Hur mycket foder till fullblod?

Mitt har legat på en foderstat varit på 200% mer än en svårfödd häst i hennes vikt, arbete och ålder behöver enligt foderpogramet på HästSverige, hoppas på mindre i år då kollamasken visade bandmask och är nu avmaskad.
 
Mitt fullblod (numer död) åt oftast runt 7 liter havre, en halvliter sojamjöl, 9 dl olja, mineraler plus fri tillgång på hö. Var ändå inte tjock, dock har jag andra kunskaper idag så hade kanske sett annorlunda ut om han levde nu!
 
Det beror väl på vad man fodrar med? Generellt så behöver de mycket mer protein än vad foderstatsprogram säger att de ska ha, men det är ju individuellt. Har delat stall med fullblod som ser ut som ett fall för djurskyddsmyndigheterna om de fodras efter tabeller, men delar just nu stall med fullblod som klarar sig utmärkt på fri tillgång på hösilage med vettiga värden.
 
Mitt ena fullblod (nu såld) hade fri tillgång till hösilage och blev fet på det om hon inte motionerades.
Den andra (23 år, rids sporadiskt, lugnt) får ca 1½ kg Hippo grow alfa, 1½ kg lusernpellets och en hink (5 liter) färdigsvälld betfor på vinterhalvåret - utöver fri tillgång till grovfoder.
 
Mitt sto åt 16kg silage, 2,5 kg havrefri müsli och 0,5kg betfor om dagen.

Hur mycket just din häst behöver beror på individen, och vilket värde du har i grovfodret.
 
Min äter fri tillgång på hösilage, tuggar i sig runt 20kg/dygn, något mer då det blir riktigt kallt på vintern. Någon dl müsli för att få ner mineraler, men det blir ju bara lite skrammel. Rätt höga värden på grovfodret, funkar fint utan större tillskott även för hästarna i avel/tävling. Eget grovfoder.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
27
· Visningar
1 864
Senast: Ramona
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
721
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
763
Senast: mily
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp