Hur mycket kvalitetstid med hunden?

superstar

Trådstartare
Som spinoff på trådar om hur mycket vi lämnar våra hundar själva, där jag även läste en kommentar om "hellre kvalitetstid än kvantitetstid med hunden" började jag fundera lite på det här. Vad som är viktigast för hunden och hur den påverkas av det?

Som exempel är jag idag hemma med min hund, men jag måste plugga mycket och sitter därför mycket vid datorn (och buke...:angel: ), hon är ju inte ensam men det verkar på henne som om hon lika gärna kunnat vara det, hon har lagt sig i buren och tycker jag är dötrist. Men för min del känns det givetvis ändå bättre att jag är här, än tex på biblioteket.

Vad tror ni? Hur mycket påverkar det hunden att den har sällskap, men inte "umgås" med sitt sällskap? Och hur mycket kvalitetstid lägger ni på era hundar varje dag? Med kvalitetstid menar jag promenader, gos i soffan, träning mm då man verkligen aktivt ÄR med sin hund.

Lite snurrigt kanske men hör gärna era tankar... Kombination av kvalitet och kvantitet är väl det bästa men det går ju inte alltid.

Ullis

Sv: Hur mycket kvalitetstid med hunden?

Sitter jag och pluggar och hunden ligger och sover kommer han ändå lite då och då, kollar vad jag gör och kräver lite klappning.

I övrigt umgås jag med honom större delen av dygnet. Jag är i skolan 2-6 timmar om dagen, pluggar 1-4 timmar, och resten vilar vi,, promenerar tränar vi eller gosar i soffan :) Så kort sagt, när jag inte pluggar är jag med honom. Umgås jag med kompisar eller liknande är han allt som oftast med.

Sedan bor jag fortfarande hemma med, och mina familjemedlemar umgås med honom om jag är borta.

Även jag sitter med massa plugg men jag märker helt klart att hundarna gillar mitt sällskap. Kittie har krypit ihop till en liten kringla brevid mig i soffan och Iver ligger nedanför som fotpall och slänger upp en och annan leksak ibland.

Jag märker även att han leker mycke mer med sig själv när jag är hemma men inte har tid än om han är hemma själv, så jag tror absolut att dom gillar min närvaro.

Att jag också pluggar hund gör att jag titt som tätt ställer upp en av hundarna för att leta reda på ett ben eller muskel eller kolla något specifikt beteende. ;)

Vanliga vardagar är hundarna med mig på utbildningen från ca 08.30-15.00 där det varvas teori med praktiska övningar som hundarna deltar i. Annars ligger dem och sover brevid mitt bord.

Jag skulle nog uppskatta att jag lägger kanske 3h i snitt på promenader och träning just nu. Då är det främst lydnad och spår som gäller.
( väldigt säga eftersom hela dagarna handlar om hund här, från morgon till kväll.)
Så fort Ivers koppelvila är slut skulle jag tro att vi landar på 5h/dag i och med att jaktträningen tar sin lilla tid.

Summa summarum så uppskattar dem helt klart mitt sällskap även om jag inte är engagerad i dem när jag är upptagen.

Senast ändrad:

Här snackar vi hund som är en kvalificerad soffliggare. Han bryr sig inte nämnvärt om att inte bli aktiverad när jag pluggar. Han sneglar på mig lite då och då från kuddarna och uppskattar en myspaus, men i övrigt ligger han och drömmer och snusar sött. Jag lägger ungefär en timma på bus, lek och mys inne, om jag lyckas väcka honom från hans skönhetssömn ;)

Mellan två och fem timmar per dag ägnar vi oss åt promenader och spring ute, så mellan tre och fem timmars kvalitetstid. Dock verkar han njuta så mycket av att bara vara i närheten av mig att man nästan kan räkna tv-tittande och sömn (tid där han är nära sin matte) som kvalitetstid.

Slutsats: whippet är den perfekta studenthunden :D

/Melli (nybliven student och hundägare)

Senast ändrad:

Jag tror kvantitet har stor betydelse. Som flockledare är det ju du som ska ta initiativ till olika aktiviteter och om du inte tar initiativ vet hundarna att de kan slappna av och sova, det är inget på gång just nu. Min löwchen är alltid där jag är. För honom spelar det stor roll om jag är hemma även om vi inte gör något. Blandrasen kan gå och lägga sig på övervåningen och inte synas till på flera timmar, så jag tror att han inte har samma behov av flockkontakt.

Jag märkte en mycket stor skillnad på förra hunden.
När han var ensam på nätterna (10½ t) med en granne som nattkissade honom o när han var hos hundvakt, visserligen fick han bara en nattkissning där oxå, men det fanns ju folk i huset.
När han var hos nattvakt fick jag mina 5 t sömn.
När han var ensam så fick jag sova max 3 t.

Liknande trådar

Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 488
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 688
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
5 045
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 384
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka