Bukefalos 28 år!

Hur mycket skulle ni kunna lägga på en sadel?

ziri

Trådstartare
Hur mycket skulle ni kunna lägga på en sadel?:p Kollar lite på nya, så skulle gärna vilja veta era tankar!:D
 
Med tillräcklig motivation skulle jag lägga runt 25 tkr på en ny (western)sadel, det är då en bra allroundsadel utan en massa bling.
För det översta segmentet av westernsadlar, med gott om bling, får du lägga till en nolla på ditt högsta alternativ...
 
Jag ska prova ut sadel imorgon till ena hästen så står precis inför detta ;). Först hade jag sagt max 15000, men så såg jag en jag ska prova för 18', så det är maxpriset imorgon.
Min andra sadel kostade runt 20'. Hade jag haft råd hade jag väl kunnat lägga lite till, finns några dyrare sadlar jag gärna hade provat men nej, den här prisklassen är mycket nog.
 
Hur mycket skulle ni kunna lägga på en sadel?:p Kollar lite på nya, så skulle gärna vilja veta era tankar!:D

En sadel? Sadlar i plural finns typ ingen gräns. En sadel finns inte heller så mkt gräns rent krasst. Har insett hur himla viktigt det är. Därmed inte så att jag inte är nöjd oavsett pris, funkar den så funkar den. Funkar den inte uppkommer situationen att det knappt finns ngn gräns.
 
Beror på vilken sadel. Har en hoppsadel som jag inte ville lägga mer än ca 5000 på då jag bar hoppar några gånger i månaden. Islandssadeln, vilken är den jag använder dagligen, kan jag tänka mig betala 10'-20' för om sadeln passar både mig och hästen väl.
Nu är det en westernsadel jag letar efter till min andra pålle. Hoppas på nåt under 15' men beredd att titta på dyrare för att hitta en till hans besvärliga rygg.
 
Hur mycket skulle ni kunna lägga på en sadel?:p Kollar lite på nya, så skulle gärna vilja veta era tankar!:D
Jag är beredd att betala för kvalitet. Jag köper dyra märken med bra andrahandsvärde. Då får jag ofta igen mycket av vad jag betalat för sadeln om jag sen säljer.
 
Dressyrsadel: Passar den så betalar jag vad som begärs för en ny, eftersom det är dressyr jag rider. Hoppsadel, tja, 15 kanske? Max. Jag använder dem mest för konditionsträning och lite gymnastik så det behöver inte vara någon lyx, bara den ligger bra och är hel och passar mig ok.
 
Jag tror det mesta jag betalat är 17000, men jag är lite undersökande numera när jag köper nytt. Min senaste sadel kostar runt 15' ny, jag köpte en provsadel när försäljaren hade en drive, och betalade då 10'. Så är jag ute efter en sadel köper jag gärna ett provex eller en lätt begagnad i nyskick.
 
Jag säger 5 - 10 nu, men det är för att jag inte haft nån häst som är krånglig att hitta sadel till tror jag ;) Man ändrar säkert uppfattning om det händer! Haha!
 
15' är egentligen inte speciellt mycket för en ny sadel, så det är väl minimum vad jag skulle räkna med att behöva betala.
 
Förut när jag hade tävlingshäst o var singel, bodde hemma o så var 20-30' inga problem men nu när jag har en äldre skogsmulle och har villa, man, barn etc är det andra prioriteringar som gäller.
 
Jag, som många andra, har ju en försthandsadel. I mitt fall min dressyr, den kostar 30 lök. Sen har jag en allround för nedgrävda hinder och uteritt för 6000:-
 
Sadel får i princip kosta vad det kosta vill. Den måste ju passa hästen och ens egna behov. Jag har inget emot att köpa en begagnad sadel om det går att få tag på en inom ett rimligt tidsintervall, annars får det bli en ny och det får kosta därefter.
 
Sa 15k för en hoppsadel först, men de billigare låg helt enkelt inte bra på hästen. Hon trivdes bäst med den för 30k. Så det fick bli den helt enkelt.
Hon är trots allt hopphäst, och målet är 130-140.

Dressyrsadel däremot, det köper jag begagnat i så fall för max 7 tusen. Eftersom jag inte skall rida lika mycket i den så känns det viktigare att den bara passar hästen och inte mig också. Och då är det lättare att köpa en äldre kvalitetsadel för de pengarna.

Huvudsaken är att den passar hästen i första hand, har man en häst som har ett speciellt sadelläge är det ju underbart om en skön billigare sadel passar. Men det kan också vara så att det enbart är ett dyrt märke som ligger precis som den skall.

Det märket jag var helt inställd på att köpa och som jag tyckte var skönast att sitta i, det var bara att glömma.
 
Hur mycket skulle ni kunna lägga på en sadel?:p Kollar lite på nya, så skulle gärna vilja veta era tankar!:D

Jag köper den sadel som passar min häst bäst. Har haft turen att på den ena passade en sadel till en kostnad av 6000 optimalt på hästen, den andra sadeln till den andra hästen som var bäst kostade 10 000. Vilken lycka att få 2 nya sadlar till priset av 16 000 och som passade absolut bäst på ryggarna :) Tycker inte att det går att sätta en prislapp utan det är bara att be en bön att den som passar har ett humant pris också, då är det lycka :D
 
Kvalité får kosta är mitt motto också. Har i nuläget en sadel som inte är utprovad till just mig, en Kieffer Donau som jag tycker funkar utmärkt som dressyrsadel för mig (ja, jag vet att det är en hoppsadel egentligen, men som sagt :angel:). Men skulle jag vilja köpa en ny, "riktig" dressyrsadel hade jag absolut kunnat tänka mig att lägga 20-25 000 kr. För som sagt, kvalité kostar. Därmed inte sagt att jag betalar vad som helst. Skulle inte kunna betala 50 000 kr för en sadel t.ex.
 
Hej!

Jag har en extremt svårsadlad häst så jag är villig att lägga vad som krävs för att hon ska trivas i sin sadel.

Med det sagt har jag köpt en mycket billig sadel till min sambos medryttarhäst, chansade och den ligger superbra på hästen. Så för mig är inte priset det viktiga, jag vill ha en sadel som funkar med häst och, om möjligt, jag trivs i.

/Lavinia, som nog har gränsen vid 30.000 ungefär.
 
Eftersom min nya häst verkar omöjlig att hitta sadel till så skulle jag säga att den nästen får kosta vad som helst så länge den passar hästen och han är nöjd. Eftersom jag vill rida fälttävlan så är båda sadlarna i min värld lika viktiga. Jag är glad om vi hamnar på max 20 000 styck eftersom jag hade velat ha båda nu men om så inte är fallet får jag köpa en nu och sen den andra om några månader.

Jag köper det som passar hästen, vad den kostar är mindre viktigt!
 
Till våren är det dags för mej att leta sadel till min nya häst och det känns sådär roligt och jag börjar fundera på varför jag valde henne av alla hästar uppfödaren hade då hon har kort kort rak rygg, make åt stora hållet och STORA bogar så kommer jag undan med 20 000 så är jag glad om inte så nähä bara att öppna plånboken lite till då och vara glad att sadlar har bra andrahands värde.
 

Liknande trådar

Utrustning Tror att jag ska ta tag i sadelbyte i vinter och funderar en del kring vad som skulle kunna vara aktuellt att prova. Tänker en del...
Svar
6
· Visningar
912
Senast: Ajda
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
678
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
377
Senast: liiinnea
·
Utrustning Jag behöver under vad man skulle kunna gå för den här sadel! Det är en Santa cruzen under kåpan står det 16,5 Wide och sen i ena...
Svar
2
· Visningar
513
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp