Bukefalos 28 år!

Hur mycket måste man ge vid foderprovokation eg?

Sv: Hur mycket måste man ge vid foderprovokation eg?

Det ligger något i det du nämner med en kropp som aldrig "vilar". Denna hund som nu går igenom utredningen för mig har haft otur i allt och ätit mycket mediciner mm. Jag tror det inverkar lite grand på det han testats positivt för. Kroppen är ju inte i fas och när det då kommer en grej som slår upp- allergi, så slår det hårt på en kropp ur fas.
Nu är allergin ärftlig men kanske hade den kunnat vara lindrigare om kroppen varit fullt frisk.

Det tror jag absolut. Skrev det tidigare, men efter eliminationsdieten, där han ju också behandlats mot 'diverse', dels de problem han hade (öron, tassar) och dels mot det man ska behandla mot för att utesluta (allsköns ohyra etc) så han var ju klifri på eliminationsdieten. Sen när den avslutades och allt han inte tålde las på, fick han ju en superreaktion. Och fast vi bytte tillbaka till eliminationsfodret, så la sig inte hela reaktionen. Om man DÄR gett honom något han inte tålde hade det nog blivit en mycket värre reaktion än om han NU fått samma sak - helt enkelt för att då var det redan en aktiv process i kroppen - och allergenerna hade 'spätt på' det och gett en än kraftigare reaktion. Och hans hud och immunförsvar var redan nersatt.

Jag tror dessutom benhårt på att - även om jag inte kan bevisa det - hans urinvägsproblem som yngre var pga allergin, eller iaf inte blev bra pga allergin så att säga.
 
Sv: Hur mycket måste man ge vid foderprovokation eg?

Nackdelen med torrfoder är ju att det finns massor av ingredienser i det. Om du gav egen mat som du gör själv på nöt eller älg så kommer du aldrig i den sitsen med att något fodermärke utgår. Eller färskfoder där det inte finns så mycket olika saker i.
Nu läste jag inte vilka foder som du provat med Standard är väl ett torrfoder med färre saker i än andra?
 
Sv: Hur mycket måste man ge vid foderprovokation eg?

Fast jag håller inte med dej riktigt! I alla fall inte av det jag utläst här på forumet.

För mej är en lugn period INTE en fråga om veckor eller några månader utan helst minst sex månader eller mer! Det tar tid för en "belastad" kropp att komma i balans och fungera optimalt.
Du skriver ju själv att han behandlades för en tid sedan för en kraftig reaktion för vissa av provokationerna!

Men som sagt... var och en väljer ju efter sina förutsättningar och åsikter!

I ditt fall hade JAG kontaktat foderföretaget och frågat om det fanns någon risk att just det aktuella fodert skulle försvinna från marknaden inom det närmsta året. Om inte så hade jag låtit hunden vara fram till sommaren eller så.
Bara låtit honom växa i sej själv - mentalt och fysiskt! Och därefter - möjligvis - börjat utvärdera var gränsen går för vad han tål och inte.

Jag ser liksom ingen vits i att hela tiden koncentrera mej på "problemen"! Varför inte bara ha det trevligt och träna och njuta av att hunden är klådfri och pigg just nu?!

/Swat
 
Sv: Hur mycket måste man ge vid foderprovokation eg?

Det tror jag absolut. Skrev det tidigare, men efter eliminationsdieten, där han ju också behandlats mot 'diverse', dels de problem han hade (öron, tassar) och dels mot det man ska behandla mot för att utesluta (allsköns ohyra etc) så han var ju klifri på eliminationsdieten. Sen när den avslutades och allt han inte tålde las på, fick han ju en superreaktion. Och fast vi bytte tillbaka till eliminationsfodret, så la sig inte hela reaktionen. Om man DÄR gett honom något han inte tålde hade det nog blivit en mycket värre reaktion än om han NU fått samma sak - helt enkelt för att då var det redan en aktiv process i kroppen - och allergenerna hade 'spätt på' det och gett en än kraftigare reaktion. Och hans hud och immunförsvar var redan nersatt.

Jag tror dessutom benhårt på att - även om jag inte kan bevisa det - hans urinvägsproblem som yngre var pga allergin, eller iaf inte blev bra pga allergin så att säga.


Min hade problem med öroninflamationer som yngre och det hade med allergi att göra. Nu när tiken var i väg pga öroninflamation så sa denne veterinär att vi får hoppas att det bara var denna så det inte är allergi. Jag stod som frågetecken då men idag vet jag mer. Allergi kan starta med öroninflamationer.
 
Sv: Hur mycket måste man ge vid foderprovokation eg?

Fast jag håller inte med dej riktigt! I alla fall inte av det jag utläst här på forumet.

För mej är en lugn period INTE en fråga om veckor eller några månader utan helst minst sex månader eller mer! Det tar tid för en "belastad" kropp att komma i balans och fungera optimalt.
Du skriver ju själv att han behandlades för en tid sedan för en kraftig reaktion för vissa av provokationerna!

Men som sagt... var och en väljer ju efter sina förutsättningar och åsikter!


Och, framförallt för mig, efter veterinärens rekommendationer, även om jag faktiskt provocerat långsammare än veterinären tyckt. Han behandlades för reaktionerna i september. Vet tyckte då att han kunde stå på det 'tills vidare', men jag satte ut det, då jag vill ha honom medicinfri.

Men det är alltså snart 4 mån sen någon som helst behandling.


I ditt fall hade JAG kontaktat foderföretaget och frågat om det fanns någon risk att just det aktuella fodert skulle försvinna från marknaden inom det närmsta året. Om inte så hade jag låtit hunden vara fram till sommaren eller så.

Det kan de ju tyvärr inte alltid veta, nu lär inte just det drabba 'mitt' foder, men här förra året försvann det hux flux flera USA-baserade fodertillverkare både vad gäller kattmat och hundmat iom EU-regler. En del kom tillbaka under annan flagg och med förändrat recept, andra är fortfarande försvunna. Nu är ju dock förhoppningsvis risken låg att 'mitt' foder försvinner, då är det nog 'större' risk för en receptändring i så fall, eller typ det utgår för säljer dåligt eller liknande.


Jag ser liksom ingen vits i att hela tiden koncentrera mej på "problemen"! Varför inte bara ha det trevligt och träna och njuta av att hunden är klådfri och pigg just nu?!

Fast det GÖR jag ju? Har ju skrivit med att det är underbart enkelt och behagligt nu. Han äter ett foder jag plättlätt får tag i, han är klådfri, mår bra och det är bekymmerslöst (förutom då möjligen hullet, men det får vara). Enda allergin påverkar idag är att man måste tänka på att verkligen vara noga med att dels inte lämna någonting nåbart så han kan sno det och äta det, och att hålla lite koll på 'folk' så de inte ger honom någonting att äta. Det kommer man ju aldrig att komma ifrån, och känns i jämförelse inte alls betungande.


Det är just därför både jag och veterinären tycker det är bra att en sak i taget testa nu, med långt mellanrum av 'vila' om han reagerar på något (däremot har vet lite snabbare körschema än jag applicerat). Och jag kommer fortsätta på det, även om jag fullt ut förstår din synpunkt i frågan =)

(Kan någon fö tala om för hunden att en sele inte är ett tortyrinstrument så han slutar hänga på mitt knä och tycka syyynd om sig själv? :devil:)
 
Sv: Hur mycket måste man ge vid foderprovokation eg?

Usch vilken trubbel med foder, har samma problem och äntligen verkar det fungera med standardt,både vilt, normal och original fungerar (dvs han både äter mycket och kliar sig mindre). Men han har inte slutat klia sig helt, vi tvättar fortfarande med mjällshampoo och balsam som man ska och det har blivit betydligt bättre, men man tröttnar ju någon gång på att hunden aldrig kan få vara helt bekymmersfri. Hoppas verkligen det förblir bra nu med denna fodersort.
Första gången sedan länge äter han BRA, håller en jämn vikt och är bra i magen :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
Katthälsa Siamesen, 8 år gammal, har misstänkt foderallergi. Fick kortisoninjektion för att se om symptomen minskade. De gjorde de men kom...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 766
Hundhälsa Hej! Detta gäller mina föräldrars hund, så ifall jag låter lite oinsatt egentligen så är det för att jag är det :D Men i alla fall, mina...
Svar
17
· Visningar
4 415
Övr. Katt Mina katter äter nu Royal Canin Indoor longhair 35 och verkar må förhållandevis bra på det fodret. Min ena katt har under våren...
Svar
8
· Visningar
1 479
Senast: fluffig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp