Hur mycket halm går åt?

MaRomer

Trådstartare
Ska för första gången ha halm som strö i vinter. Så nu är frågan. Hur mycket kommer det gå åt??

Hästarna får fri tillgång av hö på nätterna så vi räknar med att de inte kommer äta upp halmen. (Om de inte tycker den är godare:p)

Det är 3 Halvblod och ett smäckert kallblod som ska ha halm. Alltså 4 hästar över 160 i mkh. De står inne Dygnets märka timmar. I början blir det 22-06 och senare blir det ca 17-08.

Men hur mycket går det åt. Vi gör av med ca 20 rundbalar med hö. ( De som är 120 cm breda. Räknar jag helt fel om jag tror det går åt dubbelt upp med halm??

Sv: Hur mycket halm går åt?

Man brukar säga ca 1 rundbal halm /häst/månad.
Mina hästar är ute ganska mycket och äter inte halmen så det brukar inte gå åt så mycket. Denna vintern gjorde jag av med 12 rundbalar på 3 hästar.

Hur kan du bara göra av med 20 balar hö på 4 hästar över en hel vinter?

Varje häst trycker i sig ca 15-20 kg hö dygnet. Det blir ca 80-100 kg/dygn och alltså ca 2 balar i veckan under kallaste perioden. Under varmare period så äter de mindre och vi ger dem även små balar av hö i början på hösten och på våren. Men Går det åt mer så finns det mer så ingen katastrof;) Har ca 45 balar i år. Så säljer det som inte går åt!

Min fråga var halmen!

Det som kan ställa till det lite är om ni har någon extrem pissenisse eller någon sådan där "kolla jag kan springa och skita och har dessutom lite lös skit" häst... då kan det gå åt rätt mycket mer än annars.

Min kuse är en nattdrickare och nattpissare verkar det som. Inget ovanligt att han dricker över fyrtio liter på natten och han pinkar en hel massa i boxen. Jag brukar få lov att använda spån i pinkhörnet av boxen eftersom det annars brukar bli en sjö av halmen... skulle jag bara använda halm blir det supermycket som får tas ut.

Hur mycket som går åt är oerhört individuellt, beroende på häst/ägare/mockning. Har du en häst som bajsar och kissar på ett ställe så går det ju åt bra mycket mindre än en häst som rör runt allt. Sen beror det ju på hur man mockar, om man är noggrann med att INTE ta ut ren halm eller om man inte snålar alls. Och det sista beror ju på om du har tex bädd eller inte. Har du bädd går det ju oftast åt mindre halm.

För min egen del; köper halm på stor rundbal (bonden tror att de ligger på ca 150 kg). Hästen äter en liten del halm varje natt. Jag mockar mkt noggrannt och kastar INGEN ren halm. Varje dag tar jag ut bajs och 1-2ggr/vecka mockar jag helt rent (dvs. tar ut all kissig halm också). Hästarna är inne ca kl. 21-06 varje natt. Då räcker en rundbal ca 1,5 månader för mig för ett stort, ganska grisigt :D halvblod.

Oj, jag skulle säga att det beror på halm.
Havrehalmen tog slut fort (tydligen väldigt smaskig) medan vetehalmen räckte i evigheter.

Men, tre hästar och mycket halm i boxarna och ingen bädd. Ca 2 st 300 kilos bal i månaden.

Naturligtvis beror det till en viss del på halmsorten också. Jag använder bara vetehalm och det är inte lika gott att äta som havrehalm! :d

smart där.
TYvärr finns i år bara havrehalm att tillgå här i trakterna. Så mina raringar får behålla sin trinda kroppsform.

Jag brukar kunna räkna med en småbal/dag och häst, och sedan lägger 10 % på totalen. Stämmer rätt bra hittills, över 15 år. En småbal är ungefär 10 kg för oss. D v s 300 kg/månad och häst, och sedan 10 % påslag - 330 kg halm per häst och månad.

Något mindre går åt om vi lägger bädd, men å andra sidan är det någon som äter mer, eller så är det någon annan förändring som gör att det blir ungefär samma från år till annat.

dum fråga nu :o
men har ni hackad halm eller lång?kan man ens bala hackad på storbal??:crazy:
jag tycker det är jättesvårt att mocka lång halm..men det skulle ju finnas at ta ifrån...(nångång i framtiden då hästarna står hemma)

Till mina två hbl-damer räckte en 'vanlig' rundbal ca 6 veckor, de är ute 10-16 h per dygn beroende på klimatet.
Den ena petig och kissar gärna innan hon går in på kvällen och håller sig till hon är ute på morgonen, kissar 1- MAX 2 ggr per natt och lägger högarna prydligt på samma ställe och går ej där. Den andra lite grisigare av sig, men grisar bara ner i ena halvan av boxen :D Hon smakar gärna på halmen dessutom.
Har under våren haft ytterligare en madame i stallet, då räckte balarna bara 2-3 veckor :cool: For runt som en elvisp och åt allt rent som blev kvar...
Så jag skulle säga att det helt beror på hästarna :)

För oss går det åt ungefär en småbal per häst om dagen, lite beroende vilken häst det är. Sedan skulle jag som Lovisaleonora säger lägga till några % på totalen.

4 balar Á dag blir ca 40 kg/Veckan. Så inte är jag helt fel ute om jag tror det går åt ca 160-200kg Månaden??

Och vad väger en rundbal? 150? 200? 250?

dum fråga nu :o
men har ni hackad halm eller lång?kan man ens bala hackad på storbal??:crazy:
jag tycker det är jättesvårt att mocka lång halm..men det skulle ju finnas at ta ifrån...(nångång i framtiden då hästarna står hemma)

När jag praktiserade på ett naturbruksgymnasium kom just denna fråga fram och det visade sig att det gick att få halmen antingen lång, klippt i två delar, eller klippt i fyra delar. Vad det var för maskiner de hade på stället vet jag inte men till hösten fick vi till häststallet halm i stora rundbalar klippt i två delar och jag upplevde det lättare att mocka samt att det gick åt lite mindre för man mockade inte ut riktigt lika mycket. Hackad halm tycker jag blir för "småttigt" men denna klippta var jättebra

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
840
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån... 2
Svar
28
· Visningar
6 256
Foder & Strö För två veckor sedan tog jag över två shettisar som alltid stått på box, de var inne ca 15-08 med i princip inget strö men alldeles för...
Svar
5
· Visningar
1 327
Senast: A_NN_A
·
Anläggning Finns det någon som börjat planera, stallrutiner inför hösten som kommer? Jag tänker mig att de flesta har sommaren på grej mer eller...
Svar
5
· Visningar
1 097
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025