Hur mycket protein?

tgd

Trådstartare
Har en omusklad fet (är inte säker på att han har revben) valack som fått för lite protein (mage men inget över ryggen, har blivit bättre under sommaren och hösten), lättfödd, under uppbyggnad (har lämnat att stå i två år) så därför bara lätt motion ("promenadridning", skrittas mest i terräng). Kallblod. Har räknat på 59 MJ i behov (575 kg nu, men bör nog gå ner från det). Vad blir proteinbehovet? Hästen skall bantas men bygga muskler.

Har kallblodstravare mindre behov än varmblod (varmblodiga hästar)? Denna använder nog fodret den får dubbelt upp.
 
Kvoten ska optimalt vara 6. (fast vissa hästar behöver en högre kvot)
Ta alltså MJ och gångra det med 6.
I detta fall blir det 354.
 
Hej om du har du ett väldigt bra grovfoder så kan kvoten bli väldigt hög(som hos mig där jag har en kvot på 8,3 i min foderstat pga höets höga proteinvärde) men det e ingen fara med en så hög kvot så länge proteinöverskottet kommer från grovfodret.
Tänk bara på att smrp/ mj kvoten får inte understiga 6.
 
Kallblodstravaren räknas som ett halvblod i energibehov. Min kallblodstravare har ett behov på ca 85-90 MJ beroende på träning. Han väger ca 500 kg.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hur himla kinkigt är det egentligen med kvoten på unghästar? Det här verkar mer och mer bli en vinter på undantag på alla möjliga...
Svar
7
· Visningar
1 290
Foder & Strö Jag har en Lättfödd häst som alla i stallet tycker att jag skall banta. Kruxet är att jag inte VILL banta hästen pga att den mår dåligt...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 057
Senast: Antiqua
·
M
Foder & Strö Hej! Här kommer ytterligare ett rop på hjälp ifrån en hästägare som drabbats av kvothysteri som det så fint kallades i en annan tråd...
2
Svar
29
· Visningar
3 721
Senast: madeleine71
·
Foder & Strö Jag behöver verkligen hjälp av Er som har vana att räkna på foderstater... Hästen: Kallblodstravare (finsk) ca 575 kg, något i överhull...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp