Hur mycket pengar "lever ni för" varje månad?

När fasta betalningar och sparande är draget har jag ca 1700 kr kvar på kontot. Det räcker till mat, mediciner och allt övrigt.
 
Ja vad ska de göra där? Inlåningsräntorna är ju nästintill noll, och poängen med att ha en miljon är ju att få avkastning på pengarna. Får man 10% årligen så är det 100.000 (innan skatt, beroende på om/vad som ska skattas). Det vill iallafall inte jag ge bort lättvindigt.
 
Ja vad ska de göra där? Inlåningsräntorna är ju nästintill noll, och poängen med att ha en miljon är ju att få avkastning på pengarna. Får man 10% årligen så är det 100.000 (innan skatt, beroende på om/vad som ska skattas). Det vill iallafall inte jag ge bort lättvindigt.
Jag vågar inte chansa med mina pengar.
 
Jag vågar inte chansa med mina pengar.
Chansa i min värld är t.ex. aktier. Bank eller aktier är inte de enda två valen.

Investerar man i en stuga som kan hyras ut och ge pengar så finns pengarna kvar och ger lite extra.

Jag har ibland lekt med tanken att vinna extremt mycket pengar -50 miljoner eller så. Uppriktigt sagt vet jag inte vad jag skulle göra. Det är inte pengarna som gör mig glad. Däremot skulle de totalt bota min - rätt obefogade - ångest för att bli fattig. Men med så mycket pengar skulle jag inte heller ha något behov av att förvalta dem klokt.
 
Chansa i min värld är t.ex. aktier. Bank eller aktier är inte de enda två valen.

Investerar man i en stuga som kan hyras ut och ge pengar så finns pengarna kvar och ger lite extra.

Jag har ibland lekt med tanken att vinna extremt mycket pengar -50 miljoner eller så. Uppriktigt sagt vet jag inte vad jag skulle göra. Det är inte pengarna som gör mig glad. Däremot skulle de totalt bota min - rätt obefogade - ångest för att bli fattig. Men med så mycket pengar skulle jag inte heller ha något behov av att förvalta dem klokt.

Ok. Jag är nöjd med att ha pengar på banken.
 
Tja, för mig hänger det helt på vad jag får för lön, den månaden. Får jag bara min grundlön på 16 350, då går jag back med ca 2 000kr i månaden, men min snittlön per månad ligger på ca 20 000 och då går jag plus 2 000kr i månaden istället. Då har jag förvisso avrundat alla avgifter uppåt, vissa lite rejälare avrundning, så det stämmer inte till hundra med sanningen, men tycker det är bättre att göra så.
Då har jag räknat med alla avgifter som man betalar kvartalsvis och årsvis och månadsvis. Om jag räknar på det jag betalar enbart i månaden så hamnar utgifterna på närmare 14 000 per månad.
I min ekonomibudget, så ligger även det jag sparar med i utgifterna, sparar i dagsläget bara 1 000kr i månaden, men har planer på att öka den summan. :)
 
:rofl: Det där faller under kategorin "fantasisumma" för mig. Jag anser att jag har mycket pengar när jag har närmre 20kkr.
Min trygghetsnarkomani?

Förra sommaren hade jag en bil som gick sönder för 50.000. Jag hade också en brunn som sinade.
Nu bil krävde en summa pengar plus ett lån. En borrad brunn kommer att bli nödvändig inom några år. Det går på minst 100.000 (och det tömmer i så fall kontot). I våras ville avkomman åka på en god väns bröllop i Japan. Jag sponsrade hen med resan. Sånt vill jag kunna göra utan att bli orolig för min egen ekonomi.

Jag vill kunna känna att jag inte behöver ha ångest och rädsla för att frysen pajar, tvättmaskinen lägger av eller taket börjar läcka. Om sånt händer ska jag kunna ta ut pengar från banken och lösa problemet.

Min trygghet är i mångt och mycket beroende av att kunna använda pengar om det behövs. Jag har ingen familj mer än avkomman. Inga föräldrar i livet, inga syskon, inga fastrar, mostrar eller morbröder. Det är jag och världen. Och jag vill klara mig själv. Inte vara beroende av någon annans välvilja eller hjälp.

Så - 100 papp. Fast jag är inte där just nu. Men på väg.

Jag har levt i perioder med ur hand i mun. Det äter upp mig. Jag klarar det. Riktigt bra. Men, jag mår inte bra.
 
Jag har levt i perioder med ur hand i mun. Det äter upp mig. Jag klarar det. Riktigt bra. Men, jag mår inte bra.
Vi har helt klart olika ekonomiska situationer. Jag har/gör ingenting där jag kan räkna med risken att nödgas punga upp tiotusentals kronor. Även om jag kan längta efter den frihet som kommer med mycket pengar tycker jag även att det finns en skön frihet i den lilla ekonomin jag lever i nu. Jag är jäkligt nöjd med att hyra min bostad, bara äga en skruttig cykel och inte ha några barn. Man tenderar ju att rätta munnen efter matsäcken även uppåt, så att säga.
 
För att svara på trådstarten, jag har ojämn inkomst och inte total stenkoll på varenda öre i min ekonomi men på 5000 lever jag gott genom att äta ute några gånger, dricka god öl utan att tänka på priset, köpa något enstaka klädesplagg, smycke eller liknande, samt underhålla ett par dagliga och dyra vanor. (Kostnad för djuret och mat som lagas hemma ej inräknat.)
 
Tja, man får rätta mun efter magsäcken. Jag har liten inkomst och väljer att lägga mina pengar på annat än onödig konsumtion.
Ja fast onödig är en sak men om du drar av mediciner och allt annat kan det ju inte bli mkt kvar till mat? Äter du dig mätt?
 
Jag vågar inte chansa med mina pengar.

OK.

Som svar på frågan, det kanske mer är en filosofisk fråga; jag vill att de medel jag förfogar över gör nytta i världen och samhället. Inte står still som en slags försäkring.

Trygghet har jag upp över öronen i det samhälle jag lever i. Det är inte alla förunnat i dessa tider.
 
OK.

Som svar på frågan, det kanske mer är en filosofisk fråga; jag vill att de medel jag förfogar över gör nytta i världen och samhället. Inte står still som en slags försäkring.

Trygghet har jag upp över öronen i det samhälle jag lever i. Det är inte alla förunnat i dessa tider.
Som sagt, vi är olika.
Trygghet är olika saker. Jag blev utan pengar i tre månader när min fot pajade. Hade jag inte haft pengar på banken så hade jag varit illa ute. Har iofs föräldrar som hade ställt upp men alla har inte det.
Jag personligen måste ha den typen av trygghet.
 
OK.

Som svar på frågan, det kanske mer är en filosofisk fråga; jag vill att de medel jag förfogar över gör nytta i världen och samhället. Inte står still som en slags försäkring.

Trygghet har jag upp över öronen i det samhälle jag lever i. Det är inte alla förunnat i dessa tider.
Fast om man blir oväntat sjukskriven kan det ta flera månader innan ersättning kommer. Så då är det bra med besparingar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp