Hur mycket kan jag göra med honom ?

Underbar

Trådstartare
Min hästs hovar har varit helt kassa den sommarn:/
Nya sprickor hela tiden. Hovslagan va uppe och verkte för ca 2 veckor sen. Han fick verka väldigt mycket, eftersom hovarna såg ut som dom gjode. Sprickor , vasa kanter. Idag när jag kom till stallet såg jag att han hade fått två nya sprickor igen :cry: Blir helt tokigt på dessa hovar. Aldrig varit så här dåliga förut. Han är öm i hovarna när han går på grus. Men gräset är det inga problem att gå på samma i paddocken. Massa sand i den. Men blir jätte osäker på hur mycket han klara av att jobba i paddocken? vad tror ni? Fundera på att låta han stå i två veckor tills hovslagan kommer och sätter på nya skor. Vilket tror ni är bäst ??

Sv: Hur mycket kan jag göra med honom ?

Blir lite lätt så när det är torrt i marken. Be hovis sätta på skor om hovarna är dåliga och du ändå ska rida, är ju en billig grej att göra istället för att ha så dåliga hovar så att det ev. inte går att rida alls.

Jätte knepigt det här med hovar som inte har topp kavlitet:smirk:

Jag skulle försöka rida/tömköra/promenera i den mån det går på underlag som funkar de två veckorna fram till skoning, hovarna mår bra av att hästen rör på sig men man får ju för den delen inte tvinga hästen att gå om den har ont =)

Lycka till

Blir lite lätt så när det är torrt i marken. Be hovis sätta på skor om hovarna är dåliga och du ändå ska rida, är ju en billig grej att göra istället för att ha så dåliga hovar så att det ev. inte går att rida alls.

Han har skor eller inte just nu. Han har tappat dom. Men annars har han alltid skor.

Jätte knepigt det här med hovar som inte har topp kavlitet:smirk:

Jag skulle försöka rida/tömköra/promenera i den mån det går på underlag som funkar de två veckorna fram till skoning, hovarna mår bra av att hästen rör på sig men man får ju för den delen inte tvinga hästen att gå om den har ont =)

Lycka till

Okej tack så mycket för svar :)

Hovslagan kommer tidigare än två veckor nu i alla fall. Fick tag på han i fredags. ÄNTLIGEN :rofl: det är svårt att få tag på han ibland. Men så länge. Kommer jag vara på underlag som funkar så han inte får ont.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 266
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 389
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 910
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Smart watch
  • Handdukar
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur