Hur mycket mark per häst?

S

sialina

Vi är på gång och ska bygga hus och stall på en tomt som är ca 4 hektar, och jag undrar hur många hästar jag får lov att ha på den marken? och är det mindre mark som behövs till ponnyer? Jag har tänkt mig 4 normal stora boxar till två stora hästar och två ponnyer? VAd säger reglerna om det, någon som vet?

Sv: Hur mycket mark per häst?

Hej,
Vad spännande, jag gör just nu exakt detsamma, bygger hus o stall på obebyggd jordbruksfastighet.

Det finns inga exakta regler kring marken, men man brukar rekommendera ca 1 hektar per häst...

//Jezz

Vad du får ha begränsas av kommunens och länsstyrelsens tillstånd. Vad du bör ha för att hästarna ska må bra är en annan sak. Med ökande antal hästar ökar parasittryck mm.

Rekommendationen en häst per hektar är en grov fingervisning för "normalbete". Har man så litet som fyra hektar så får man planera mer om man ska ha många hästar. Det finns stora ridskolor som klämmer in sig på mycket små plättar nära städer.

Tack för svaren! men hur mycket mark rekommenderar länsstyrelsen att var häst ska ha? och är det skillnad mellan ponny och häst? O nästa fråga, nån som vet hur lång tid länsstyrelsen och kommunen tar för att utreda ett sådant här ärende? Vill veta snart för att kunna ordna med ritningar osv...

Handläggningstider kan nog variera men räkna med 6-8 veckor för länsstyrelsen (om du ska ha mer än fyra hästar). Kommuner är olika. Är området planlagt kan det ta oändligt lång tid.

Det är sällan markarealen är begränsande. Det finns förstås en övre gräns: Stallet kan inte vara större än din mark! För hästar finns vad jag vet inget krav på utevistelse som för kor.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 173
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 967
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 119
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 492

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka