Hur mycket tävlar ni?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare alice
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 033

alice

Trådstartare
Jag satt för någon månad sen och planerade in vårsäsongen (hopp-lokal-stor häst) för mig och hästen. Det blev en tävling i slutet på april, tre tävlingar i maj, två helger i rad, en helg utan tävling och sen tävling igen, och en i juni. Pratade med min tränare och hon tyckte att det var lite "saftigt" och att vi skulle stryka en tävling i maj. Jag lydde henne och planerade om!
Men hur mycket "kan" man eg tävla utan att det börjar bli "skadligt"? Nu har vi planerat in säsongen så att jag tävlar nu i helgen och sen ska vi fokusera på att åka iväg och träna banhoppning några gånger innan nästa tävling i början av juni. Sen är det uppehåll över juli och augusti, pga dåligt tävlingsutbud, innan det drar igång igen under september.

Hur brukar ni lägga upp säsongen (för en häst. Är inte intresserad av de som har fler hästar och kan tävla ändå varje helg men på olika hästar...) med tävlingar? Hur lägger ni upp träningen mitt i säsongen? Jag är tämligen orutinerad i det här med att tävla, så jag "tränar mig" fortfarande i att tävla.

//Alice

Sv: Hur mycket tävlar ni?

Jag tänker mest på att jag ska hinna träna. Tror inte hästarna far mer illa av att tävla än att rida riktigt hårda pass, om man nu inte åker väldigt långt på långa meeting.

Är det en dagars tävlingar det handlar om så brukar jag ha som regel max varannan vecka, är det längre meeting blir det färre. Eftersom jag försöker rida så varierat jag bara kan blir det inte mer än ett max två träningspass i veckan (där man just tränar den diciplinen alltså) och om man är ute och tävlar mycket då så hinner jag inte träna alls. ;)

Jag tycker inte alls att det lät så farligt eftersom det blir ett uppehåll sen. Och om du inte heller har tävlat innan det första tävlingen in slutet av april så förstår jag inte varför du var tvungen att stryka dig från en av tävlingarna i maj.
Om du dessutom rider på lokal nivå så antar jag att du max rider 1.20 klasser och bara lördag eller söndag.
Att sedan träna hoppning mellan tävlandet känns lite onödigt. Självklar kan man rida på små hinder runt 50-70 cm för att träna lydnad om det behövs.

Jag tävlar för närvarande bara en häst och rider väl inte lika många tävlingar som du under den här perioden men enbart pga att den går lite högre klasser och regionalt/nationellt.

Delar in tävlingssäsongen i tre delar (under hela året) och under den delen som jag tävlar så "tränar" jag inte hästen alls på några höjder utan mest markarbete på bommar o sånt.

Hoppas att du fick ett bra svar. :)

jag tycker inte att det verkar vara så mkt alls.

jag tävlar i princip varje helg, blandar fälttävlan på msv nivå med hoppning upp till 130 samt LA dressyr. hopp- och dressyrtävlingarna är ju rätt nära så det blir inte så jobbigt, rider ofta bara en klass och då blir det ju inte jobbigare än en vanlig träning.

så länge du och hästen tycker att det är roligt är det ju bara att köra på :) särskilt som du skulle ha viloperiod sen på sommaren

Fridan skrev:
Jag tycker inte alls att det lät så farligt eftersom det blir ett uppehåll sen. Och om du inte heller har tävlat innan det första tävlingen in slutet av april så förstår jag inte varför du var tvungen att stryka dig från en av tävlingarna i maj.
Om du dessutom rider på lokal nivå så antar jag att du max rider 1.20 klasser och bara lördag eller söndag.
Att sedan träna hoppning mellan tävlandet känns lite onödigt. Självklar kan man rida på små hinder runt 50-70 cm för att träna lydnad om det behövs.

Jag tävlar för närvarande bara en häst och rider väl inte lika många tävlingar som du under den här perioden men enbart pga att den går lite högre klasser och regionalt/nationellt.

Delar in tävlingssäsongen i tre delar (under hela året) och under den delen som jag tävlar så "tränar" jag inte hästen alls på några höjder utan mest markarbete på bommar o sånt.

Hoppas att du fick ett bra svar. :)
Ja, jag rider på låg nivå. Har inte ens debuterat 1,10 än. :o Men det är planerat till sommaren.

Jag är så pass orutinerad på hoppning och lite osäker på höjden att jag "måste" träna på tävlingshöjden än så länge även mellan tävlingarna. Och det är därför som tränaren "stoppade" mig då det totalt sett blir för mycket för hästen annars. Det är skillnad om man kan göra så att man håller låg profil på själva hoppningen mellan tävlingarna och träna mer markarbete/gymnastikhoppning. Det är ju trots allt träningarna som är viktigast! Utan träning, inga tävlingar!

Nu kommer vi att hålla oss till vår plan och rida den här tävlingen i helgen. Sen åka iväg ett par gånger och träna banhoppning och satsa allt krut på 1,10 debuten i början av juni.

Tack för bra svar! :bow:

//Alice

PrinceFair skrev:
så länge du och hästen tycker att det är roligt är det ju bara att köra på :) särskilt som du skulle ha viloperiod sen på sommaren
Nej, hästen kommer inte att få vila i sommar. Hon har vilat rejält i vinter och kommer att få en rejäl paus kommande vinter. Däremot kommer vi, som det ser ut idag, inte att tävla under juli och augusti. Kommer nog att lägga in tätare tävlingar under höstsäsongen.

//Alice

Men hur mycket "kan" man eg tävla utan att det börjar bli "skadligt"?

Jag tror att det beror jättemycket på hur hästen är i psyket. Bara
för att den är tränad och i bra form fysiskt, är den inte alltid redo
psykiskt. Man får hålla koll på sin egen häst, det är väldigt olika.
Sen är det ju förstås inte nyttigt/hälsosamt att rida två klasser på
lördagen och två klasser på söndagen, tre helger per månad för
kroppen heller.

Hur brukar ni lägga upp säsongen med tävlingar?

Mitt sto (14 år, väldigt rutinerad) ska i år endast gå dressyr med
sikte på SM. Jag har valt att INTE tävla något förrens juni, och då
köra två helger på rad, ett är meeting. Två helgers tävlingsvila,
sen ett meeting, och helgen efter det en endagars. Sen är det ca
en månads vila och första tävlingen efter det blir SM om vi kvalat.
Efter SM blir det en månads total vila från ridning, sen så börjar vi
igen och då blir det Lag-SM som är målet. Det blir årets sista start.

Min valack (13 år, också rutinerad) går hoppning + fälttävlan. Han
kommer gå sju fälttävlan, två huntings och fem hopptävlingar i år.

From den 13/5 så kör vi fyra helger i rad på fälttävlan, sen är det
tre veckors vila från fälttävlan, sen kör vi en tredagars och sen så
är det en månads vila, sen fälttävlan igen, en månads paus och så
kör vi en sista fälttävlan. Sen tar vi det lugnt i tre veckor och sen
kör vi en hunting, paus i två veckor och sen en till hunting.

Vi har ridit en hoppning i år som GICK ÅT HELVETE, men vi ska ut
igen den 20/5, sen väntar vi en månad och sen kör vi igen, sen
ingenting på en månad, och så två helger på rad. Då är vi i slutet
på juli, och sen har vi inget förrens i början av november, då ska
vi på meeting. Sen ere slut!

Hur lägger ni upp träningen mitt i säsongen?

Ungefär som vanligt. Lite lugnare kanske. Man behöver ju inte
hoppa upp sej en massa, eller köra banor. Mest kolla att allting är
som det ska, och ta något språng på den höjd man ska tävla på.
Terrängträningar brukar jag köra innan jag ska gå upp en klass, då
jag vill kolla att jag kan rida an på alla hinder i rätt tempo osv...

I dressyren så kör vi mest underhåll, trimmar på sånt som inte är
våra starka sidor och förbättrar finheten i hjälper m.m...

Tack för ett mycket bra och uttömmande svar!

Men då är vi inte ute och cyklar i vår plan ändå. Rida två tävlingar på den höjden vi slutade på förra säsongen (0,90 och 1 m) för att "kolla av" att det fortfarande känns ok och flyter. Lägga in en träningsperiod och gå upp en klass till 1,10. Rida en tävling och kolla av och därefter ta beslut att stanna på 1 m och 1,10 eller gå tillbaka ner.
Träna under sommaren och lägga in några tävlingar till hösten och då bedöma läget igen. Vila från träning och hoppning under ett par månader i vinter.

Hästen jag har är 10 år och tävlad en hel del med förra ägaren och i holland. Hon är betydligt mer rutinerad än jag och stressar inte upp sig nämnvärt på tävling. Dagarna efter tävling är hon som bäst att rida för då är hon gladare och positivare än någonsin!

//Alice

PrinceFair skrev:
men det blir ju vila från tävlingarna :idea: det var det jag menade, kanske var lite otydlig
Ja, det blir det! Jag trodde du menade vila från både tävling och träning. ;)

//Alice

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 468
Senast: Edla
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 452
Senast: zarmino
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 054
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 987
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka