Hur mycket orkar hästen ogemytliges ridas?

Livia

Trådstartare
Hur mycket är laglig (finns det någon lag för de) att en ridskole häst ska ridas eller vilken häst som helst vad orkar den? Under vilken tid? Så många frågor men de jag undrar främst är hur mycket en häst orkas ridas allts hur mycket under tex en vecka.
 
Hur mycket är laglig (finns det någon lag för de) att en ridskole häst ska ridas eller vilken häst som helst vad orkar den? Under vilken tid? Så många frågor men de jag undrar främst är hur mycket en häst orkas ridas allts hur mycket under tex en vecka.

En ridskolehäst brukar ha ganska bra kondis och gå en-två lektioner om dagen på den lokala ridskolan. Det skiljer även i ålder hur mkt dessa hästarna går. Ridskolechefen är väldigt mån om hästarna och det händer aldrig att dem går två lektioner på raken om de ska gå två gånger tex. Är du orolig för hästarna på din ridskola?
 
Då jag gick i ridskolan som barn var det vanligt att hästarna gick 3-4 timmar/dag. De var vana och tränade och jag minns aldrig att någon häst kändes trött på sista lektionen för dagen.

Hästar som används till arbete får ju ofta jobba 8-10 timmar/dag, de klarar mycket mera än vi tror om de bara är tränade för uppgiften.
 
Hur mycket är laglig (finns det någon lag för de) att en ridskole häst ska ridas eller vilken häst som helst vad orkar den? Under vilken tid? Så många frågor men de jag undrar främst är hur mycket en häst orkas ridas allts hur mycket under tex en vecka.
Nej det finns ingen lag för hur mycket en häst får ridas. En häst kan orka ridas 7 dagar i veckan om den är tränad för det, sen beror det även på vilken typ av lektioner och vilken typ av hästar. En del hästar älskar nybörjarlektioner där de kan såsa runt utan några som helst krav, andra hästar blir stressade av att ha en ryttare utan balans på sin rygg och tar helt slut efter en lektion.

Du behöver nog specificera din fråga ytterligare för att få ett bättre svar.
 
En ridskolehäst brukar ha ganska bra kondis och gå en-två lektioner om dagen på den lokala ridskolan. Det skiljer även i ålder hur mkt dessa hästarna går. Ridskolechefen är väldigt mån om hästarna och det händer aldrig att dem går två lektioner på raken om de ska gå två gånger tex. Är du orolig för hästarna på din ridskola?
Ja, för tre lektioner på raken utan att få vila och det är liksom inte sådan grupper som bara skrittar ett varv och det är nog också tyngre än vad hästarna orkar bära
 
När jag läste på SLU, företagande med häst, utgick vi alltid ifrån att en lektionshäst behöver gå tre lektioner/dag fem dagar i veckan för att dra runt sig själv (inklusive avskrivning) och en sjätte dag för att verksamheten ska gå runt. Man bör om man vill ha hållbara hästar ge alla hästar en dag ledigt i veckan och längre sammanhållen ledighet minst en men helst två gånger/år.

För en normalt tränad ridskolehäst är det inga problem att gå tre lektioner efter varandra även om det såklart kan vara ganska själsdödande om lektionerna är tråkiga för hästen men rent fysiskt klarar hen det sålänge utrustning, underlag, skötsel och ryttare är rätt. Dåligt utpassad utrustning, taskigt underlag, dålig hovvård och för tunga ryttare skadar ju däremot. Om du anser att ridskolan du syftar på inte behandlar hästarna schysst har du alltid möjlighet att anmäla dem till länsstyrelsen så att de kan göra en kontroll.
 
Hur mycket är laglig (finns det någon lag för de) att en ridskole häst ska ridas eller vilken häst som helst vad orkar den? Under vilken tid? Så många frågor men de jag undrar främst är hur mycket en häst orkas ridas allts hur mycket under tex en vecka.
Allt ska anpassas efter vad det är för häst.
En med kondis och som har styrka mm kan gå många lektioner.
Medan unghästar och hästar som ska skolas in i verksamheten måste gå färre och de behöver i regel alltid gå med en viss typ av ryttare till en början.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
387
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
906
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej, har en häst som har börjat få svamp i strålen. Blev rekommenderard att behandla det med TrushEnder eller väteperoxidlösning. Köpte...
Svar
7
· Visningar
757
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp