Svamp i strålen

lillan222

Trådstartare
Hej, har en häst som har börjat få svamp i strålen. Blev rekommenderard att behandla det med TrushEnder eller väteperoxidlösning.
Köpte då väteperoxid 3% då det var det enklaste och snabbaste som jag kunde få tag i men undrar lite hur jag ska göra.
Ska jag blanda ut det med vatten eller bara använda det som det är. Ska man spraya på det?
Kan inte hitta någon info allts🙈

Funderar även på såpvatten. Har läst att det är ett bra sätt att göra rent men kanske lite dum fråga men gör man bara rent med såpvatten och sedan låter det va eller ska man skölja bort det efteråt😅


Och sedan fundera jag även på det här med lösa delar av strålen. Vad kan man skära bort och när ska man inte skära bort?
 
Hej, har en häst som har börjat få svamp i strålen. Blev rekommenderard att behandla det med TrushEnder eller väteperoxidlösning.
Köpte då väteperoxid 3% då det var det enklaste och snabbaste som jag kunde få tag i men undrar lite hur jag ska göra.
Ska jag blanda ut det med vatten eller bara använda det som det är. Ska man spraya på det?
Kan inte hitta någon info allts🙈
Spraya eller häll på väteperoxidlösningen som den är. Det kommer att bubbla och fräsa en del, det är så det SKA vara. När det slutat fräsa har i princip all väteperoxid omvandlats till vatten + syre (det är den processen, oxidation, som har den bakterie- och svampdödande effekten).

Funderar även på såpvatten. Har läst att det är ett bra sätt att göra rent men kanske lite dum fråga men gör man bara rent med såpvatten och sedan låter det va eller ska man skölja bort det efteråt😅
Såpvatten är bra för rengöring, men kommer inte att döda några bakterier eller svampar, så sannolikt ganska verkningslöst på svamp i strålen eller strålröta. Såpa är ofarligt att låta sitta kvar, jag brukade tvätta min eksemhäst i man och svans med grönsåpa och den fick vara kvar.

Och sedan fundera jag även på det här med lösa delar av strålen. Vad kan man skära bort och när ska man inte skära bort?
Det som är löst och flikar sig kan du ta en hovkniv och skära bort. Behöver mer än så tas bort (t.ex. på grund av att det är svampigt och luktar illa), så be din hovslagare.
 
Förutom allt @Roheryn skrev. Är det djupa fickor kan det vara mer effektivt att stoppa i tex Hoof Stuff. Du kan också om hästen tillåter det göra hovbad i tex Ekodes desinfektion (outspätt typ 15 min). Två milda produkter om du inte får bukt med problemen och som inte skadar de friska vävnaderna.

Landar hästen bra (lite på trakterna först) är också rörelse bra för att läka strukturerna inifrån och det är alltid viktigt med balanserad foderstat (inklusive mikromineraler) för att hovarna ska kunna bli starka och motståndskraftiga.
 
Spraya eller häll på väteperoxidlösningen som den är. Det kommer att bubbla och fräsa en del, det är så det SKA vara. När det slutat fräsa har i princip all väteperoxid omvandlats till vatten + syre (det är den processen, oxidation, som har den bakterie- och svampdödande effekten).


Såpvatten är bra för rengöring, men kommer inte att döda några bakterier eller svampar, så sannolikt ganska verkningslöst på svamp i strålen eller strålröta. Såpa är ofarligt att låta sitta kvar, jag brukade tvätta min eksemhäst i man och svans med grönsåpa och den fick vara kvar.


Det som är löst och flikar sig kan du ta en hovkniv och skära bort. Behöver mer än så tas bort (t.ex. på grund av att det är svampigt och luktar illa), så be din hovslagare.

Så det som blir kvar är alltså bara vanligt vatten efteråt?

Vad intressant, fick lära mig att när vi duschade hästarna med såpa så var man tvungen att vara extremt noggrann att man fick bort allt.
Så då behöver jag inte känna jättestor stress när det är lite såpa kvar🙈

Det är bara lite lösa flikar som jag har funderat på ifall man kan skära bort. Tänker att det kan samlas lite bakterier där men känns så osäkert att skära bort det men då är det ingen fara att göra det😁
 
Förutom allt @Roheryn skrev. Är det djupa fickor kan det vara mer effektivt att stoppa i tex Hoof Stuff. Du kan också om hästen tillåter det göra hovbad i tex Ekodes desinfektion (outspätt typ 15 min). Två milda produkter om du inte får bukt med problemen och som inte skadar de friska vävnaderna.

Landar hästen bra (lite på trakterna först) är också rörelse bra för att läka strukturerna inifrån och det är alltid viktigt med balanserad foderstat (inklusive mikromineraler) för att hovarna ska kunna bli starka och motståndskraftiga.

Är Ekodes desinfektion bättre än väteperoxid?
Tar väteperoxid även skada på de friska vävnaderna?😬

Innan jag fick henne hade hon sko i fram men har med hjälp av en barfotaverkare börjat balansera rätt hennes hovar så att hon landar bättre. Förut landa hon mycket på tårna.
Men har inte ägt henne länge så det är fotfarande en work in the progress men hovarna ser bättre ut och barfotaverkaren var imponerand utav hennes sula😁
Hon får key mineralmix för extra boost till hovarna tillsammans med mineraler.

Just nu är hon lite rund då förra ägaren hade henne på fri tillgång en period så det är något vi kämpar med😅 Skulle anta att det tar en del på både hovar och leder🙈
 
Är Ekodes desinfektion bättre än väteperoxid?
Tar väteperoxid även skada på de friska vävnaderna?😬

Innan jag fick henne hade hon sko i fram men har med hjälp av en barfotaverkare börjat balansera rätt hennes hovar så att hon landar bättre. Förut landa hon mycket på tårna.
Men har inte ägt henne länge så det är fotfarande en work in the progress men hovarna ser bättre ut och barfotaverkaren var imponerand utav hennes sula😁
Hon får key mineralmix för extra boost till hovarna tillsammans med mineraler.

Just nu är hon lite rund då förra ägaren hade henne på fri tillgång en period så det är något vi kämpar med😅 Skulle anta att det tar en del på både hovar och leder🙈

Jag har faktiskt aldrig läst på om eller använt väteperoxid så vet ej 😅

Det låter som en bra start mot friskare hovar :)
 
Jag har testat allt möjligt inkl väteperoxid men numera kör jag bara på kratsa, borsta rent (stålborste), skär rent (ta bort flärpar och död vävnad), artimud.

Det verkar inte ge så stor effekt med diverse tvättande. Artimudden sitter däremot kvar i minst en vecka om man jobbar in den ordentligt, och skyddar den nya friska vävnaden som växer ut.

Det är också enkelt att ha rutin på det, vilket jag tror är viktigt. Gör man det minst en gång i veckan brukar det bli rejäl skillnad till nästa verkning.
 
Så det som blir kvar är alltså bara vanligt vatten efteråt?
Ja, H2O2 --> H2O + O där då det "fria" syret kan reagera med övriga ämnen runtomkring = oxidation. Så en stor fördel med väteperoxid är att det inte är giftigt på något sätt.
Vad intressant, fick lära mig att när vi duschade hästarna med såpa så var man tvungen att vara extremt noggrann att man fick bort allt.
Så då behöver jag inte känna jättestor stress när det är lite såpa kvar🙈
Nä, ingen stress, såpa är rätt harmlöst och kan till och med ha lite mjukgörande effekt (som i exemplet med min eksemhäst).
Det är bara lite lösa flikar som jag har funderat på ifall man kan skära bort. Tänker att det kan samlas lite bakterier där men känns så osäkert att skära bort det men då är det ingen fara att göra det😁
Ja, du har helt rätt, det är lättare att det samlas smuts och bakterier när det är flikar, och det är ingen fara att ta bort dem. Titta på när din hovslagare rensar strålen och strålfårorna nästa gång hen är och skor/verkar din häst, så får du en idé om hur mycket som är möjligt att ta bort (även om du inte ska ta så mycket).
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Fazeem
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
639
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 287
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 271
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp