen fungerar, men sadeln är lite vid.

När hästen sedan musklat upp sig visar det sig att bommen visst inte var helt rätt, men det som främst visade sig var att den var vid och låg i framvikt. När framvikten åtgärdades blev det annorlunda förutsättningar och bomformen passar inte längre.

En duktig sadelinprovare vet detta och tar med det i beräkningen när h*n ser hästen i rörelse, och hur hästen använder sin kropp.

En storlek brukar jag tycka är OK att fylla ut med fårskinnspadd, men det är ju då sadeln är lite vid. En passande sadel hade jag nog faktiskt varit försiktig med att klämma in ett får under, men det är jag det...

Jag är överrens med dig, ska man ha padd under så ska den isåfall vara utprovad med padd och konstaterats ha passa. Man kompenserar inte en illasittande sadel med en padd, då är det ny sadel som gäller dessvärre.

KL
sen så undrar jag lite över det här som folk skriver, att de vill ha något stötdämpande. Paddar är inte stötdämpande i första hand, de är isåfall TRYCK fördelande. Det är två helt skilda saker.

som jag nämde tidigare så har trycket beroende på vilken padd som använts, konstaterats variera oerhört. Den padd som konstaterats ha bäst tryckfördelande effekt är fårskinns padden, medans, som sagt - gelpadden gav ett större tryck på ryggen än om ingen padd användes alls.

är det stötdämpning man vill åt så undrar jag hur man rider.

Det jag läst - och konstaterat själv! - är att gelepadden ger ett rätt högt tryck över ryggraden. Där man alltså absolut inte vill ha något som irriterar de känsliga tornutskotten.

Själv vill jag inte använda annat än fårskinn med kanal, hög kvalité och inte någon sladdrig historia av tunt fluff. Om jag nu behöver fylla ut en smula i väntan på önskeformen.

Men är alla ense om att en fårskinnspad inte ska läggas under en sadel som är lagom i bomvidden ?

Personligen förstår jag inte varför man vill?

Behövs stötdämpning måste det ju vara för att bossorna behöver stoppas om - alltså är för hårda. Tryckfördelning i sig sköter bommen tillsammans med bossorna. Att det vid hoppning kan vara att rekommendera med fårskinnspadd har jag hört från flera håll, men då har man också provat ut sadeln med utrymme för padden.

Ja, det är vid hoppning. Tycker att det skulle kännas bra att ha eftersom många säger det, men vill inte lägga en pad under om det skadar hästen. Vill inte köpa ny sadel som är för vid bara för att kunna ha en pad.

Jag tycker det beror på hur högt man hoppar också. Visst kan det finnas behov av att göra allt när man ligger på 1,40 och uppåt, men det kan bli lite tramsigt när man hoppar lätta klasser med utrustning som svårklasshästarna behöver/kräver (magplatta är bara ett exempel).

Själv hade jag inte stoppat in ett får under en passande sadel, främst för att mycket av kommunikationen och passformsfördelarna går om intet.

Men tar hästen skada av en padd ?
Det är väl mjukare viddminskning än om man skulle minska sadeln en storlek ?
Jag tycker sadeln är ganska hårt stoppad och vill skydda ryggen.

Har en hoppsadel som passar bra, men skulle vilja ha en fårskinnspad under.
Blir sadeln för smal då tro eller plattar padden till sig när man sitter upp ?

Jag skulle rekomendera en fårskinnsvojlock istället för en padd+ schabrak eller vojlock.
Då får man f-skinnet närmast hästen utan att riskera att det blir för tjockt.
Men även då gäller ju att bomvidden inte är för smal.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
646
Senast: Honey07
·
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
818
Senast: Smultron
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
500
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka