Hur mycket foder?

Dolly

Trådstartare
Flytta gärna tråden om den ligger fel :)

Hej! Jag undrar hur mycket ett varmblod som bara ska gå som sällskap på lösdrift skulle behöva för foder och hur mycket? Det är en stooor hage med mycket gräs på sommaren och på vintern så, ja, ganska självklart :p, inte så mycket gräs. Jag antar att det räcker med gräs eftersom hästen knappt skulle arbeta något?

Tacksam för svar eftersom jag försöker räkna ut hur mycket det kan kosta att ha en såpass stor häst som sällskapshäst.

Sv: Hur mycket foder?

sommartid klarar den sig antagligen på betet och vad det kostar vintertid beror ju på var du köper grovfodret, vad det kostar/kg och vad det innehåller samt hur svår/lättfödd hästen är.

Ett varmblod ska som alla andra hästar ha minst 1,2kg hö/100kg häst. Går de dessutom på lösdrift bör de nog ha mer för att kunna hålla värmen. Allra helst fri tillgång. Sen kompletterar du med kraftfoder om det visar sig att höt inte har tillräckliga värden

Det kan vara värt att tänka på att många varmblod är väldigt svårfodrade d v s de kräver väldigt mycket. SÅ beroende på individen så kan det vara allt från att det räcker med gräs på sommaren och grovfoder på vintern till en häst som kräver tillskott året runt. Till och med mycket tillskott. Så det går inte att säga så där rakt av vad det kommer att gå åt som foder även om hästen bara går i hagen.

Liknande trådar

Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
675
Senast: Hello
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
722
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 192
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 368
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka