Hur mycket sparkapital

Tack för all input men tänker inte gå in mer på cateringspåret. Min make har erfarenhet av både anställd inom catering, jobbat som enhetschef inom kök och haft egna cateringuppdrag så vi kan lämna det :) Vi förstår vad det innebär.

Det var inte alls meningen att ifrågasätta branschkunskap. Det var detaljen "jobba så lite som möjligt" som blev syntax error med att starta upp egen verksamhet. Om man inte har extremt låga krav på inkomster under ett par år, vilket var grundfrågan.

Då tänker jag att om man har 1,5 års inkomster som man klarar sig på + det kapital som behövs sättas in för att få igång verksamheten (anställda och annat under 12 första månaderna), så känns det som en ganska bra försäkring. Sedan kan man sätta upp hårda review points efter 6 månader och 12 månader om var man måste vara. Efter 6 månader kan man sätta in åtgärder om det inte funkar. Funkar det fortfarande inte alls efter 12 månader så avvecklar man och har 6 månader på sig att få in ett nytt inkomstflöde från en anställning. För mig låter det som rimligt. En bugg med min föreslagna plan är att en hel del typer av verksamheter kräver lite längre tid innan de vänder till att fungera tillräckligt bra ekonomiskt. Det tar tid att bygga upp kundkretsar och kännedom.
 
Vill tillägga att ni inte ska glömma att tänka på ert pensionssparande också. Ni har säkert tjänstepension idag via era arbeten och den försvinner ju också och behöver kompenseras i privat sparande?
 
Jag gillar också att jobba så lite som möjligt, men det ska mycket till för att jag skulle säga upp min fasta halvtidsanställning. Det är en perfekt balans med både trygghet och frihet för mig. Jag jobbar varannan vecka. Nu bor jag själv och har ett barn, och behöver skjuta till ett par tusenlappar varje månad, för att kunna lyxa till det lite på den nivå jag vill, och de pengarna tar jag från jobb med egen firma. Jag startade den i samband med att jag fick ett längre och rätt bra betalt konsultuppdrag, det var en del slit, men nu har jag sparpengar där som skulle räcka ett par år framåt och kan slappna av även de månader jag knappt får några betalda uppdrag och i stället jobbar med lite flummigare kreativa idéer jag har. Trivs otroligt bra med min situation.
Det blev väl inget svar på frågan direkt, men exempel på hur man också kan göra.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 881
Senast: Görel
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 101
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 836
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 236
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp