Hur mycket hö?

L

little_blondie

hur många kilo hö ger ni era hästar?skriv gärna vad för häst också. Lite roligt att veta och jämföra
 
mitt halvblod, ca 500kg kommer att gå på 2kg hö med TS 84%och 9kg ensilage med TS 45% i vinter, dvs ca 5,7kg TS sammanlagt.
 
Mitt dräktiga varmblodssto på 10 år som är 158 cm i mkh får just nu 9 kg hö. Har skickat in analysen på höet igår, så vi får se då den kommer till veckan hur foderstaten blir då... :)
 
Det beror heeelt på vad höanalysen tänker säga mig, när den kommer i nästa vecka.. Men förra vintern blev värdena och foderstaten bäst på 9 kg hö. Om man ska gå på vad pållan behöver för att matsmältningsapparaturen ska fungera så behöver hon minst 8 kg hö om dagen.
Hbl ca 520 kg tung som rids lite medelhårt sådär.
 
Mitt fullblod får 9 kg( 8,3 mj och 68 smrp) Hösilaget i vinter vet jag inte än, det beror på vad det är för ts halt.
 
Mitt fullblod med idealvikt ca 450 kg ska få 7 kg hö och 1 kg lucernhack i sin foderstat.
 
URK...=/

Min bonde får dock alltid in bra hö. Ligger mellan 50 - 65 SRP år ut och år in.

men som sagt, i år har han nog fått hjärnblödning eller något..ang det där med felpressade balar =/
 
Samma bonde fick 60-70 smrp på samma åker förra året. Det är otroligt fint hö, helt dammfritt. Nuvarande höet såg också jättebra ut, inte kommit en droppe regn på det. :) Och han sa innan stallägaren köpte höet, att det skulle vara mindre protein då det är slaget 2 veckor efter midsommar. Men det går ju att fodra med det liksom. :smirk: För mig är ändå kvalitén viktigast då jag har hosthäst, men jag hade ju hellre haft ett bra hö även näringsmässigt. :smirk:

Är det inget bra med fölet eller? Du svarade inte på det? :crazy:
 
I vinter så får mina:
Nordsvensk 10 kg
Varmblodstravare 8 kg.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 715
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp