Hur mycket pengar "lever ni för" varje månad?

Jag är jättedålig på att leva ekonomiskt, pengarna slinker iväg utan att jag är helt säker på vart de tar vägen... :meh: Tycker ändå inte att jag lever nåt utsvävat liv.
Tänkte testa att skriva ner exakt varenda liten utgift under ett par veckor så jag får bättre koll på mig själv. :) Måste bli bättre på att spara!
 
Nån som vet nån bra app för att skriva ner sina inköp? Gärna i kategorier som mat, kläder, nöjen mm. :)
Känner inte till någon app.
Men du inte hittar någon kan du ju göra ett excel-blad à la Lyxfällan. Dvs
bara skriva ner olika utgifter och räkna samman. Inte lika modernt men det lär ju också funka!
 
Jag vet inte om jag missförstår uppgiften, men är det passiva och aktiva utgifter vi pratar om? (Passiva: tråkiga nödvändiga saker som tickar på även om man ligger på soffan med brutet ben och aktiva: saker men aktivt väljer att lägga sina pengar på för att det ger en energi och livskvalitet.)
(Dessa två kan ju också gå in i varandra lite grann, tex kanske ett boende med tak över huvudet kostar 3000 kr i månaden, men det där FINA boendet man mår bra i kostar 6000 kr. Då är de sista 3000 aktiva.)

Jag har faktiskt inte räknat på länge exakt vad jag lägger på aktiva utgifter, troligtvis just för att de inte är nödvändiga, dvs jag kan lätt strypa dem om behovet uppstår. Mitt (privata)sparmål per månad är 12000 kr och så länge jag uppfyller det kan jag göra vad jag vill med det som blir över, skulle gissa att det är kanske 10.000 kr till ungefär som fördelas på trädgård, resor, nån sportpryl, restaurangbesök, tidningsprenumeration, hundmat, inredning.
Du har en bra lön alltså!
 
Känner inte till någon app.
Men du inte hittar någon kan du ju göra ett excel-blad à la Lyxfällan. Dvs
bara skriva ner olika utgifter och räkna samman. Inte lika modernt men det lär ju också funka!
Tänkte det är enklare att ha i mobilen, har nästan aldrig igång datorn. Har en budget gjord i excel, och enligt den ska jag ha möjlighet att spara bra mkt mer än jag gör, så därför jag funderar på vart pengarna tar vägen :)
 
Tänkte det är enklare att ha i mobilen, har nästan aldrig igång datorn. Har en budget gjord i excel, och enligt den ska jag ha möjlighet att spara bra mkt mer än jag gör, så därför jag funderar på vart pengarna tar vägen :)
Nackdelen med att ha i datorn är att då kanske man glömmer bort? Dvs små utgifter om man tex gillar att köpa hämtmat, kaffe på stan etc.?
 
Jag blev sambo i maj och nu har jag högre bostadskostnad och har inte hunnit få någon stenkoll på hur mina utgifter egentligen ser ut "nu för tiden".

Förr såg mina utgifter ut ungefär såhär (medelvärde från min bankapp)
Boende, tele, el, bredband: 3100
Mat, hushållsgrejer, mediciner, glasögon, frisörbesök: 3500
Nöjen - gymkort, kvällskurser, biobesök, fika, godis, shopping, presenter, fester, restaurandbesök, resor (det ingår en resa till NYC i det här bl.a.)..: 6400
Övrigt: fackavgift, a-kassa, försäkringar, återbetalning till csn, välgörenhet: 1900.

Så, allt som allt brukade jag ha typ 15000 i "utgifter". Och nu är det nog några tusenlappar mer.
 
"Min plan är att spara mycket pengar, men att ändå leva drägligt. Kunna gå ut och käka eller ta en öl ibland. Men skära ner på resten." Vad är resten (alltså det du ska skära ned på?).

Jaha du menar så! Utekvällar, taxiresor, take-away mat, shopping, fika på stan eller den klassiska 40 kroners-latten som följer med i farten ibland, luncher ute och sånna saker som gör att pengarna sipprar iväg. Men att ändå kunna (med god ekonomisk planering) kunna ta en öl med kompisar 2-3 gånger i månaden ELLER någon middag ute.
 
Jag har nog egentligen över 3500 efter CSN men brukar jobba extra så totalen blir kanske iaf 5000-6000. Eftersom jag pluggar så sparar jag ingenting utan tar istället av de besparingar jag har sedan tidigare. Min hyra är inte superdyr, 4500, men lite seg om man som jag är både CSNare och slösa. Tycker din tanke låter mycket god och uppbygglig :D!!!

Jag tror aldrig jag skulle kunna genomföra något liknande förutom om jag typ jobbade 80 h-veckor och inte hade tid för något spenderande över huvud taget, men är begåvad med ett fond- och aktiekapital från tidigare generationers strävsamhet i buffert. Pinsamt men well well, är skuldfri iaf och ser fram emot en god arbetsmarknad när studierna går att räkna hem!!!
 
Jaha du menar så! Utekvällar, taxiresor, take-away mat, shopping, fika på stan eller den klassiska 40 kroners-latten som följer med i farten ibland, luncher ute och sånna saker som gör att pengarna sipprar iväg. Men att ändå kunna (med god ekonomisk planering) kunna ta en öl med kompisar 2-3 gånger i månaden ELLER någon middag ute.
Detta är sådant som jag aldrig gör, det enda "extra" jag köper är hamburgare eller pizza, vilket händer 0-4 gånger i månaden.
 
Jag har försökt tänka igenom vad jag lägger på saker, speciellt efter att jag både blev utan jobb OCH sambo!
Tycker jag är skitduktig om jag har mer än 20-30 tusen på sparkontot.

just nu har jag en hyra på 5900 (flyttar och får 2882 i månaden vid årsskiftet) sen har jag ju netflix, viaplay, horse1 (som jag aldrig ens ser på) FEItv, c more via datorn (bara hockeyutbudet) öh snart 560 nått på mobil, å så bredbandet tror jag kostar 800 var tredje månad... nått säger mig att jag borde kolla upp vad jag lägger pengar på å säga upp det jag inte använder!

Annars har jag två, små hundar och så är jag jättefarlig på skräpmat, läsk, godis och energidryck.

Bortsett från skulder (enda jag har är avbetalning på mobil) så känner jag mig lite som ett typexempel av lyxfällan, men kanske är ok så länge det går runt?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp