Hur mycket hjälp får ni?

Narcissa

Trådstartare
Ja, som rubriken visar så undrar jag hur mycket hjälp ni får av släkt och vänner med era hundar? Eller är ni helt ensamma med att ta allt ansvar sas?
Hur gör ni när ni ska resa bort mm?

Mina föräldrar brukar passa min ena men de vill inte passa om jag har två (säger de iaf) så om jag reser bort (vilket typ aldrig händer ;) ) så får de vara på pensionat eller hos en kompis. Det är dock sällan de behöver vara på passning.

Sv: Hur mycket hjälp får ni?

Mina föräldrar och min bror (bor fortfarande hemma) hjälper mig om jag skulle åka någonstans där jag inte kan ta med mig hundarna, eller reser bort längre.
Pojkvän kan också passa (han har två egna hundar) om han nu, otroligt nog, inte skulle åka med mig dit jag ska :D

Jag åker sällan bort dit jag inte kan ta med dom, har hänt tre gånger en vecka under tre år att jag inte kunnat ta med hundarna när jag åkt iväg längre :)

Just nu har jag ju dagmatte till mina för att jag gör min praktik men i vanliga fall sköter jag mina hundar helt själv. Om jag verkligen inte har möjlighet så tar min sambo ut dom, men hans hundintresse sträcker sig till att gosa hundnos ibland så jag kan inte lägga något ansvar på honom. Det är mina hundar, han har inte valt att ha hund alls. Och jag är nöjd med att han står ut med att trampa runt i sand inomhus så här års typ. ;):D

Om jag ska resa bort så har jag alltid nån vän, bror eller min mamma som kan ta dom. Jag reser dock väldigt sällan bort om det inte är hundrelaterade saker. Arvikafestivalen möjligtvis, då är jag borta tre dagar. Mer än så har jag faktiskt aldrig varit iväg under tiden jag haft hundarna.

Jag är helt enkelt ett riktigt hundnörd och mina hundar är både min familj och mitt största intresse. Det mesta jag gör är hundrelaterat på ett eller annat vis. :)

Jag får väldigt mycket hjälp! Vill jag ha långtidspassning ställer min syster alltid upp, gäller det ett par timmar så är de hos mamma och pappa och enstaka gånger hos min svägerska. Jag passar mammas hund hganska ofta också, det är skönt att avlasta varandra ibland :)

Mina föräldrar hjälper inte till med hundarna. Behöver jag hundvakt kollar jag med vänner och det brukar alltid finnas någon sådan som kan hjälpa till i de få fall det behövs.
Jag gillar inte att resa, så de resor jag gör är i stort sett alltid hundrelaterade, till utställningar, vänner eller "min" kennel. Då följer hundarna med.

Jag har ju inte bott nära min familj förutom under loven men om mina föräldrar är hemma då så kan de passa henne när jag är borta, är dock inte säker på att jag skulle lämna henne ensam hos dem mer än något dygn (speciellt inte som båda kan vara borta ganska mycket). De tar ut och rastar samt ger sällskap.

Vänner har jag utnyttjat mer, dock inte till vardags då jag pluggat och inte behövt hundvakt regelbundet.

Nu ska jag snart börja jobba och då kommer jag behöva utnyttja min familj desto mer fram tills jag hittat någon permanent lösning, tur att jag kan bo hemma den första tiden!

Det händer att mamma passar Leia men bara någon dag eller så, däremot lånar jag ganska ofta mammas hus och har Leia där om jag måste lämna henne ensam, hon skäller och vaktar och det funkar ju inte så bra i min lyhörda lägenhet.
Jag har en kompis + hennes särbo, vi brukar hjälpas åt att passa varandras hundar vid resor och annat, även när någon jobbar över.

Ekonomiskt har dock mina föräldrar och morföräldrar ställt upp en hel del, mina hundar har tyvärr haft en hel del sjukdomar och kostnaderna drog iväg rätt rejält på slutet när försäkringen inte räckte till.
Annars hade jag nog inte vågat ha hund, jag har så liten inkomst så jag klarar bara det "vanliga" som mat, försäkring, vaccinationer och något enstaka veterinärbesök men inte när det skenar iväg med 10 000-tals kronor som det gjorde på en av dem.

kl

Mamma hjälper mig mycket med min hund just när det gäller passning och så. Om jag har mkt i skolan eller åker bort över någon natt eller längre, så får min hund bo hemma på landet hos mina föräldrar. Hon har ju en egen också så det blir inte så stor skillnad. Får ingen hjälp ekonomiskt, mer än att hon kan betala all bensin till nån tävling eller ngt medlemsskap.

Sen min hund kom in i mitt liv har jag slutat upp med resandet, trodde aldrig jag skulle det:p

Men om det behövs ställer mina föräldrar alltid upp, dem har själva hund och i gengäld håller jag ett ganska stort ansvar över den. Även min syster är en trogen hundvakt men jag vill helst åka jag till ställen där jag kan ta med mig hunden.

Jag har ingen hjälp ekonomiskt förutom att mina föräldrar gillar att skämma bort min hund med allehanda tuggben och leksaker. Dem tycker också jag bara ska ge han torrfodret dem köper bara för det jag köper är äckligt påstår dem ;)

Senast ändrad:

Jag bor ju hemma så här sammarbetar alla med hunden. Om vi far på resor så är det inte heller några problem.

Vi har 2 st familjer som nästan bråkar om att få ha honom när vi far bort. Ena paret har 2 lurvtussar och lånar våran när dom har lust att gå ut och gå i skogen utan att behöva borsta päls i 1 timma efteråt. Den andra familjen har ingen hund och har allergi inom familjen men klarar av att ha hunden i 1 vecka eller 2 så dom är överlyckliga varje gång vi ska bort. Han blir då lika bortskämd på båda ställena, leverpastej på maten varenda dag :grin:

Vardagligt är det bara jag och sambon, men vi har alltid vänner som kan ställa upp vid behov (de står i kö... :p)

Vi har släkten i andra städer men hunden är alltid välkommen att följa med dit och om det behövs när vi hälsar på, så ställer de upp som hundvakter.

Tillägg: Ekonomiskt står jag för allt, sambon betalar maten ibland bara.

Senast ändrad:

Det är jag som har huvudansvaret för mina hundar och jag betalar allting för dem. Sambon hjälper till att gå vissa promenader (tex tar han alltid morgonpromenaden) och han är även hemma de kvällar/nätter jag jobbar så att hundarna slipper vara själva.

Mina föräldrar passar hundarna ifall vi ska åka iväg. Men de tar även hundarna ifall det är mycket i våra liv. De har min JRT för det mesta faktiskt då de gillar att ha henne och hon gillar att vara där. Min lilla spenderar mer eller mindre hela sommaren hos mina föräldrar. Hon älskar att ligga på altanen och sola, springa runt på gräset och vara lös och fri hela dagen. Bor ju mitt i stan så det blir inte samma frihet här. På vintern är det inget problem, men på sommaren kan hon få spender lite mer tid än vanligt hos dem på landet.

Om mina päron inte skulle kunna ha hundarna så har jag ett par kompisar som jag litar på. JRT kan vem som helst passa utan problem, men vavvan är värre.

Jag tar hand om mina hundar, betalar för dem etc. , känner ingen längtan efter att resa och åker sällan bort längre stunder till ställen där hundarna inte kan följa med. Min förälder är helt emot att jag har hundar så därifrån har jag noll hjälp, släktingar har jag men i andra änden av landet så de är inte aktuella för ev.hundpassning. De få gånger jag behövt åka bort och inte kunnat ta med hundarna så har kompisar ställt upp.

Jag tar hand om mina hundar helt själv, varje dag, alla dagar om året. :D Jag flyttar såpass ofta att jag sällan bor nära familj eller gamla vänner, har nu tex 110 mil till familj osv.

De brukar oftast vara med på semestrar och dit jag åker men däremot lämnar jag dem alltid på pensionat om jag inte har möjlighet att ta med. Jag föredrar att ha ett kontrakt med vad som gäller och vad hundarna garanteras varje dag.:)

Bor hemma fortfarende så vi hjälps åt. Sen åker jag sällan bort. Vet inte rikigt hur jag ska göra sen om jag ska börja på högskola till hösten på annan ort, men de löser sig alltid i slutändan.

Jag betalar för dem och så, men mina föräldrar hjälper till mycket med passning. Hundarna trivs bra där och jag är trygg när de är där. Åker vi bort allihop så får hundarna vara på pensionat, förutom lilla terriern som kan vara hos vem som helst.

Har en Ridgeback som jag betalar helt för själv. Mat, försäkring, veterinärbesök utrustning mm. Sambon köpte däremot ett hundgaller till sin bil för att han inte ville ha Billy i baksätet (hoppar fram om det är öppet).

Min sambo hjälper till med att rasta men långpromenader och annat sköter jag själv.
Hade mellanpudel förut och det var jättelätt att få hundvakt, nu med stor hund så är det inte lika lätt. Jag har dock sådan tur att sambons föräldrar fullkomligt avgudar min hund och dom bor på landet så om dom inte jobbar kan han vara hos dem.
Min familj har alla mer än en hund så det är lite mycket att lämna över Billy till dom. Min lillasyster kan ibland hjälpa till om det är över dagen eller en natt men längre än så är svårt då hon har 2 egna hundar och en liten 2 månaders baby.

Senast ändrad av en moderator:

Enstaka tillfällen de inte är med när vi reser bort men isf är de hos mina föräldrar (pappa PH förare sen nästan 30 år tebax så de är i enormt trygga och väluppfostrande händer ;-) )
Hundarna "beslagtas" oxå av farbror blå ibland här hemifrån och får åka till "mormor och morfar" då de så gärna vill ha hand om dem. Hundarna åker med med glädje varje gång.

Pappa kommer och lånar (oftast schäfern) och tar med honom till vår sommarstuga och tar långa promenader. Han vill ha lite sällskap :-)

Sen har jag även syrran med barn som vill ha dem. Min mormor lånar även taxen ibland.
Bättre hundvakter kan vi bara inte ha, och det är vi överlyckliga för.

Jag tar allt ansvar själv.
Min son som är vuxen är superallergisk mot hundar o katter, skulle det krisa så skulle han ordna något.
Har vänner som kommer hit ibland, som häromåret när jag hämtade ny hund.
En del av dem kan komma samma dag om det skulle behövas.
Min nattmatte ställer upp på det mesta, där kan jag parkera hunden även på dagtid när det behövs. Där vet jag att han får både bra mat, motion o psykisk stimulans.

Har även ett par kollegor på jobbet som är uppfödare/hundägare som skulle ställa upp vid en ev kris.

Vi har sån tur att svärföräldrarna bland annat hjälper till om dom är lediga från jobbet vs. Min pappa hjälper också mer än gärna till men det blir lite krångligare då han bor några mil bort. Sen har vi grannen nedanför som bara älskar vovven och som mer än gärna tar hand om det behövs. Min farfar har en Collie och är även pensionär, så han hjälper också gärna till.
Vi har som sagt mycket hjälp om vi vill/behöver från många håll. Dock är det sällan det behövs, men de få gånger jag går länge i skolan. Annars brukar det alltid gå bra.
Hos oss är det alltså så att alla Vill vara hundvakt åt våran Maja för att alla älskar henne, men det är sällan det behövs.
Skulle det vara en hel vecka vet jag dock inte hur det skulle bli, men det skulle helt klart gå bra det med.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 619
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 670
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
831
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 395
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka