Hur mycket foder till en åring?

K

kitty

Hur mycket kraftfoder ska man ge sin åring? Min är en arab. Ger fri tillgång till hösilage, 1,5 kg lucern + 2 kg musli per dygn.

Sv: Hur mycket foder till en åring?

Det beror ju på vad du har för värden i det grovfoder den äter - allt ifrån inget kraftfoder alls till stora mängder....

Det beror ju på vad det är för häst och kvaliteten på grovfodret.

Jag uppskattar att min tjej äter 8-9 kg hösilage, skulle helst vilja få i henne lite mer men det verkar inte som om det går. Till det ska hon sedan ha 0,8 kg lusern och lite mineraler.

Det låter lite mycket kraftfoder till en arabåring i i mina öron. Har hästen fri tillgång till hösilage av god kvalitet PLUS lucern så är 2 kg müsli i överkant.
Det är min personliga åsikt.

Beror ju som sagt helt på värdena i grovfodret....
Har du tillgång till en analys?

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 364
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
863
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 670
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 996
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka