Hur mycket sover den vuxna hunden?

Zewz

Trådstartare
Kom o tänka på att jag inte har en aning om hur mycket det är lämpligt att en vuxen hund sover per dygn...
Finns det nåt "normalt" tal för det (som med människor, ung 8 timmar..)?
Unghunden här hemma sover nåt helt otroligt mycket, visserligen oftast efter att ha skojat runt o tagit ut sej fysiskt, och nog är det skönt att han kommer till ro ibland :smirk:

Hur mycket sover era hundar, uppdelat på dygnets 24 timmar?
 
Våra två vuxna sover en hel del. Men det är heller ingen aktiv ras..

Dom brukar inte vilja gå upp ur sängen innan 12, och brukar somna på riktigt runt 23-00 på kvällen. På dagen sover dom så fort det inte händer något, men jag tvivlar på att dom sover på riktigt då :p

Mallen brukade sova hela nätterna, och sen bara vila lite då och då på dagarna. Fick han inte träna minst 2 timmar varje dag så sov han knappt på nätterna, så han behövde inte så mycket sömn. Men jag skulle säga att han sov runt 8-9 timmar på riktigt varje dygn :) Resten var vila, eller att han låg ner bara för att man sa åt honom..
 
Okej..
Hobbe-mannen sover hela nätterna, och lite till. Håller igång under dagen, och ligger sen oftast flera timmar på eftermiddagen. Går en promenad på kvällen, busar lite, sen ligger han igen tills vi går o lägger oss..
Så han sover nog "ordentligt" ca 10 timmar om dagen, o ligger o slappar säkert 5 timmar.. :smirk:
 
JO, när han väl håller igång så gör han det ordentligt :rofl:
Så det vore nog konstigt om han INTE sov när han var klar :p
 
Har en snart 5-mån Petit Basset Griffon valp och hon sover aldrig :p, känns det som iallafall. Hon är igång konstant, jämten tycker väl att det är ok, men taxen (och sambon) håller på att bli idiot på henne. Enligt sambon, så har hon damp :D. Hoppas att hon kanske sover lite mer snart eller lite längre på morgonen.
 
Hunddjur i vilt tillstånd sover väldigt mycket, eller ligger o drönar...nu vet jag inga timmar men upp till en 15-18 timmar på dygnet.
Hos oss är dom ju "aktiverade" mer, men om dom hade det optimalt i en flock så sover dom mycket.....
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 782
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte varför jag skriver dethär. Eller jo egentligen så tror jag att det är två andledningar. Och det ena är för OM det kan...
2
Svar
25
· Visningar
2 736
Senast: Trasten
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 252
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 097
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp