Sv: Hur mycket låter ni barnen välja?
Sonen är snart 4,5 år. Han väljer kläder själv, men väljer han för tunna kläder blir han uppmanad att ta en tjockare tröja/byxa över det han själv valt. Har han valt för varma kläder blir han svettig, värre är det ju inte. Ytterkläder får han välja fritt emellan de som passar för årstiden.
Den som lagar maten (det är jag 9 gånger av 10) är normal den som väljer vad som serveras, men på söndagar väljer sonen efter att ha deltagit i veckostädning (han dammsuger hallen och städar sitt rum). Står jag och velar mellan två olika rätter får sonen välja och han får förstås ha önskemål annars också.
Vi gör som du och låter honom välja mellan dusch och bad. Han får välja var han ska sitta/ligga/stå när han ska få tänderna borstade, men han får naturligtvis inte välja huruvida de ska borstas eller inte. Han får välja godnattsaga, men inte när han ska lägga sig. Han får välja mellan olika saker till frukost, vilket brukar vara olika sorters gröt, ägg och fil med havregryn tex.
I övrigt försöker vi besluta om vardagliga saker tillsammans hela familjen, tex vad gäller helgaktiviteter. Det brukar låta ungefär såhär:
Mor och far: Vad tycker du att vi ska göra idag Viktor?
Viktor: Leka med lego och spela Zelda!
Mor och far: Bra, det kan vi göra i eftermiddag. Nu ska vi göra någonting utomhus, skulle du vilja gå till lekplatsen här utanför?
Viktor: Ja! Jag kan ta med mig legot och Zeldaspelet dit då!